Ce reprezintă o practică bună?
O “bună practică” poate fi definită:
O bună practică este o experiență în legătură cu care există dovezi că funcţionează bine şi că produce rezultate bune, ceea ce o recomandă ca model.
Criteriile de identificare a bunelor practici
Următorul set de criterii a stat la baza identificării bunelor practici privind participarea comunităţii, familiei/ a părinţilor la parteneriatul educativ cu şcoala (adaptat după Hancock, J. 2003. Scaling-up for increased impact of development practice: Issues and options in support of the implementation of the World Bank's Rural Strategy. Rural Strategy Working Paper, World Bank, Washington D.C.). Cele șapte criterii sunt utilizate ca o listă de control pentru bune practici:
✔ Eficiența și succesul înregistrat:
Practica se dovedește a fi relevantă și cea mai eficientă cale de a atinge un obiectiv specific. Aceasta a fost adoptată cu succes și s-au înregistrat a avut efecte positive asupra persoanelor și comunităților.
✔ Sustenabilitate socială, de mediu și economică:
Practica răspunde nevoilor esențiale în special ale persoanelor și comunităților defavorizate, fără a amenința capacitatea acestora de a răspunde nevoilor lor viitoare.
✔ Respectarea nevoilor de gen:
Practica are în vedere implicarea și respectarea genurilor și contribuie la îmbunătățirea calității vieții tuturor persoanelor.
✔ Fezabilă tehnic:
Practica este ușor de învățat și de aplicat din punct de vedere tehnic.
✔ Este participativă:
Abordarea participativă este esențială pentru asumarea de către fiecare a deciziilor și acțiunilor.
✔ Poate fi replicată și adaptată:
Practica are potențial de replicare și adaptare la obiective similare, în diferite situații.
✔ Reduce riscurile în situații de criză:
Practica își aduce contribuția la o bună gestionare a situațiilor de criză și la dezvoltarea rezilienței.
Descrierea bunelor practici
Titlul |
Bune practici privind dezvoltarea setului de indicatori ai stării de bine în școală (Noua Zeelandă) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tipul documentului |
Fisă de informații |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cui se adresează? |
Acest instrument este destinat în special profesorilor, managerilor și specialiștilor din sistemul educațional școlar, dar și părinților sau membrilor comunității interesați de crearea unui mediu de învățare suportiv, adecvat, flexibil, incluziv. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obiectivul documentului |
Aceast instrument descrie rezultatele așteptate pentru asigurarea/ creșterea stării de bine a elevilor în școală, aspect corelat cu incluziunea în educație. Starea de bine este vitală pentru succesul elevilor. Aceasta este premisa care a stat la baza elaborării proiectul de indicatori de evaluare pentru starea de bine elevilor. Indicatorii din acest document au fost elaborați pornind de la dovezi de cercetare și evaluare și descriu o imagine clară și concisă a practicilor școlare care promovează și răspund în mod eficient stării de bine a elevilor. În centrul acestor practici se află elevi diferiți, punctele lor forte, interesele și potențialul lor de a avea succes. Acești indicatori servesc ca instrument pentru a ajuta școlile să îmbunătățească și să răspundă nevoilor privind starea de bine elevilor, dar sunt mai mult decât atât. Indicatorii oferă o provocare și o oportunitate pentru toate școlile din Noua Zeelandă să examineze starea de bine elevilor lor și să lucreze pentru a răspunde nevoilor pe care le identifică. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Relevanța locală/ geografică |
În anul 2012, premierul Noii Zeelande a lansat un proiect pentru promovarea sănătății mintale la tineri. Proiectul includea un pachet de 22 de inițiative care se adresau tinerilor cu vârste cuprinse între 12-19 ani cu sau în risc de a dezvolta probleme de sănătate mintală ușoară până la moderată. Indicatorii au fost dezvoltați în consultare cu profesioniștii din domeniul sănătății, copii și adolescenți, părinți, școli și sectorul educației în sens larg. Chiar dacă elaborarea lor a avut în vedere specificul geografic și cultural, acest set de indicatori sunt de interes pentru alte spații geografice deoarece se bazează pe dovezi. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Introducere |
Starea de bine este vitală pentru succesul elevilor. Aceasta este premisa care a stat la baza elaborării proiectul de indicatori de evaluare pentru starea de bine elevilor. Mandatul acestei lucrări apare în normele profesionale din Noua Zeelandă cu referire la starea de bine, respectiv Codul deontologic al profesorilor, Standardele de acreditare profesională a profesorilor, Ghidul administrației naționale , Convenția Națiunilor Unite privind drepturile copilului și Proiectul de lege al copiilor vulnerabili. Ca atare, starea de bine elevilor nu este doar o obligație etică și morală pentru profesori, manageri și toți cei inplicați, ci și o responsabilitate legală. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Actori și părțile interesate |
Aceste informații ar putea fi folosite într-o varietate de moduri de către profesioniști, în special profesori, terapeuți, familie și manageri, pentru a sprijini adecvat și optim învățarea, dezvoltarea și integrarea fiecărui copil. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prezentarea modelului |
Cadrul indicatorilor privind starea de bine a elevilor a fost organizat în trei părți interrelaționate și interdependente. Acestea sunt cultura stării de bine; învățare, predare și curriculum; sisteme, oameni și inițiative. Fiecare parte din Cadrul indicatorilor privind starea de bine este descris mai jos: Cultura stării de bine: valori și practică descrie valorile exprimate, aspirațiile școlii și obiectivele declarate pentru stare de bine a elevilor. Aceste „valori în acțiune” stau la baza tuturor interacțiunilor (intervenții, strategii, activități, relații, planificare și practici) și ajută elevii să obțină rezultatele dorite în planul stării de bine. Învățare, predare și curriculum descrie o interacțiune dinamică între elev, curriculum și practici didactice eficiente. Când această dinamică este susținută de o cultură a stării de bine, de un leadership puternic al parteneriatelor, al proceselor de îmbunătățire și al sistemelor eficiente, atunci elevii își pot realiza potențialul și pot experimenta o gamă largă de succese. Sisteme, oameni și inițiative descrie activitățile, practicile, acțiunile și procesele necesare pentru toți elevii, în special pentru elevii vulnerabili care necesită sprijin deliberat și țintit. Îmbunătățirea stării de bine elevilor este o responsabilitate împărtășită și necesită acces la expertiză în școală și prin parteneriate cu comunitatea și serviciile de asistență relevante. Dezvoltarea expertizei și colaborarea permit identificarea nevoilor elevilor și oferă o bază pentru intervenții timpurii. În cadrul fiecăreia dintre aceste părți, funcționează domeniile de reacție în planurile: conducere, parteneriate și îmbunătățire. Aceste domenii sunt suporturi fundamentale pentru stare de bine. Figura 1: Cadrul indicatorilor de stare de bine Leadership-ul pentru starea de bine trebuie să fie o responsabilitate împărtășită în întreaga școală, cu un accent puternic pe perspectivele, implicarea și activitățile de conducere ale elevilor care contribuie direct la propria lor stare de bine. Parteneriatelecu elevi, părinți, comunitate și personalul școlii oferă oportunități pentru o implicare mai mare în promovarea stării de bine și să sprijinirea includerii diverselor perspective în procesele de luare a deciziilor care se concentrează pe starea de bine a elevilor. Îmbunătățirea și capacitatea de reacție implică procese solide care investighează sistematic eficacitatea politicilor, programelor și practicilor privind starea de bine a elevilor. Aceste două procese contribuie la luarea deciziilor și stabilirea obiectivelor pentru a îmbunătăți calitatea și capacitatea de reacție a acțiunilor menite să sporească starea de bine a elevilor.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Factorii care asigură succesul |
Responsabilitatea etică a cadrelor didactice, a managerilor și a administratorilor este să ia în considerare, să promoveze, să echilibreze și să răspundă tuturor nevoilor elevului, inclusiv celor fizice, sociale, emoționale, academice și spirituale. Aceste considerente necesită asumare clară și acțiune deliberată în toate domeniile curriculumului, de la prioritățile strategice până la practicile didactice. Pentru a maximiza rolul pe care școlile îl au în promovarea și intervențiile privind starea de bine a elevilor, sistemul de învățământ, oamenii și practicile au nevoie de un nivel ridicat de coordonare și coeziune la nivel școlar. Parteneriatele sunt vitale în sprijinul școlilor pentru starea de bine elevilor. Parteneriatele cu elevii, părinții lor și comunitatea largă, inclusiv cu serviciile de sănătate publică și serviciile sociale, au potențialul de a găsi soluții pentru îmbunătățirea activă a stării de bine a tuturor elevilor. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validarea în practică |
Indicatorii din acest document au fost elaborați pornind de la dovezi de cercetare și evaluare și descriu o imagine clară și concisă a practicilor școlare care promovează și răspund în mod eficient stării de bine a elevilor. În centrul acestor practici se află elevi diferiți, punctele lor forte, interesele și potențialul lor de a avea succes. În sprijinul proiectului, Educational Office Review (ERO) a realizat un proiect de evaluare pentru a ajuta școlile să promoveze și să răspundă nevoilor de cresșterea a starii de bine a elevilor. Evaluarea a fost realizată în trei etape. Prima etapă presupune elaborarea unui set de indicatori de evaluare pentru bunăstarea elevilor. A doua etapă implică o evaluare națională a modului în care școlile promovează bunăstarea elevilor în școlile primare și secundare. A treia etapă a proiectului implica o evaluare națională a bunelor practici. Indicatorii prezentați în documentul de mai jos au trecut cele trei etape, fiind revăzuți (2017) în urma finalizării rapoartelor naționale de evaluare și bune practice. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Concluzie |
Starea de bine a elevilor este vitală pentru succesul acestora și este puternic legată de învățare. Cercetările din Noua Zeelandă și cele pe plan internațional arată că mulți factori școlari influențează succesul elevilor. Deși nu există o măsură unică pentru starea de bine, factorii care contribuie la aceasta sunt interrelaționati și interdependenti. De exemplu, sentimentul de realizare și succes al unui elev este îmbunătățit atunci când se simte în siguranță la școală. Acest lucru, la rândul său, le crește încrederea pentru a încerca noi provocări, consolidându-le reziliența. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Resurse |