Ce reprezintă o practică bună?
O “bună practică” poate fi definită:
O bună practică este o experiență în legătură cu care există dovezi că funcţionează bine şi că produce rezultate bune, ceea ce o recomandă ca model.
Criteriile de identificare a bunelor practici
Următorul set de criterii a stat la baza identificării bunelor practici privind participarea comunităţii, familiei/ a părinţilor la parteneriatul educativ cu şcoala (adaptat după. Cele șapte criterii sunt utilizate ca o listă de control pentru bune practici:
✔ Eficiența și succesul înregistrat:
Practica se dovedește a fi relevantă și cea mai eficientă cale de a atinge un obiectiv specific. Aceasta a fost adoptată cu succes și s-au înregistrat a avut efecte positive asupra persoanelor și comunităților.
✔ Sustenabilitate socială, de mediu și economică:
Practica răspunde nevoilor esențiale în special ale persoanelor și comunităților defavorizate, fără a amenința capacitatea acestora de a răspunde nevoilor lor viitoare.
✔ Respectarea nevoilor de gen:
Practica are în vedere implicarea și respectarea genurilor și contribuie la îmbunătățirea calității vieții tuturor persoanelor.
✔ Fezabilă tehnic:
Practica este ușor de învățat și de aplicat din punct de vedere tehnic.
✔ Este participativă:
Abordarea participativă este esențială pentru asumarea de către fiecare a deciziilor și acțiunilor.
✔ Poate fi replicată și adaptată:
Practica are potențial de replicare și adaptare la obiective similare, în diferite situații.
✔ Reduce riscurile în situații de criză:
Practica își aduce contribuția la o bună gestionare a situațiilor de criză și la dezvoltarea rezilienței.
Descrierea bunelor practici
Titlul |
Bune practici privind dezvoltarea unor funcții relevante ale școlii |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tipul documentului |
Fișă de informații |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cui se adresează? |
Acest instrument se adresează în special profesorilor, managerilor, specialiștilor și factorilor de decizie din sistemul educațional școlar, dar și părinților sau membrilor comunității. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obiectivul documentului |
Documentul este menit să ofere un cadru pentru directorii de şcoli şi profesori în proiectarea şi realizarea programelor educaţionale relevante pentru viitor. Indicatorii rezultați sunt meniți să sprijine inițiativele locale de generare a unor schimbări incluzive la nivelul școlii, spre o viziune proactivă într-un sistem educațional pentru toți. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Relevanța locală/ geografică |
Instrumentul care stă la baza acestui document de bune practici a fost dezvoltat în cadrul programelor de cercetare din regiunea Asia-Pacific, de către Centre for Research and International Collaboration, Asia-Pacific Centre for Education Leadership and School Quality, Hong Kong Institute of Education. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Actori și părțile interesate |
Acest instrument ar putea fi folosit într-o varietate de moduri de către familii și profesioniști. Nivelul guvernamental ar trebui să iniţieze şi să inducă schimbarea prin implementarea şi finanţarea proiectelor demonstrative (pilot) destinate unor problematici specifice privind localizarea, globalizarea şi creşterea calităţii educaţiei. Actorii de la nivelul central şi regional ar trebui să reglementeze cât mai puţin relaţiile de colaborare între şcoală şi partenerii săi, pentru a permite şcolilor să mobilizeze resursele necesare. Se ştie că este nevoie, la nivel organizaţional, de o strategie flexibilă pentru a putea fi depăşite procedurile şi regulile rigide care fragmentează acest gen de activităţi. Rolul lor este însă fundamental în coordonarea colaborării interagenţii prin întemeierea de coaliţii la nivel naţional reunind profesori, elevi, părinţi, societate civilă, sectorul privat etc., pentru a planifica şi evalua abordările politice care să susţină eforturile locale în planul educaţiei şi formării, precum şi înfiinţând şi dezvoltând sisteme informaţionale pentru schimb de informaţie şi date necesare profesioniştilor. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prezentarea modelului |
Pornind de la două dimensiuni propuse de Cheng (2000) pentru regândirea şcolii - domeniul (tehnico-economic, socio-uman, politic, cultural şi educaţional) şi nivelul de impact (individual, instituţional, comunitar, naţional şi internaţional /global), am identificat următoarele funcţii ale unei şcoli cu potenţial pentru viitor: Funcţiile tehnico-economice se referă la contribuţia sistemului educaţional la dezvoltarea şi nevoile tehnice sau economice la fiecare dintre cele cinci nivele.
Funcţiile socio-umane se referă la impactul educaţiei în planul dezvoltării personalităţii omului şi al relaţiilor sociale la diferite nivele.
Funcţiile civice reflectă impactul sistemului educaţional asupra dezvoltării vieții civice.
Funcţiile culturale au în vedere contribuţia sistemului educaţional la transmiterea şi dezvoltarea culturală.
Funcţiile educaţionale aduc în atenţie educaţia ca valoare în sine (²comoara ascunsă²) şi reflectă rolul politicilor în dezvoltarea şi menţinerea educaţiei la diferite nivele. Spre deosebire de percepţia tradiţională potrivit căreia educaţia reprezintă un mijloc pentru atingerea unor valori economice, sociale, politice şi culturale, rapiditatea şi dinamismul transformărilor actuale au condus la acceptarea faptului că educaţia este prin ea însăşi un scop crucial.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validarea în practică |
Aceste funcţii ale şcolii viitorului au oferit deja un cadru pentru directorii de şcoli şi profesori în proiectarea şi realizarea programelor educaţionale relevante pentru viitor în regiunea Asia-Pacific, una dintre zonele în care globalizarea și-a făcut deja simțite efectele nu numai în plan economic, ci și educațional. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Impactul |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Factorii care asigură succesul |
Ceea ce putem afirma clar este că multe dintre aceste funcţii nu pot fi atinse fără participarea şi responsabilitatea tuturor actorilor implicaţi şi interesaţi. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Constrângeri |
În prezent, multe instituţii educaţionale îşi concentrează atenţia asupra unor funcţii cum ar fi cele tehnico-economice sau socio-umane, dar ignoră altele, sau accentuează aceste funcţii la nivel individual şi instituţional, neglijând nivelul comunitar, nivelul societăţii şi pe cel internaţional. Concentrarea îngustă sau accentul discriminatoriu pot întârzia eforturile de a realiza un sistem educaţional de calitate în viitor. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mesajul cheie |
În educație este important să încercăm să gândim la nivel global și să acționăm la nivel local. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Concluzie |
Interdependenţa domeniilor – tehnologic, economic, social, politic, cultural şi educaţional – impune, alături de managementul cunoaşterii, crearea şi dezvoltarea capitalului social – a încrederii şi solidarităţii interumane. În acest sens întărirea interesului, a coeziunii în jurul şcolii, văzută nu numai ca instituţie ci şi ca etalon al unei comunităţi, ar putea crea acea emulaţie necesară şi altor comunităţi. O politică educaţională nouă ar trebui să se fundamenteze pe ideea că educaţia este responsabilitatea tuturor, durează toată viaţa şi toată lumea trebuie să aibă acces la ea. Programele masive, ample, riscă să fie prinse în anonimatul birocratic, consecinţa fiind depersonalizarea şi dezvoltarea resurselor umane dictate de piaţă. Acestea sunt alte argumente pentru care incluziunea în general și educația incluzivă reprezintă diecția către care școala trebuie să se orienteze. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Resurse |
Țăranu A.M. 2009. Școala, între comunitatea locală și provocările globalizării. Iași: ed. Institutul European |