Instrumentele compensative sunt instrumente didactice şi tehnologice care substituie sau facilitează performanţa în condiţiile existenţei unei abilităţi deficitare. Instrumentele compensative scutesc elevul cu TSI (tulburare specifică de învățare) de o prestaţie care devine dificilă datorită tulburării, fără să-i faciliteze tema din punct de vedere cognitiv. Utilizarea unor asemenea instrumente nu este la dispoziţia întregii clase, iar profesorii – pe baza indicaţiilor psihologului clinician/profesorului de sprijin/profesorului psihopedagog/logopedului/profesorului consilier şcolar vor avea grijă să susţină această utilizare de către elevii cu TSI /CES, integrati in scoala de masa.

Exemple de instrumente compensative in evaluare scrisa:  computer, tableta software, software-uri, manuale si carti in format digital, platforma e-learning, myKOOLIO, Logopedix, Tarabostes-pt logopedie.

 

Metode de adaptare la clasă pentru elevii cu deficiențe de vedere

 - Oferirea de instrucțiuni orale pe lângă cele scrise

- Descrierea cu voce tare a tuturor prezentărilor vizuale

- Desemnarea un coleg care să-l ajute cu notițele cursurilor sau oferirea de copie a acestora

- Acordarea de timp pentru a rezuma fiecare lecție

 - Acordarea de timp elevului pentru a pune întrebări în legătură cu prezentările și instrucțiunile - Înregistrarea cursurilor

- Asigurarea unor sarcini de citit cu texte mărite

- Asigurarea scrisului cu caractere mărite, a hârtiei cu linii mai late pentru a ajuta elevul să formeze literele în spațiul corect

– Folosirea unei rigle pentru a-i ajuta să urmărească rândurile atunci când citesc

- Folosirea audiobook-urilor

- Folosirea unui marker pentru a evidenția informații atunci când citesc 

Metode de adaptare la clasă pentru elevii cu deficiențe de auz. Cum pot profesorii să facă procesul de învățare mai ușor pentru copiii cu deficiențe de auz?

- Repetarea sau reformularea informațiilor esențiale pe parcursul lecției

- Așezarea elevului aproape de profesor și departe de ferestre și uși

- Vorbire clară și rară atunci când se prezintă informații

- Stabilirea un semnal care să atenționeze elevul atunci când se discută despre o informație importantă - Folosirea instrumentelor vizuale, precum o tablă sau un computer pentru a completa lecțiile orale

- Folosirea imaginilor și gesturilor pentru a stimulta înțelegerea elevului

- Punerea la dispoziție o zonă liniștită pentru cerințele care necesită lucrul independent

- Nu se penalizează elevul pentru greșelile de scriere

- Desemnarea un coleg care să îi ofere notițele

- Oferirea elevului oportunități de a-și demonstra și folosi punctele forte în timpul orelor

- Oferirea elevului materiale pentru a citi și a deveni familiar cu materia, înainte de a fi predată la clasă –

 Punerea la dispoziție o listă cu termeni și concepte cheie pentru lecțiile următoare 

Metode de adaptare la clasă pentru elevii cu capacitate redusă de procesare (deficienţă mintală, intelect de limită, dificultăţi de învăţare, etc)

- Verificarea periodică a elevului pentru a se asigura că a înțeles lecția

- Folosirea unui semnal pentru a-l face pe elev să redevină atent atunci când își pierde concentrarea

- Încurajarea participării la clasă a elevului prin acordarea unui timp mai mare de a răspunde întrebărilor

- Încurajarea elevului să ceară clarificări în privat, dacă are rețineri în a pune întrebări în timpul orelor

 - Punerea la dispoziție a unor cerințe scrise într-un limbaj accesibil

- Folosirea graficelor și altor materiale vizuale și explicarea cu voce tare ce înseamnă

- Punerea la dispoziție un rezumat al lecțiilor pentru elevii care nu pot scrie suficient de repede sau care au deficiențe în ceea ce privește atenția distributivă

- Folosirea suportului audio pentru manuale dacă îi este de ajutor elevului să vadă și să audă cuvintele în același timp

- Separarea sarcinilor mari de lucru în cerințe mai mici și cu mai multe termene limită - Limitarea timpului petrecut pentru teme

 – Oferirea și altor opțiuni elevului de a arăta ce a învățat, în afară de temele scrise

 Metode de adaptare la clasă pentru elevii cu autism (verbali, înalt funcţionali)

- Adaptarea în mod flexibil la stilul de învăţare al copilului

- Promovarea învăţării colaborative, în grupuri mici pentru dezvoltarea abilităţilor sociale şi de comunicare

- Verificarea gradului de înţelegere (a sarcinilor, enunţurilor, noţiunilor nou introduse)

- Asigurarea prezenţei cadrului didactic care să explice individual sarcinile de rezolvat (cu contact vizual şi apropiere fizică pe parcursul explicării)

- Acordarea unui timp mai mare de a răspunde întrebărilor

- Simplificarea textului care urmează a fi studiat, reducându-se din complexitatea lexicală şi sintactică dacă este nevoie - Limitarea efortul de scriere prin reducerea din lungimea dictărilor, din obligaţia de a lua notiţe (prin fotografierea lecţiei de pe tablă), de a redacta lucrări lungi în scris

- Asigurarea unor fotocopii adecvate ale unităţii de studiu în cazul lecţiilor mai lungi sau complicate - Permiterea folosirii calculatorului care să faciliteze operaţiile de calcul, tabela pitagoreică, de măsuri, tabel cu formule matematice, etc

- Asigurarea unor măsuri de dispensare în funcţie de capacităţile sale cognitiv-emoţionale, starea lui de oboseală, precum starea lui emoţională de moment: - dispensarea scrierii rapide după dictare; a luării de notiţe scrise, a copierii de pe tablă sau manuale, recopierea în cazul textelor lungi sau în cazul stării de oboseală a copilului– compensare cu texte pregătite anticipat, printate şi lipite pe caiet sau lucru direct pe fişe - dispensarea respectării timpilor pentru realizarea sarcinilor de lucru în scris;

 - se dispensarea memorării poeziilor prea lungi, formulelor, tabelelor, definitiilor prea complicate;

- dispensarea cantităţii excesive de teme pentru acasă

- dispensarea efectuării mai multor teste/evaluări la puţină vreme unele dupa altele; altele, la decizia cadrului didactic, în funcţie de specificul disciplinei.

- dispensarea participării la ultimele ore în cazul oboselii excesive - Permiterea părăsirea clasei în timpul orei în cazul oboselii excesive sau a unei frustrări majore pentru evitarea crizelor emoţionale sau asigurarea prezenţei facilitatorului în clasă (decizia este la latitudinea elevului şi a profesorului, de comun acord)

 Metode de adaptare la clasă pentru elevii cu ADHD

 - Așezarea elevului aproape de profesor și departe de ferestre sau uși

 - Mărirea spațiului dintre bănci

- Poziționarea cadrului didactic aproape de elev atunci când predă - Oferirea instrucțiunilor atât scrise, cât și cu voce tare - Folosirea materialelor didacice vizuale

- Desemnarea unui coleg care să-l ajute pe elev să ia notițe

 - Oferirea rezumatului lecției

- Verificarea elevului pentru a se asigura că a înțeles lecția

 - Folosirea unor intrucțiuni clare și simple

- Permiterea procesării textelor pe calculator - Crearea unui ”semnal” pentru a atrage atenția elevului (de ex. atingerea elevului pe umăr)

- Punerea la dispoziția elevului dosare și diverse recipiente pentru a-l ajuta să își păstreze banca ordonată

- Descompunerea cerințelor mai mari

- Folosirea unui ”plan de comportament” cu un sistem de recompensare

- Lăudarea comportamentului adecvat, ignorarea altor comportamente, atâta timp cât acestea nu sunt distructive

 - Discutarea despre problemele comportamentale în privat

 

- Monitorizarea frustrării, observarea elevului pentru a-i înțelege starea.