În educarea și instruirea elevilor cu dizabilități sunt avute în vedere mai multe tipuri de obiective:

·         obiectivele generale ale învățământului național (competențe cheie, profiluri de formare pe cicluri școlare, competențe disciplinare);

·         obiective ale învățământului special

·         obiectivele recuperatorii, specifice fiecărui tip de deficiență

Obiectivele educaționale pentru învățământului general sau special și cele recuperatorii nu se realizează într-o manieră separată, ci în paralel, între ele existând o strânsă legătură, de multe ori îndeplinirea unora fiind condiționată de atingerea celorlalte.

 

În cazul elevilor cu deficiență de intelect, C. Buică atrage atenția că nu elevul trebuie subordonat obiectivelor, ci acestea din urmă trebuie adaptate la posibilitățile reale ale copilului și la contextul de viață cotidiană în care urmează să se integreze. Recuperarea se face pin învățare, terapii specifice și ocupaționale.

Prin împărțirea obiectivelor operaționale după domeniile comportamentale sau după laturile vieții psihice rezultă trei categorii de obiective:

a) cognitive

b) psihomotorii

c) afective

Uneori se poate  renunța la împărțirea obiectivelor în cele trei categorii. De exemplu, în cazul anumitor tipuri de activități, al unor discipline sau a colectivelor de elevi mai mari, predomină obiectivele cognitive. Dar chiar dacă nu sunt în mod explicit încadrate în categorii, este recomandat ca în aceste activități să fie vizate și obiective afective sau obiective psihomotorii.

Vom prezenta un model de proiect didactic  pentru aria curriculară Terapie educaţională complexă şi integrată, clasa a VIII-a, DMS, disciplina Ludoterapie

PROIECT DE LECȚIE

Unitatea școlară:

Data: 

Profesor:

Clasa: a VIII-a, DMS

Aria curriculară: Terapie educaţională complexă şi integrată

Disciplina:  Ludoterapie

Unitatea de învățare:  Activităţi ludice de cunoaştere şi dezvoltare

Subiectul lecției: ”Să mergem la cumpărături”

Tipul lecţiei: Consolidare și sistematizare de cunoștințe;

Scopul: Exersarea și consolidarea unităților de măsură pentru valoare în contexte practice, accesibile elevilor.

Obiective cadru:

-          Dezvoltarea  capacităţilor psiho-individuale în vederea adaptării la mediu;

-          Formarea unor abilităţi manuale și a unor deprinderi practic - aplicative;

-          Formarea conduitelor independente pentru integrarea în plan social.

Obiective de referință:

-          Stimularea capacităţii de analiză și sinteză percepută în plan mental;

-          Stimularea capacităţii de comparare și clasificare în plan obiectual și imagistic;

-          Stimularea capacităţii de realizare a corespondenței mulţime obiectuală - imagine-simbol;

-          Stimularea capacităţii de abstractizare și generalizare.

Obiective operaţionale:

Cognitive:

O1 : să identifice monedele și bancnotele românești în circulație;       

O2 :  să recunoască  valoarea bancnotelor  românești

O3 : să rezolve fișele de lucru corect, pe nivele diferențiate;

O4 : să utilizeze corect banii în jocul de rol ”Să mergem la cumpărături”.

Psihomotorii:

O5:  să mânuiască materialul intuitive.

 Afective:

O6 :să colaboreze în rezolvarea sarcinilor;

O7 : să respecte normele de comportament în cadrul grupului.

Strategii didactice:

a) Metode şi procedee: conversaţia, explicaţia, exerciţiul, demonstrația, problematizarea, jocul  de rol.

b) Mijloace de învăţământ: bancnote și monede, planșă cu monede și bancnote, jetoane cu imagini, coşuri pentru cumpărături, rechizite, jucării, bancnote specimen în miniatură folosite pentru uz didactic, manual: Educație financiară "Banii pe înțelesul copiilor", fișe de lucru.

c) Forme de organizare: frontal, individual, perechi.

Forme şi tehnici de evaluare: observare sistematică, aprecieri verbale.

Resurse temporale: 45 min.

Bibliografie: Ligia Georgescu - Goloșoiu - Manualul Educație financiară "Banii pe înțelesul copiilor", Ed. Explorator, Ploiești, 2015.

Desfășurarea activității didactice

Momentele activității

Timp

Obiective operaționale

Demersul instructiv-educativ

Metode

Mijloace de învățământ

Evaluare

Moment organizatoric

1'

Pregătirea elevilor pentru lecție și a materialelor necesare

Conversația

Captarea atenției

2'

Spre a capta atenția elevilor pentru activitate, cadrul didactic le spune elevilor  o ghicitoare:

„Dacă vrei să-i dobândești

Trebuie tu să muncești.

Nu îi poți avea degeaba:

Trebuie-ntâi să-ți faci treaba!”

Se cere elevilor să  dea răspunsul corect (...banii).

Conversația

Textul cu ghicitoarea

Capacitatea de concentrare a atenției

Anunțarea subiectului și a obiectivelor activității

1'

Elevii sunt anunțați că subiectul lecției este : „Să mergem la cumpărături”. Cadrul didactic scrie titlul lecției pe tablă și precizează că în această lecție se va vedea diferența dintre monede și bancnote, se vor completa fișe de lucru, iar la sfârșit vor juca un joc.

Conversația

Capacitatea de concentrare și de menținere a atenției

Dirijarea învățarii

O1

O2

Cadrul didactic poartă cu elevii un dialog despre bani:

„Care este moneda națională a României?”

„Putem trăi fără bani?”

„La ce ne folosesc banii?”

„Ce trebuie să facem pentru a-i obține?”

”Ce putem cumpăra cu bani?”

Așadar, banii măsoară valoarea unui obiect sau a unui serviciu. Li se explică elevilor, cu suport vizual, faptul că în alte țări din UE, moneda se numește EURO.

Se prezintă elevilor un portofel în care se găsesc atât bancnote, cât și monede. Cadrul didactic solicită ca elevii să răspundă cum se numesc banii de plastic, cu formă dreptunghiulară (bancnote) și cei de metal, cu formă de cerc (monede).

Apoi se poartă discuții despre culoare, formă, precum și alte elemente distincte.

Se cere fiecărui elev să extragă din portofel o monedă sau o bancnotă și să spună ce valoare are și ce ar putea cumpăra cu ea.

Li se împart elevilor plicuri care conțin monede și bancnote, propunându-li-se să  aranjeze pe masă banii, în ordinea valorii lor. 

Acest lucru se realizează în funcție de nivelul cognitiv al fiecărui copil (cel puțin 3 elemente aranjate în ordine).

Unor elevi li se vor da    bani, altora jetoane cu imagini ale unor obiecte care au un preț. Cei care au jetoane cu imagini le vor vinde celor care au bani, iar aceștia plătesc suma pe care o cere ”vânzătorul”.

Fiecare pereche va spune ce a cumpărat și cât a plătit.

Conversația



Explicația

Conversația

Jocul didactic

 

Planșă cu monedele și bancnotele din România

Portofel, bani

Cartea : ”Educația financiară”

Bani

Plicuri cu bani

Bani și jetoane cu imagini

Capacitatea de concentrare și de menținere a atenției

Asigurarea retenției și a transferului

 8'

O3

Elevii primesc fișe de lucru:

Nivel 1 - având ca sarcină încercuirea monedelor românești cu albastru, iar a bancnotelor românești cu roșu.

Nivel II -  având următoarele sarcini: completarea pe spațiile punctate a valorii  fiecărui produs.

 Nivel III -  cuprinde următoarele cerințe: completarea unor propoziții lacunare despre bani; rezolvarea unei probleme; amintirea tuturor monedelor și bancnotelor românești.

Exercițiul

Problematizarea

Fișe de lucru

Capacitatea de realizare a sarcinii

Asigurarea feedback-ului

10'

O4

Cadrul didactic anunță elevii că în continuarea se vor juca un joc de rol, „Să mergem la cumpărături”.

Fiecare elev primește bani.

Cadrul didactic le prezintă un  SUPERMARKET (improvizat în clasă) și produsele alimentare și nealimentare expuse ”pe rafturi”. 

Un elev va fi desemnat vânzătorul, ceilalți fiind cumpărătorii. Li se va comunica să fie atenți să ofere suma potrivită și să primească restul corect.

Pentru a crește nivelul de dificultate, se va da restul greșit, ei trebuind să sesizeze și să corecteze greșeala.

Cadrul didactic atenționează elevii că va urmări și modul cum se adresează ei vânzătorului. Vânzătorul primește ecuson, trece în spatele tejghelei și începe desfășurarea jocului.

Jocul de rol

Demonstra-

ția

Exercițiul

Problemati-zarea 

Exercițiul

Produse alimentare și nealimentare

Jucării

Bani de hârtie

Ecuson vânzător

Capacitatea de realizare a sarcinii

Încheierea activității

2'

Cadrul didactic face aprecieri asupra desfășurării întregii activități, evidențiind elevii care au răspuns bine și care au fost activi, dar încurajându-i și pe cei timizi.

Conversația

Bibliografie:

Alois Gherguț, Luciana Frumos, Gabriela Raus, Educația specială, Ghid metodologic, Ed. Polirom, 2016;

I. Cerghit, Metode de învățământ, Ed. Didactică și pedagogică, București,  1980

Ligia Georgescu - Goloșoiu - Manualul Educație financiară "Banii pe înțelesul copiilor", Ed. Explorator, Ploiești, 2015.

Expert bune practici, Rof Claudia, noiembrie 2019