Exemplele de bune practici pentru realizarea educației incluzive de calitate se subordonează îndeplinirii obiectivului fundamental al proiectului: „Reducerea și prevenirea abandonului școlar timpuriu și promovarea accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de calitate, inclusiv la parcursuri de învățare formale, non formale și informale pentru reintegrarea în educație și formare”. De asemenea, instrumentele dezvoltate trebuie să răspundă îndeplinirii obiectivului specific (OS): „Îmbunătățirea competențelor personalului didactic din învățământul preuniversitar în vederea promovării unor servicii educaționale de calitate orientate pe nevoile elevilor și ale unei școli incluzive”.

În acest sens, prezentăm în cele ce urmează bune practici prin care sunt dezvoltate sau sunt extinse competenţe competenţe psihosociale adaptate la realizarea educației incluzive de calitate

 

-        Activități de formare tip interviu, care urmăresc să dezvolte capacități și abilităţi de a stabili fără dificultate relaţii interpersonale;

-        Activități de formare bazate pe joc de rol care urmăresc să dezvolte capacități și abilităţi de adaptare la roluri diverse (profesor salvator, permisiv; profesor rebel, profesor adaptat, democratic, autoritar, etc.);

-        Activități de formare care urmăresc să dezvolte capacități și abilităţi de dezvoltare a capacității de comunicare eficientă atât cu grupul, cât şi cu elevii, separat;

-        Activități de formare care urmăresc să dezvolte capacități și abilităţi de adecvare a forţei/autorităţii la situaţiile educaţionale concrete (varierea raportului libertate-autoritate, indulgenţă-exigenţă în funcţie de specificul situaţiilor apărute);

-        Activități de formare care urmăresc să dezvolte capacități și abilităţi de dezvoltare a disponibilităţii de adaptare la variate stiluri educaţionale;

-        Activități de formare care urmăresc să dezvolte capacități și abilităţi de exprimare a atitudinilor de: empatie, de toleranță /intoleranță, entuziasm sau dezaprobare, de înţelegere, de prietenie, dar și pentru situațiile de criză educațională și comportament deviant s.a.;

ACTIVITĂȚI DE FORMARE TIP INTERVIU, care urmăresc să dezvolte capacități și abilităţi de a stabili fără dificultate relaţii interpersonale între elevi și profesor-elevi.

Participanţii nu se cunosc, s-au întâlnit pentru prima dată la această activitate.

Materiale necesare: instrumente de scris şi foi pentru notiţe.

Algoritm: Participanţii se vor intervieva şi prezenta reciproc, realizând următorii pași:

− vor elabora o listă de întrebări, pe care le vor adresa ulterior colegului, cu intenția de a-l cunoaşte/„descoperi” (2-3 minute);

− în perechi, își vor adresa întrebările pregătite şi vor nota răspunsurile (6 minute, adică câte 3 pentru fiecare);

 − individual, timp de 2 minute, vor ordona notiţele făcute în baza interviului şi se vor pregăti să prezinte colegul în plen;

− vor prezenta colegul (30-45 de secunde).

Reguli de respectat:

·         Se va monitoriza timpul alocat pentru fiecare etapă.

·         Participanţii se vor intervieva în şoaptă.

·         Se vor evita întrebări ce ar putea incomoda/ofensa colegul.

·         Prezentarea colegului va fi construită în baza informaţiilor obţinute, a impresiilor din timpul interviului. Aprecierile sunt interzise!

Sugestii pentru moderator:

− Pentru o înţelegere mai bună a exerciţiului, notaţi pe un poster şi explicaţi ce acțiuni presupune fiecare etapă.

 − Sugeraţi-le participanţilor să includă în listă întrebări cât mai variate, mai relevante în contextul activităţii desfășurate.

− La formarea perechilor, efectuată prin extragere, puteţi folosi fişe colorate (câte 2 de fiecare culoare), fişe cu simboluri (câte 2 cu simboluri identice) etc.

− După fiecare prezentare, oferiţi persoanei vizate ocazia să precizeze/ completeze/comenteze anumite lucruri despre sine, dacă este cazul. Limitaţi aceste intervenţii în timp (de ex., 15 secunde).

Mingea cu întrebări sau Întrebarea mingii (question ball)

Participanţii activează în domenii similare/în aceeaşi organizaţie, s-au întâlnit anterior şi se cunosc (în linii generale).

Materiale necesare: o minge de mărime medie, pe care se pot scrie întrebări; un ceas mare (pentru respectarea timpului oferit formulării răspunsului la întrebare).

Algoritm: Participanţii, aranjați în cerc, aruncă mingea de la unul la altul. La prinderea mingii, fiecare va răspunde la una din întrebările notate pe ea sau va continua un enunț.

Reguli de respectat:

-          Participantul prinde mingea cu ambele mâini.

-          Participantul răspunde la întrebarea indicată de degetul arătător de la mâna dreaptă, în momentul prinderii mingii, având la dispoziţie 30 de secunde.

-          Participantul strigă numele colegului căruia îi aruncă mingea.

Sugestii pentru moderator:

− Numărul întrebărilor trebuie să constituie cel puţin ½ din numărul participanţilor. Acestea vor fi alcătuite în funcţie de obiectivele activităţii de formare şi ale celei de spargere a gheţii. Pe minge pot fi notate şi începuturi de enunţuri, care trebuie continuate. Întrebările și enunțurile pot fi citite înainte de demararea exerciţiului, pentru ca participanţii să ştie la ce să se aştepte.

− Exerciţiul se va realiza cu implicarea tuturor celor prezenți (inclusiv moderatorul).

− Mingea va ajunge cel puţin de 2 ori la fiecare persoană.

− Accentuaţi că nu există răspunsuri greşite, deoarece întrebările solicită o opinie.

− În final, încurajaţi participanţii să aplaude pentru gândurile frumoase exprimate pe parcurs.

Exemple de întrebări şi enunţuri:

Cu ce realizări din ultimul an vă mândriţi?

Care este cea mai de preţ lecţie învăţată de la cei apropiaţi?

Ce lucruri noi aţi învăţat în ultimul an şi cum le-aţi învăţat?

Dacă aş fi ministrul educaţiei, aş…;

Dacă aş fi..., aş…;

Dacă ar fi să locuiesc în altă ţară, aș alege…, deoarece…;

Dacă aş învăţa să…, aş putea să…;

Dacă aş câştiga 1 mln de dolari, aş… ;

Ce înseamnă integritate?

Toţi oamenii trebuie să respecte principiul…., pentru că…;

Principiul de care mă conduc este...;

Filmul meu preferat este…, deoarece…;

Partea cea mai interesantă a activităţii mele constă în…;

Prietenii mă consideră….;

Mi-am propus să realizez în anul curent următoarele…

 BIBLIOGRAFIE:

1. Moldovanu I. et al. 855 de jocuri şi activităţi. Ghidul animatorului. Chişinău, 2005.

2. Negreţ-Dobridor I. Ştiinţa învăţării. De la teorie la practică. Iași: Polirom, 2005.

Joc didactic Meserii

Propunator : Iordache (Vlaicu) Mariana

„Orice meserie-i minunată

Dacă o faci cu drag și-ndemânare.

Poți fi muncitor într-o uzină

Medic, pădurar, aviator

Poți lucra în sonde sau în mină

Pe ogor sau în laborator.

Peste tot nevoie e de tine

Și de mâna și de mintea ta

Ca să-i fie omului mai bine.”

Joc didactic desfășurat cu clasa pregătitoare „Albinuțe” la tema :„Meserii”

edu10

Regulile jocului:

Un copil va alege un jeton reprezentând o meserie/profesie și-l va prinde pe panou în fața grupei.

edu11

Alți copii vin pe rând și caută jetoane reprezentând unelte/instrumente folosite în acea meserie/profesie și le prind pe panou de jur împrejur.

 edu12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



edu13