Ce reprezintă o practică bună?
O “bună practică” poate fi definită:
O bună practică este o experiență în legătură cu care există dovezi că funcţionează bine şi că produce rezultate bune, ceea ce o recomandă ca model.
Criteriile de identificare a bunelor practici
Următorul set de criterii a stat la baza identificării bunelor practici privind participarea comunităţii, familiei/ a părinţilor la parteneriatul educativ cu şcoala (adaptat după Hancock, J. 2003. Scaling-up for increased impact of development practice: Issues and options in support of the implementation of the World Bank's Rural Strategy. Rural Strategy Working Paper, World Bank, Washington D.C.). Cele șapte criterii sunt utilizate ca o listă de control pentru bune practici:
✔ Eficiența și succesul înregistrat:
Practica se dovedește a fi relevantă și cea mai eficientă cale de a atinge un obiectiv specific. Aceasta a fost adoptată cu succes și s-au înregistrat a avut efecte positive asupra persoanelor și comunităților.
✔ Sustenabilitate socială, de mediu și economică:
Practica răspunde nevoilor esențiale în special ale persoanelor și comunităților defavorizate, fără a amenința capacitatea acestora de a răspunde nevoilor lor viitoare.
✔ Respectarea nevoilor de gen:
Practica are în vedere implicarea și respectarea genurilor și contribuie la îmbunătățirea calității vieții tuturor persoanelor.
✔ Fezabilă tehnic:
Practica este ușor de învățat și de aplicat din punct de vedere tehnic.
✔ Este participativă:
Abordarea participativă este esențială pentru asumarea de către fiecare a deciziilor și acțiunilor.
✔ Poate fi replicată și adaptată:
Practica are potențial de replicare și adaptare la obiective similare, în diferite situații.
✔ Reduce riscurile în situații de criză:
Practica își aduce contribuția la o bună gestionare a situațiilor de criză și la dezvoltarea rezilienței.
Descrierea bunelor practici
Titlul |
Bune practici privind dezvoltarea relațiilor pozitive între egali (elev-elev) în clasa incluzivă |
Tipul documentului |
Fișă de informații |
Cui se adresează? |
Acest instrument se adresează în special profesorilor, managerilor, specialiștilor din sistemul educațional școlar, dar și părinților sau membrilor comunității interesați de crearea unui mediu de învățare suportiv, adecvat și flexibil. |
Obiectivul documentului |
Acest document trece în revistă diferitele teorii și concepte privind cultura clasei/ școlii incluzive și sfaturi practice necesare în procesul dezvoltării relațiilor între elevi. |
Relevanța locală/ geografică |
Modelul a fost elaborat Dr. Robert Jackson și stă la baza practicilor incluzive din Australia. |
Introducere |
Profesorii din Australia recunosc cu ușurință obiectivele academice ale educației incluzive și, în consecință, necesitatea de a aplica instrucțiuni diferențiate și design universal pentru a preda o clasă diversă, inclusiv cu elevii cu dizabilități. Deși beneficiile sociale și de independență pe termen lung ale educației incluzive sunt la fel de importante, uneori sunt trecute cu vederea. |
Actori și părțile interesate |
Acest instrument ar putea fi folosit într-o varietate de moduri de către profesioniști, în special profesori, familie și manageri, pentru a sprijini învățarea, dezvoltarea și integrarea optima a tuturor elevilor. |
Prezentarea modelului |
Beneficiile academice și sociale ale educației incluzive sunt interconectate - toți elevii, inclusiv elevii cu dizabilități, sunt susceptibili să progreseze mai rapid din punct de vedere academic dacă fac parte din grupul social . În plus, din perspectiva sănătății pe termen lung, elevii care se simt excluși și izolați social sunt expuși unui risc mai mare de a se confrunta cu probleme de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea și depresia. Relația elev-elev în sala de clasă are mai multe șanse de a conduce la conexiuni de la egal la egal la locul de joacă și, în final, la conexiunea socială la locul de muncă și în comunitate în general. Cadrele didactice sunt esențiale pentru experiența clasei de elevi, aflându-se în poziția de a influența gradul și calitatea conexiunilor între elevi și integrarea socială a fiecărui elev. Simplul fapt de a avea un elev cu dizabilități într-o sală de clasă nu înseamnă că elevul se simte "inclus" sau este perceput ca fiind "inclus" de colegii lui. Incluziunea și apartenența se referă mai puțin la prezență cât mai ales la relațiile elevului în sala de clasă. De exemplu, un elev cu dizabilități care primește cea mai mare parte a instruirii de la un asistent educațional în colțul unei clase din școala de masă poate să se simtă și să fie văzut de către colegii săi ca nefiind parte din ”noi", cei din clasă. Prezența fizică în clasă este necesară, dar nu suficientă. Iată câteva sfaturi practice pentru profesorii care încearcă să sprijine conexiunea de la egal la egal între elevi, pentru a maximiza calitatea incluziunii sociale în clasa lor; unele dintre sfaturi sunt deosebit de relevante pentru elevii cu dizabilități intelectuale.
10. ASCULTAȚI ELEVII ȘI PE PĂRINȚILOR LOR. Care este mentalitatea în clasă? Cum interacționează elevii dvs.? Cum vorbesc unul despre altul? Conduita și limbajul lor subconștient zilnic vor dezvălui dacă mentalitatea care stă la baza relațiilor este "toți noi" sau "noi și celălalt/ cealaltă". |
Factorii care asigură succesul |
Cadrele didactice sunt esențiale pentru experiența clasei de elevi, aflându-se în poziția de a influența gradul și calitatea conexiunilor între elevi și integrarea socială a fiecărui elev. Trebuie să fie făcuți cât mai curând pașii de îmbunătățire a conexiunii între colegi , pentru incluziunea social într-un grup de elevi; în caz contrar, percepțiile de excludere devin mai înrădăcinate în timp și practici. |
Validarea în practică |
Cercetările demonstrează că o cultură incluzivă a clasei/ școlii favorizează maximizarea rezultatelor academice, independente și sociale pentru studenții cu și fără dizabilități. |
Concluzie |
Aceste "sfaturi" pentru profesori sunt destinate să se constituie în pietre de trecere spre o cultură incluzivă a clasei, sunt menite să evidențieze conceptul delicat al relațiilor între egali, atât de important pentru a maximiza beneficiile educației incluzive. |
Resurse |