Practica incluzivă îi va ajuta pe profesori să abordeze următoarea întrebare-cheie: Cum planific și predau astfel încât fiecare elev din clasa mea:
· participă semnificativ alaturi de colegii lor
· implică oportunități adecvate de învățare
· progresează în cadrul Curriculumului
· identitatea lor este apreciată și respectată?
În urma utilizării practicii incluzive și a curriculumului școlar, conducătorii școlilor și profesorii vor:
· recunoaște modul în care credințele și acțiunile lor pot spori accesul elevilor la curriculum
· identifica modalități de includere a tuturor elevilor, susținându-i să se angajeze și să lucreze cu semenii lor
· investighează strategiile de planificare și predare pentru includerea tuturor studenților în curriculum, luând în considerare punctele forte și provocările individuale
· reflectează și evaluează eficacitatea acestor strategii, așa cum rezultă din progresele și realizările elevilor.
O planificare eficientă îi ajută pe toți elevii să acceseze oportunități de învățare bogate și largi în zonele de învățare ale Curriculumului. O astfel de planificare recunoaște diferite moduri de a sprijini succesul elevilor. Predarea și învățarea eficientă se bazează pe convingerea profesorului că nucleul învățării este același, indiferent dacă un elev are un handicap sau necesită sprijin suplimentar.
Profesori eficienți:
· Se asigură că fiecare elev poate avea acces la învățare, dacă este necesar, bazându-se pe suport de specialitate pentru a realiza acest lucru
· Se asigură că oportunitățile de învățare se conectează cu cunoștințele și experiența anterioară a elevilor
· Se asigură că fiecare elev are multiple oportunități de interacțiune cu ceilalți și cu o varietate de materiale
· Oferă oportunități elevilor de a se exprima într-o serie de moduri
· Oferă elevilor oportunități de a arăta ceea ce știu și ceea ce învață nou.
Proiectare universală pentru învățare
Doi elevi nu sunt identici în procesele de gândire, abilități, interese și abordări ale învățării. Universal Design for Learning (UDL) este un cadru util pentru susținerea școlilor în planificarea învățării tuturor elevilor de la bun început. Îi ajută să se asigure că programa școlară răspunde nevoilor tuturor elevilor, oferind tuturor posibilități egale de a învăța. UDL se bazează în jurul a trei principii care asigură că există opțiuni pentru ca toți elevii să aibă egal acces la învățare:
· oferă mai multe mijloace de reprezentare - „ceea ce” învață - deoarece elevii diferă în modul în care percep și înțeleg informațiile
· oferă mai multe mijloace de acțiune și de exprimare - „modul” de învățare - astfel încât toți elevii să poată participa și să arate ceea ce au învățat
· oferi mai multe mijloace de implicare - „de ce” al învățării - deoarece elevii diferiți sunt angajați prin diferite tipuri de sarcini și situații de învățare.
Abordarea planificării școlii și a clasei, luând în considerare principiile de proiectare universală, va ajuta la dezvoltarea unui program de clasă care oferă tuturor elevilor oportunități egale de a învăța. Accentul se pune pe proiectarea celui mai sensibil curriculum și mediu pentru toți elevii. La început, barierele pentru învățarea elevilor sunt identificate și reduse la minimum în parteneriat cu elevii și cu cei care îi cunosc bine. Acest lucru poate reduce cerințele pentru dvs. în timpul activităților de predare și învățare, deoarece elevii sunt adesea capabili să adapteze în mod independent mediul și activitățile pentru a răspunde propriilor nevoi.
Predarea ca cercetare
Întrucât orice strategie de predare funcționează diferit în contexte diferite pentru elevi diferiți, pedagogia eficientă necesită ca profesorii să evalueze impactul predării lor asupra elevilor lor.
Cadrele didactice cercetează relația de predare-învățare „moment cu moment (pe măsură ce predarea are loc), zi de zi și pe termen lung”. Când planificați oportunitățile de învățare, trebuie să luați în considerare cu atenție nevoile tuturor elevilor din clasa dvs. și sprijinul suplimentar pe care îl puteți necesita pentru a vă asigura că nevoile lor de învățare sunt satisfăcute.
Cercetarea didactică:
· Ce sarcini și strategii de predare și învățare ar putea fi utilizate cu toți elevii?
· Ce sarcini și strategii am folosit înainte și au funcționat bine?
· Ce adaptări și/ sau diferențieri sunt necesare pentru unii dintre elevii mei? Cine mă poate ajuta să le identific și să le pun în aplicare?
· Cum progresează lecția? Trebuie să modific ceva din cauza a ceea ce observ în timp real la elevii mei?
· Toți elevii mei sunt pregătiți pentru următoarea parte a secvenței lecției? De unde știu?
· În ce moduri susțin atenția elevilor?
Focalizarea cercetării:
· Ce domenii de învățare și obiective iau în considerare?
· Care sunt ideile mari/ cheie?
· Care sunt rezultatele dorite ale învățării, inclusiv pentru dezvoltarea competențelor cheie?
· Unde sunt în prezent elevii mei în ceea ce privește aceste rezultate? De unde știu? Ce spun elevii mei?
· Ce cunoștințe anterioare și perspective diverse oferă elevii mei în contextul predării și învățării?
Cercetarea asupra învățării
· Cât de bine au fost elevii capabili să înțeleagă și să obțină rezultatele de învățare prevăzute? Ce dovezi am?
· Care a fost impactul diferențierilor și adaptărilor pe care le-am folosit pentru unii elevi?
· Ce am învățat prin feedback de la elevii mei?
· Care sunt următorii pași de învățare?
Planificarea eficientă include gândirea flexibilă despre modul de organizare a predării și învățării. De exemplu, o clasă poate lucra cu toți elevii în aceeași zonă de învățare și participând la activități de învățare frontale. În același timp, unii elevi pot lucra cu conținut diferit, în diferite niveluri de curriculum, pentru rezultate diferite de învățare sau în legătură cu criterii diferite de evaluare.
Principiul general în cadrul unor astfel de abordări flexibile este să fie cât mai discret posibil, asigurându-ne totodată că sunt îndeplinite nevoile individuale de învățare ale elevilor.
Atunci când oferiți acces la curriculum, dumneavoastră și echipele care lucrează cu elevii care au nevoie de sprijin suplimentar, trebuie să vă gândiți mai întâi dacă elevii pot urmări aceleași rezultate de învățare ca și colegii lor de clasă.
În al doilea rând, ar trebui să luați în considerare dacă este nevoie de un program de învățare care să obțină în mod larg rezultate similare de învățare pentru întreaga clasă, dar care să satisfacă în mod corespunzător nevoile de învățare ale acestor elevi la nivelurile lor.
În al treilea rând, unii elevi vor avea nevoie de conținut individualizat și de suporturi individualizate.
Abordările cheie pentru planificarea și predarea eficientă sunt diferențierea și adaptarea. Majoritatea profesorilor folosesc deja aceste două abordări. Pe măsură ce îți dezvolți expertiza cu aceste abordări:
· Vei recunoaște că unitățile de iânvățare pot fi ușor modificate în programul clasei pentru a satisface eficient elevilor cu nevoi diverse, folosind o serie de abordări și strategii în planificare și predare
· Vei recunoaște că unii elevi au nevoie de mai multe oportunități de a se angaja cu o serie de materiale care să le sprijine înțelegerea și că aceste oportunități pot implica utilizarea tehnologiei de asistență sau adaptări simple
· vei reflecta asupra modurilor în care elevii își pot demonstra înțelegerea în diferite domenii de învățare; pentru elevii cu nevoi diverse, acesta poate fi la același nivel sau un nivel diferit față de colegii lor
· vei identifica modalități prin care toți elevii își pot evalua capacitățile și reflecta asupra propriei lor învățări.
Diferențierea și adaptarea curriculară
Profesorii sunt responsabili de planificarea, dezvoltarea și revizuirea curriculumului în clasă. Pentru a asigura accesul curricular pentru toți elevii, poate fi necesară „gândirea în afara pătratului” în practica zilnică. Acest lucru necesită să fii pregătit să faci lucrurile diferit, să lucrezi spre trecerea de la a fi un „expert de rutină” la un „expert adaptativ”. Cel mai bine veți obține acest lucru atunci când lucrați ca parte a unei comunități de învățare colaborativă, de susținere.
Diferențierea programului de clasă, adaptarea suporturilor
Giangreco, Cloninger și Iverson (2011) au dezvoltat un cadru pentru a caracteriza pe larg participarea fiecărui elev la învățare pe două dimensiuni:
· programul - ceea ce este predat (programa școlară), obiectivele anuale, rezultatele specifice învățării și așa mai departe
· suporturile - ceea ce este oferit pentru a ajuta elevul să acceseze și să obțină rezultate educaționale, inclusiv materiale, resurse umane (cum ar fi profesori specializați), strategii de predare specifice, schimbări în clasă și mediu, etc.
Programul școlar și la clasă pot fi accesibile tuturor elevilor prin:
· diferențieri în cadrul programei - conținutul curriculumului școlar și al clasei și răspunsurile așteptate la acesta („ce”)
· adaptări : modificări ale suporturilor - mediul școlar, sala de clasă, strategiile didactice și materialele de predare și învățare („cum”).
Când sunt necesare adaptări și diferențieri?
· Scopul cadrelor didactice este de a oferi o participare semnificativă tuturor elevilor din programa de clasă. Pentru a realiza acest lucru, trebuie să luați decizii în ceea ce privește conținutul și nivelul curriculumului, mediul, materialele didactice și de învățare și răspunsurile așteptate pentru elevi.
· Ca regulă generală atunci când decideți adaptările și diferențierile este să schimbați cât mai puțin posibil , asigurându-vă în același timp că cerințele de învățare ale elevilor sunt îndeplinite. Unii elevi pot avea nevoie doar de adaptări pentru a accesa programa. Alți elevi pot avea nevoie doar de diferențieri pentru a accesa programa. Câțiva elevi vor avea nevoie atât de adaptare, cât și de diferențiere, dar rareori.
· Este important să recunoaștem că elevii individuali pot necesita acces la unele sau la toate opțiunile pe parcursul unei zile școlare sau chiar la o lecție sau sarcină. Opțiunile trebuie privite ca fiind fluide și nu statice. Amintiți-vă principiul utilizării celei mai puțin intruzive opțiuni disponibile care satisface nevoile elevului.
Când este nevoie de schimbarea practicii profesorilor?
Schimbarea credințelor și acțiunilor profesorului reprezintă un punct important pentru practica incluzivă, deoarece credințele și atitudinile profesorului pot susține sau limita accesul unui elev la învățare. Pe măsură ce profesorii se îndreaptă spre o practică incluzivă, convingerile și atitudinile lor devin mai incluzive și se îndepărtează de practicile care limitează oportunitățile de învățare pentru toată lumea.
Următorul tabel prezintă câteva dintre modalitățile prin care profesorii își schimbă practica în timp ce intenționează să răspundă nevoilor tuturor elevilor lor. (Ultimele trei rânduri sunt specifice profesorilor secundari.)
Trecerea de la…
|
Către…
|
Credințe și atitudini care limitează oportunitățile de a învăța
|
Credințe și atitudini care susțin oportunitățile de a învăța
|
Așteptări scăzute legate de învățare, progres și succes a unor elevilor
|
Așteptări mari legate de învățarea, progresul și succesul tuturor elevilor
|
Un curriculum unic aplicat identic tuturor
|
Acces curricular care poate fi diferențiat sau adaptat pentru unii elevi, dar același curriculum pentru toți
|
Profesorii care nu știu să predea unor tipuri de elevi
|
Toți profesorii sunt capabili să învețe toți elevii, cu sprijin la nevoie
|
Credința că „nu este o sarcină a profesorilor de la clasă să-i învățe pe acești„ elevi ”.
|
Credința că învățarea tuturor elevilor este responsabilitatea tuturor profesorilor de la clasă
|
Asistentul profesorului care lucrează cu elevul
|
Ajutorul profesorului care îl susține pe profesor pentru a include toți elevii
|
Credința că „Acești elevi nu aparțin unei clase generale, ci aparțin instituției”.
|
Credința că toți elevii aparțin clasei
|
Profesorii se simt izolați
|
Suport coordonat pentru profesori și elevi
|
Altcineva planifică activitățile elevilor cu nevoi speciale
|
Planificare colaborativă, alaturi de alți profesori, elev, familie
|
Profesorii care predau materia lor
|
Profesorii care predau tuturor elevilor
|
Accent exclusiv pe examinări
|
Toți elevii au posibilitatea de a participa la evaluări adecvate, din care se învață
|
|