Ce reprezintă o practică bună?
O “bună practică” poate fi definită:
O bună practică este o experiență în legătură cu care există dovezi că funcţionează bine şi că produce rezultate bune, ceea ce o recomandă ca model.
Criteriile de identificare a bunelor practici
Următorul set de criterii a stat la baza identificării bunelor practici privind participarea comunităţii, familiei/ a părinţilor la parteneriatul educativ cu şcoala (adaptat după Hancock, J. 2003. Scaling-up for increased impact of development practice: Issues and options in support of the implementation of the World Bank's Rural Strategy. Rural Strategy Working Paper, World Bank, Washington D.C.). Cele șapte criterii sunt utilizate ca o listă de control pentru bune practici:
✔ Eficiența și succesul înregistrat:
Practica se dovedește a fi relevantă și cea mai eficientă cale de a atinge un obiectiv specific. Aceasta a fost adoptată cu succes și s-au înregistrat a avut efecte positive asupra persoanelor și comunităților.
✔ Sustenabilitate socială, de mediu și economică:
Practica răspunde nevoilor esențiale în special ale persoanelor și comunităților defavorizate, fără a amenința capacitatea acestora de a răspunde nevoilor lor viitoare.
✔ Respectarea nevoilor de gen:
Practica are în vedere implicarea și respectarea genurilor și contribuie la îmbunătățirea calității vieții tuturor persoanelor.
✔ Fezabilă tehnic:
Practica este ușor de învățat și de aplicat din punct de vedere tehnic.
✔ Este participativă:
Abordarea participativă este esențială pentru asumarea de către fiecare a deciziilor și acțiunilor.
✔ Poate fi replicată și adaptată:
Practica are potențial de replicare și adaptare la obiective similare, în diferite situații.
✔ Reduce riscurile în situații de criză:
Practica își aduce contribuția la o bună gestionare a situațiilor de criză și la dezvoltarea rezilienței.
Descrierea bunelor practici
Titlul |
Bune practici privind aplicarea metodei învățării creative, pentru promovarea educației incluzive în școală |
Tipul documentului |
Fisă de informații |
Cui se adresează? |
Acest document este destinat în special profesorilor, dar și managerilor și specialiștilor din sistemul educațional școlar, părinților sau membrilor comunității interesați de crearea unui mediu de învățare suportiv, adecvat, flexibil, incluziv, menit să se axeze pe promovarea învățării creative a elevilor în școală. |
Obiectivul documentului |
Aceast document descrie rezultatele și acțiunile așteptate în proiectul CLEAR care își propune să introducă o nouă metodă inovatoare care să utilizeze tehnicile de teatru pentru a face mai atractivă predarea materiilor școlare în școala elementară. Prin îmbunătățirea atractivității acestor materii și prin participarea activă a elevilor la clasă, proiectul își propune să îmbunătățească performanțele educaționale ale tuturor elevilor, înclusiv ale celor elevilor care întâmplină dificultăți de învățare la diferite materii. Din acest motiv, documentul de față își propune să prezinte cadrul și metodologia pentru utilizarea tehnicilor dramatice pentru toate subiectele din programa școlară. |
Relevanța locală/ geografică |
Informațiile prezentate în acest document sunt dezvoltate în cadrul unui proiect care are în vedere realitatea europeană, în special contextul actual al migrației. Utilizarea unui limbaj universal, cum este cel teatral, în predarea materiilor, este deosebit de importantă pentru copiii imigranți / refugiați care nu cunosc foarte bine limba țării gazdă și, prin urmare, au nevoie de mai multe stimuli non-lingvistice pentru a putea atinge nivelul dorit de învățare. Aceasta poate fi o alternativă si pentru copiii cu dificultăți de învățare, care nu sunt în măsură să răspundă la metodele tradiționale de predare și, ca urmare, nu se plasează în marja de reușită procesului educațional. |
Introducere |
Chiar dacă educația teatrală face parte din multe dintre programele școlare în Europa, uneori și în România în curriculum-ul la alegerea școlii, utilizarea tehnicilor dramatice pentru a preda subiecte variate nu este larg utilizată. Majoritatea profesorilor folosesc abordarea tradițională de învățare, care limitează participarea activă a elevilor la educație. Când se folosesc tehnici dramatice, acesta este de obicei în cadrul cursurilor de literatură sau limbă și comunicare și nu în cadrul științei sau al matematicii. Învățarea oferă echipamentul necesar pentru ca o persoană să-și poată folosi creativitatea într-un mod semnificativ. Există o relație dinamică, interdependentă între creativitate și învățare. Învățarea este prin definiție un proces creativ, în timp ce fiecare formă de exprimare creativă este o sursă importantă de învățare.În învățarea creativă, creația servește atât ca mijloc, cât și ca motiv pentru învățare. Cu alte cuvinte, învățarea creativă este cucerirea - printr-un proces de interacțiune creativă - de cunoștințe și abilități care pot fi utilizate în scopuri creative.Teoria și practica învățării creative include toate încercările către o reformă radicală a instituției școlare bazată pe filozofia de a face școala un domeniu de creativitate și o sursă de euforie atât pentru profesori cât și pentru elevi.Metoda de învățare creativă, dsfășurată în 10 pași, oferă profesorului informații și îndrumări pentru a-și crea propriul scenariu pe baza unui curriculum școlar și a-l folosi în clasă. |
Actori și părțile interesate |
Aceste informații ar putea fi folosite într-o varietate de moduri de către profesioniști, în special profesori, terapeuți, familie și manageri, pentru a sprijini adecvat și optim învățarea, dezvoltarea și integrarea optimă a fiecărui copil. De asemnea, aceasta va fi o resursă foarte utilă pentru toți profesorii care vor putea găsi sugestii și instrumente pentru a implementa tehnici dramatice în predarea curriculumului. |
Prezentarea modelului |
Învățarea creativă vizează următoarele:· a face școala, în special școala publică, un loc atractiv în care profesorii și elevii și-ar investi cu adevărat energia și visele· a conecta cunoștințele cu plăcerea, astfel încât elevii să învețe să iubească învățarea· a încuraja profesorii să-și reevalueze rolul în procesul de învățare· a construi un nou tip de relație profesor-elev· a ajuta elevii să-și exploreze talentele și înclinațiile· a dezvolta judecata și gândirea neconvențională· a dezvolta valorile sociale care încurajează comunicarea și cooperarea· a face comunitatea școlară un domeniu de interacțiune creativă în care evoluția personală și de grup va fi promovată în egală măsură.
Pentru a acoperi distanța de la învățarea tradițională la cea creativă, trebuie inventate și aplicate noi tehnici de predare, educația trebuie să-și îmbogățească resursele didactice. Tehnologia (multimedia), jocul și arta, în special teatrul, s-ar putea dovedi instrumente valoroase în această direcție. Mai exact:· Drama, ca zonă de conviețuire a mai multor forme diferite de expresie creatoare, oferă copilului șansa de a-și explora talentele și înclinațiile, de a-și dezvolta personalitatea.· Ca activitate de grup, drama încurajează comunicarea și colaborarea.· Drama poate fi folosită și ca o alternativă pentru copiii cu dizabilități de învățare care nu răspund la metodele tradiționale de predare.· Provocarea constă în dovedirea în practică a faptului că drama poate fi aplicată ca metodă eficientă de predare pentru toate subiectele incluse în curriculum. Nu exclusiv, ci alternativ, pentru a face procesul de învățare flexibil, multicolor și amuzant.
Procesul de învățare creativă ca metodă de predare a curriculumului readuce dimensiunea reală și scopul real al educației; cea de căutare și înțelegere a cunoștințelor pentru a utiliza aceste cunoștințe în contextul real al vieții umane de zi cu zi. Învățarea creativă oferă o varietate inepuizabilă de situații umane care sunt imaginative (situații „ca și cum„) în care este creată o nevoie pentru a utiliza cunoștințele oferite în școală. Lucrând într-un cadru cu conținut și fără a folosi exerciții și activități izolate, repetabile, ne îndepărtăm de învățarea sterilă și repetitivă Cunoașterea este strâns legată de acțiune și interacțiune. Copiii interacționează într-un mediu sigur în care sunt testate cunoștințele și, în același timp, creează ceva de care sunt interesați. Este creația lor și își asumă întreaga responsabilitate pentru asta. Orice se întâmplă în clasă se întâmplă de la ei și nu pentru binele profesorului sau al unei note.Scopul ulterior al procesului de învățare creativă este de a permite copiilor să-și dezvolte o opinie pentru problemele care îi preocupă. Acest lucru se întâmplă în perioada de reflecție în clasă, unde ne gândim retroactiv și discutăm ce s-a întâmplat în acest proces. Implicarea emoțională care caracterizează aceste activități este elementul care ne conduce către gândirea critică. CUM? Elevul acționează și reacționează la situațiile imaginare cu voință și judecată și încearcă să-și rezolve problemele și să răspundă la întrebările sale. În acest moment apare și implicarea intelectuală. Uneori copilul, singur sau cu ajutorul profesorului și clasei, în situația particulară, este capabil să vadă asemănări cu alte situații similare, este capabil să recunoască generalul, universalul. După ce a trecut deja prin procesul de a gândi ce ar trebui să facă într-o situație sau ce ar dori să facă, sau ce este obligat să facă sau ce trebuie făcut (din motive care țin de contextul situației nu din cauza presiunii profesorului), răspunde activ. Se confruntă cu cunoștințe în mod activ, analizează și critică, identifică posibilele implicații, intră în mod dinamic în procesul de luare a deciziilor, se regăsește mai bine în propriile decizii.Această metodă se bazează pe 5 principii:1) Toți oamenii au o caracteristică înnăscută: capacitatea de a imita și capacitatea de a se juca, prin care oamenii testează și învață.2) Toți oamenii învață când au motive și când simt că ceea ce au de învățat îi interesează.3) Toți oamenii și mai ales elevii învață și înțeleg mai bine într-un mediu activ, plin de acțiuni și evenimente.4) Participanții sunt responsabili de viața lor și de dobândirea de cunoștințe. Profesorii devin cei care îi activează în efortul lor de a învăța, îi îndrumă și le arată modalități posibile de învățare, gândire, funcționare.5) În sfârșit, procesul de învățare este un proces de schimbare. Schimbarea emoțională și intelectuală duce la maturitate și, prin urmare, la cunoaștere.SOCIALIZAREA. Formarea valorilor și comportamentului social (sociabilitate, companie, comunicare, toleranță, cooperare etc.) prin învățarea creativă în școala primarăUnul dintre principalele scopuri ale educației școlare - în special la școlile primare și gimnaziale - este socializarea copilului, trecerea din lumea „eu” în lumea „noi”. Climatul emoțional al acestei călătorii este esențial nu numai pentru progresul școlar al copilului, ci și pentru construirea personalității sale.Așa cum este cunoscut în mod obișnuit - și confirmat de experți - un copil care trece pragul școlii pentru prima dată suferă un fel de șoc. Efectul acestui șoc (intensitate, durată, consecințe) depinde de o serie de factori:· Primul grup de factori este legat de fondul copilului (caracterul, experiența anterioară, tipul de familie și comunitatea în care trăiește, nivelul socio-educativ al părinților etc.).· Celălalt tip include toate caracteristicile referitoare la școala în sine (mediul înconjurător, climatul emoțional din clasă, personalitatea profesorului etc.).Având ân vedere toate acestea, intrarea unui copil în comunitatea școlară este considerată o schimbare majoră, posibil cea mai mare provocare cu care s-a confruntat vreodată în viața sa. Mai ales pentru copiii care locuiesc în orașele mari, care cresc în apartamente și obișnuiesc să se joace singuri, schimbarea este enormă. Pentru prima dată ei își dau seama că nu sunt „centrul lumii”, că nevoile lor pot fi în conflict cu nevoile altor oameni, că au obligații în afară de drepturi și că acum trebuie să ceară și să câștige lucrurile de care au nevoie și până acum veneau de la sine, cum ar fi atenția, admirația, lauda și iubirea. Și toate acestea într-un mediu nou, necunoscut, cu reguli specifice de funcționare, cu un calendar strict, cu cerințe de progres. Se așteaptă nu numai să se adapteze în această condiție nouă, ci și să cucerească cunoștințe și abilități, „să învețe”.Practicile creative de învățare sunt menite să faciliteze adaptarea copiilor în mediul școlar și să încurajeze socializarea acestora în general. Participând la activități deopotrivă jocuri de grup, copiii comunică între ei, își împărtășesc experiențe, își testează limitele și descarcă sentimentele neplăcute.JOCUL ȘI ÎNVĂȚAREADupă cum știm cu toții, copiii sunt mult mai dispuși să învețe și să respecte regulile într-un context de joc, decât într-o circumstanță „serioasă”. Când copiii se joacă, ei sunt de obicei cinstiți, corecți și disciplinați. Interacțiunea într-un context de joc, cu reguli și obiective, îi determină pe copii să adopte diverse roluri (de conducere sau de susținere) și să-și extindă percepția asupra realității. Gândirea egocentrică dispare odată cu comportamentul egoist, oferind spațiu toleranței și sociabilității. Obiectivele reciproce, precum și dificultățile reciproce cu care se confruntă în timpul procesului, reduc competiția și promovează cooperarea și compania.Profesorul coordonează „jocul”, ghidându-l cu tact către obiectivul de învățare. El intervine ori de câte ori este necesar pentru a oferi susține învățarea și pentru a asigura coerența echipei. Comportamentul său calm, prietenos și stabil formează cadrul emoțional adecvat și servește drept model pentru cei mici.În societatea modernă, școala trebuie să răspundă nu numai rolului său tradițional, ci și nevoilor și cerințelor acoperite în vremurile anterioare de familie și de vecinătate. Copiii, în zilele noastre, nu au nici suficient timp, nici spațiu pentru a se juca unii cu alții, iar această deficiență afectează sănătatea lor mentală și reglajul lor social. Școala modernă ar trebui să acopere această necesitate, introducând jocul în clasă, în combinație cu scopurile curriculumului.Învățarea creativă folosește regulile și elementele (rădăcinile) artelor (mișcare, pictură, teatru, muzică etc.), dar nu vizează neapărat o performanță pentru un public. Orice se întâmplă în timpul unei lecții de învățare creativă se întâmplă de la copii și pentru copii. Artele îi ajută să înțeleagă și să conceapă semnificațiile. Artele pot avea o formă mai flexibilă, dar nu uităm niciodată de elementele și principiile lor principale, iar profesorul îi ajută pe copii să învețe cum să folosească aceste principii. Este de la sine înțeles că putem folosi această metodă a învățării creative pentru a învăța arta însăși. Profităm de elementul principal al învățării creative, care este creativitatea, pentru a învăța arta care este creație și expresie.Jocul, mai precis jocul imaginar, este ceva care apare în viața omului într-o etapă foarte timpurie. Copiii experimentează în interiorul jocului, adoptă roluri diferite, încearcă să descopere noi modalități de comportament și observă acțiunile și reacțiile față de aceste comportamente. În învățarea creativă, această piesă devine mai organizată (și aici contribuie artele în general) și au scopuri educaționale mai specifice.
|
Factorii care asigură succesul |
Caracterul creativ al învățării în școală este în prezent un argument în rândul experților, politicienilor, profesorilor, părinților și elevilor. Calitatea învățării oferite în mediul școlar este pusă la îndoială, iar sistemul educațional așa cum știm pare să fi ajuns într-un punct mort.Metoda învățării creative este o metodă care se bazează pe utilizarea tehnicilor de teatru pentru a stimula învățarea în clasă. A fost dezvoltată pentru copiii din școala elementară și se bazează pe principiul potrivit căruia copiii învață mai bine atunci când participă activ la procesul de învățare, în comparație cu ascultarea pasivă. Utilizarea tehnicilor de teatru în școala elementară este dovedită a fi foarte eficientă pentru îmbunătățirea performanței școlare a copiilor (vezi autori precum Kieran Egan, Dewey și Jean Piaget). Metoda abordează în același timp inteligența lingvistică, inteligența logică (raționament), inteligența spațială, inteligența corporal-kinestezică, inteligența interpersonală, inteligența intrapersonală și inteligența naturalistă. |
Validarea în practică |
Metodele care stimulează învățarea creativă s-au dovedit a fi o alternativă pentru copiii cu dificultăți de învățare, în general pentru cei care nu sunt în măsură să răspundă la metodele tradiționale de predare și, ca urmare, se plasează în marja de nereușită a procesului educațional.
|
Concluzie |
Arta poate fi o forță motrice, poate oferi cheia unei educații complete și esențiale, poate deveni veriga lipsă dintre învățare și creație.
|
Resurse |