Titlul
|
Bune practici privind domeniile și acțiunile de promovare a stării de bine a elevilor în școală (Noua Zeelandă)
|
Tipul documentului
|
Fisă de informații
|
Cui se adresează?
|
Acest document este destinat în special profesorilor, managerilor și specialiștilor din sistemul educațional școlar, dar și părinților sau membrilor comunității interesați de crearea unui mediu de învățare suportiv, adecvat, flexibil, incluziv, menit să se axeze pe promovarea stării de bine a elevilor în școală.
|
Obiectivul documentului
|
Aceast document descrie rezultatele și acțiunile așteptate pentru asigurarea/ creșterea stării de bine a elevilor în școală, aspect corelat cu incluziunea în educație. El a fost dezvoltat o resursă pentru școli în vederea evaluării și îmbunătățirii promovării stării de bine a elevilor. Se subliniază aici importanța acestei dimensiuni, precum și nevoia de sisteme, oameni și inițiative pentru a răspunde nevoilor privind promovarea bunăstării elevilor care au nevoie de sprijin suplimentar.
Starea de bine este vitală pentru succesul elevilor. Aceasta este premisa care a stat la baza elaborării obiectivelor și principiilor care guvernează toate procesele din șcală, în vederea promovării stării de bine a elevilor.
Aceste elemente servesc ca instrument pentru a ajuta școlile să îmbunătățească și să răspundă nevoilor privind starea de bine elevilor, dar sunt mai mult decât atât. Ele oferă o provocare și o oportunitate pentru toate școlile din Noua Zeelandă să examineze starea de bine elevilor lor și să lucreze pentru a răspunde nevoilor pe care le identifică.
|
Relevanța locală/ geografică
|
În anul 2012, premierul Noii Zeelande a lansat un proiect pentru promovarea sănătății mintale la tineri. Proiectul includea un pachet de 22 de inițiative care se adresau tinerilor cu vârste cuprinse între 12-19 ani cu sau în risc de a dezvolta probleme de sănătate mintală ușoară până la moderată.
Indicatorii au fost dezvoltați în consultare cu profesioniștii din domeniul sănătății, copii și adolescenți, părinți, școli și sectorul educației în sens larg. Chiar dacă elaborarea lor a avut în vedere specificul geografic și cultural, acest set de indicatori sunt de interes pentru alte spații geografice deoarece se bazează pe dovezi.
|
Introducere
|
Starea de bine este vitală pentru succesul elevilor. Aceasta este premisa care a stat la baza elaborării proiectul de indicatori de evaluare pentru starea de bine elevilor.
Mandatul acestei lucrări apare în normele profesionale din Noua Zeelandă cu referire la starea de bine, respectiv Codul deontologic al profesorilor, Standardele de acreditare profesională a profesorilor, Ghidul administrației naționale , Convenția Națiunilor Unite privind drepturile copilului și Proiectul de lege al copiilor vulnerabili. Ca atare, starea de bine elevilor nu este doar o obligație etică și morală pentru profesori, manageri și toți cei inplicați, ci și o responsabilitate legală.
|
Actori și părțile interesate
|
|
Prezentarea modelului
|
ERO a identificat cinci aspecte vitale în școli care au promovat cu succes și au răspuns nevoilor privind starea de bine a elevilor. În aceste școli:
- valorile și viziunea convenite stau la baza acțiunilor din școală pentru a promova bunăstarea elevilor
- programa școlii este proiectată și monitorizată pentru obiective valorice
- elevii sunt o forță puternică în promovarea bunăstării și în privința altor decizii
- starea de bine a elevilor este monitorizată activ
- sistemele sunt proiectate pentru a răspunde problemelor de bunăstare
Secțiunea următoare explică aceste cinci aspecte prin cele șase domenii ale indicatorilor de evaluare școlară și atribuie practicile eficiente evidente în școlile pentru a răspunde bunăstării elevilor.
1. Valorile și viziunea convenite stau la baza acțiunilor din școală pentru a promova bunăstarea elevilor
Domeniu
|
Indicator de evaluare
|
Practică eficientă
|
Domeniul 1: Administrare
|
Consiliul de administrație reprezintă și servește comunitatea educațională și școlară.
|
Consiliul de administrație:
- cunoaște în mod activ perspectivele elevilor despre starea de bine
- se asigură că viziunea și valorile școlii reflectă punctele forte și potențialul elevilor, profesorilor, părinților și comunității
- pun accent pe colaborarea cu părinții celor mai vulnerabili copii atunci când trec în revistă viziunea și valorile școlii.
- se concentrează corespunzător pe îmbunătățirea bunăstării tuturor elevilor, în special a celor în risc.
|
Domeniul 2:
asigurarea condițiilor pentru echitate și excelență
|
Conducerea dezvoltă în colaborare și are în vedere viziunea, valorile, obiectivele și prioritățile școlii pentru echitate și excelență.
|
Conducerea școlii se asigură că valorile școlare sunt reflectate în documentele școlare cheie, inclusiv:
- planificare strategică, obiective și ținte
- rațiunile fundamentale pentru sistemele școlare, cum ar fi îndrumarea și consilierea, tranzițiile și rutele de învățare
- argumente pentru politici, proceduri și dezvoltarea de noi inițiative
- mediul fizic (de exemplu, semnalizare).
Conducerea școlii se asigură că valorile școlii sunt acționate în parteneriatele, programa școlară și acțiunile școlii, inclusiv:
- sărbători ale religiilor, etniilor, diferite
- relațiile cu agențiile comunitare.
|
Domeniul 3: Conexiuni
și
relaţii educaționale puternice
|
Colaborarea și parteneriatele comunitare extind și îmbogățesc oportunitățile pentru ca elevii să devină încrezători, conectați, implicați active, învățând pe toată durata vieții.
|
Valorile de bunăstare sunt acționate în parteneriatele școlii și sunt evidente în:
- leadership, resurse și responsabilități ale personalului
- procesele și sistemele de consiliere
- modul în care curriculum-ul reflectă colaborarea și valorile comunității
- mediul școlar
- relațiile cu agențiile comunitare
- relații și sărbători.
|
Domeniul 4:
Curriculumul adaptat, predarea eficientă și oportunități de învățare
|
Elevii participă și învață în comunități de învățare colaborative, incluzive.
|
Diversitatea este apreciată și sărbătorită, astfel încât toți elevii să se simtă în siguranță și apreciați pentru cine sunt.
Profesorii modelează și promovează activ abilitățile și valorile pe care elevii trebuie să le dezvolte pentru a deveni cetățeni responsabili.
|
2. Curricula școlii este proiectată și monitorizată în acord cu valorile
Domeniu
|
Indicator de evaluare
|
Practică eficientă
|
Domeniul 4:
Curriculumul adaptat, predarea eficientă și oportunități de învățare
|
Elevii învață și progresează în acord cu standardele curriculare.
Elevii au oportunități eficiente, suficiente și echitabile de a învăța
|
Valorile privind starea de bine sunt acționate în mod constant în
programa școlii și sunt evidente în:
- priorități curriculare și de predare
- relații interpersonale și sărbători
- livrare co-curriculară.
Profesorii înțeleg curriculumul general pe care îl experimentează studenții și integrează în mod deliberat un accent pe bunăstarea elevilor, alături de un accent pe competențele cheie și pe rezultatele elevilor.
Conducerea școlii și profesorii se consultă cu comunitatea pentru a decide cu privire la prioritățile curriculumului. Aceste priorități sunt revizuite în funcție de contribuția lor la bunăstarea elevilor.
Toți elevii au acces la o sănătate și o educație fizică de înaltă calitate,
sensibilă la nevoile lor.
Curriculumul oferă elevilor oportunități de dezvoltare a limbajului pentru a exprima sentimentele și abilitățile lor și de a rezolva problemele legate de relații interpersonale.
|
3. Studenții sunt o forță puternică în privința asigurării stării de bine și în alte decizii
Domeniu
|
Indicator de evaluare
|
Practică eficientă
|
Domeniul 3: Conexiuni
și
relaţii educaționale puternice
|
Învățare centrată pe eficiența relațiilor angajează și implică comunitatea școlară.
|
Elevii și familiile lor sunt în mod regulat întrebați despre experiența lor în cultura școlii.
|
Domeniul 4:
Curriculumul adaptat, predarea eficientă și oportunități de învățare
|
Elevii învață și progresează în acord cu standardele curriculare.
|
Leadership-ul elevilor este promovat ca rezultat pentru toți elevi, de exemplu, într-un curriculum bazat pe servicii și structuri, cum ar fi consiliul elevilor, mentoratul de la egal la egal, mediatorii locului de joacă, condicerea clasei etc.
Elevii conduc la schimbări care îmbunătățesc starea de bine, de exemplu, identificând ceea ce au nevoie pentru a-și îmbunătăți viața la nivel școlar.
|
|
Elevii participă și învață în comunități de învățare colaborative, incluzive
|
Elevii dezvoltă abilități de dialog și de lucru în grup și participă la contexte de învățare în grup, bazându-se pe atuurile individuale pentru a finaliza sarcinile de grup.
Elevii contribuie activ la planificarea, implementarea și revizuirea inițiativelor privind promovarea stării de bine.
|
|
Evaluarea eficientă a învățării contribuie la dezvoltarea capacităților de autoevaluare și de a învăța să înveți.
|
Elevii contribuie activ la planificarea, implementarea și revizuirea inițiativelor privind promovarea stării de bine.
Evaluările oferă feedback elevilor, oferă înformații despre ce este de făcut în pasul următor și sunt concepute pentru a ajuta elevii să se dezvolte și să învețe.
Profesorii monitorizează și planifică evaluările pe care elevii le experimentează și dezvoltă un echilibru între volumul de muncă și starea de bine.
Elevii dezvoltă metalimbajul bunăstării pentru a se evalua pe ei înșiși și pe semenii lor și pentru a evalua impactul inițiativelor de bunăstare și calitatea relațiilor.
|
Domeniul 5:
Capacitate profesională și capacitate colectivă
|
Procesele de cercetare sistematice, colaborative și oportunitățile de învățare profesională sunt în acord cu viziunea școlară, cu valorile, obiectivele și prioritățile acesteia
|
Elevii sunt întrebați despre percepțiile lor despre predare (nu profesori) și despre propria lor experiență de învățare.
|
4. Starea de bine a elevilor este monitorizată activ
Domeniu
|
Indicator de evaluare
|
Practică eficientă
|
Domeniul 3: Conexiuni
și
relaţii educaționale puternice
|
Colaborarea și parteneriatele comunitare extind și îmbogățesc oportunitățile pentru ca elevii să devină încrezători, conectați, implicați activ, să învețe pe toată durata vieții.
|
Relațiil și modalitățile de a lucra cu suport extern pentru programe de prevenire eficinte, sesizări și monitorizare sunt bine stabilite. Suporturile externe includ:
- Profesori resursă și consilieri
- lucrători de tineret
- asistenți sociali
- mentori
- consilierii de orientare școlară
- Politie
- Servicii de sănătate mintală pentru copii și adolescenți
|
Domeniul 4:
Curriculumul adaptat, predarea eficientă și oportunități de învățare
|
Elevii învață și progresează în acord cu standardele curriculare.
|
Monitorizarea activă a stării de bine a tuturor elevilor permite răspunsuri în timp util la problemele de bunăstare, astfel încât învățarea să nu fie perturbată.
|
Domeniul 5:
Capacitate profesională și capacitate colectivă
|
O abordare strategică și coerentă a managementului resurselor umane creează capacitatea profesională și capacitatea colectivă.
|
Procesele sistematice pentru învățare și dezvoltare profesională și managementul performanței sprijină toți liderii și profesorii, astfel încât să aibă abilitățile de a promova în mod eficient bunăstarea elevilor, inclusiv abilitățile pentru:
- A identifica elevii în dificultate și vulnerabili
- A contribui la strategii de îmbunătățire a stării de bine a elevilor
- A monitoriza rezultatele strategiilor și acțiunilor pentru îmbunătățirea stării de bine a elevilor
- face trimiteri la timp către consilierii de orientare școlară și, după caz, către servicii externe
- a menține și susține propria bunăstare.
|
Domeniul 6:
Evaluare, cercetare și consolidare de cunoștințe pentru îmbunătățire și inovare
|
Condițiile organizatorice coerente promovează evaluarea, cercetarea și consolidarea cunoștințelor
|
Școlile folosesc mai multe surse de dovezi pentru a afla despre așteptările și bunăstarea elevilor, pentru a identifica elevii vulnerabili și zonele care necesită îmbunătățire, inclusiv accesul elevilor la îndrumare și sprijin la școală.
Sursele multiple includ folosirea proceselor verbale de întâlnire a echipei multidisciplinare, date despre realizări, date de prezență, date de excludere, date de tranziție, note de observație.
Alegerea instrumentelor oferă școlilor un mod de monitorizare a eficienței abordărilor pentru încorporarea valorilor și viziunii lor pentru bunăstarea elevilor.
|
5. Sistemele sunt asumate să răspundă problemelor de bunăstare
Domeniu
|
Indicator de evaluare
|
Practică eficientă
|
Domeniul 1: Administrare
|
Consiliul de administrație îndeplinește eficient cerințele legale.
|
Consiliul de administrație are procese și proceduri bine definite pentru tratarea și revizuirea experiențelor traumatice și a incidentelor critice în școală.
|
Domeniul 2:
Asigurarea condițiilor pentru echitate și excelență
|
Conducerea stabilește și asigură un mediu organizat și de susținere eficientă pentru învățarea și bunăstarea elevilor.
|
Liderii sunt modele de rol prin angajamentul lor etic de bunăstare.
Liderii stabilesc obiective și așteptări clare care asigură medii organizate, bine aliniate, coordonate și de susținere pentru bunăstarea elevilor.
Liderii recunosc și răspund nevoilor de bunăstare ale adulților din școală.
Liderii oferă orientări clare la nivelul întregii școli pentru implementarea strategiilor, intervențiilor și programelor de bunăstare, astfel încât profesorii să poată răspunde cu autonomie bazată pe nevoile elevilor lor.
Deciziile de îmbunătățire a stării de bine a elevilor luate de lideri, profesori și personalul de sprijin sunt susținute de echipa de consilieri de orientare și respectă ghiduri de practică eficientă.
Conducerea promovează activ elevii care conduc la schimbări care îmbunătățesc bunăstarea.
|
Domeniul 2:
Asigurarea condițiilor pentru echitate și excelență
|
Conducerea asigură
planificarea, coordonarea și evaluarea eficientă a curriculumului școlii și a predării.
|
Liderii stabilesc un nivel ridicat de coordonare între procesele de consiliere și curriculum.
Utilitatea proceselor și procedurilor asociate cu incidente traumatice sau critice sunt revizuite în mod regulat cu comunitatea și se evaluează răspunsul la fiecare incident.
|
|
Conducerea construiește încredere relațională,
participare efectivă și colaborare la toate nivelurile comunității școlare.
|
Liderii promovează și modelează practicile care reflectă o viziune holistică a fiecărui elev și îmbunătățesc bunăstarea și învățarea.
|
Domeniul 3: Conexiuni
și
relaţii educaționale puternice
|
Colaborare comunitară
și parteneriatele extind și îmbogățesc oportunitățile pentru ca elevii să devină încrezători, conectați, implicați active în învățarea de-a lungul întregii vieți.
|
Școlile au procese și proceduri bine definite pentru a face față experiențelor traumatice din comunitatea școlară.
Tot personalul este conștient de responsabilitățile personale în conformitate cu legislația.
|
Domeniul 4:
Curriculumul adaptat, predarea eficientă și oportunități de învățare
|
Elevii participă
și învață în comunități colaborative, incluzive.
|
Accesul elevilor la consiliere pentru promovarea stării de bine este promovat prin structuri, procese și sisteme bine concepute.
|
|
Factorii care asigură succesul
|
Responsabilitatea etică a cadrelor didactice, a managerilor și a administratorilor este să ia în considerare, să promoveze, să echilibreze și să răspundă tuturor nevoilor elevului, inclusiv celor fizice, sociale, emoționale, academice și spirituale. Aceste considerente necesită asumare clară și acțiune deliberată în toate domeniile curriculumului, de la prioritățile strategice până la practicile didactice. Pentru a maximiza rolul pe care școlile îl au în promovarea și intervențiile privind starea de bine a elevilor, sistemul de învățământ, oamenii și practicile au nevoie de un nivel ridicat de coordonare și coeziune la nivel școlar.
Parteneriatele sunt vitale în sprijinul școlilor pentru starea de bine elevilor. Parteneriatele cu elevii, părinții lor și comunitatea largă, inclusiv cu serviciile de sănătate publică și serviciile sociale, au potențialul de a găsi soluții pentru îmbunătățirea activă a stării de bine a tuturor elevilor.
Școlile nu se pot baza pur și simplu pe cultura lor pozitivă pentru a promova bunăstarea, ci trebuie să ofere oportunități pentru elevi să ia decizii cu privire la bunăstarea lor și să fie activi în conducerea învățării lor.
|
Validarea în practică
|
Domeniile și indicatorii și practicile eficiente din acest document au fost elaborați pornind de la dovezi de cercetare și evaluare și descriu o imagine clară și concisă a practicilor școlare care promovează și răspund în mod eficient stării de bine a elevilor. În centrul acestor practici se află elevi diferiți, punctele lor forte, interesele și potențialul lor de a avea succes.
În sprijinul proiectului, Office Review (ERO) a realizat un proiect de evaluare pentru a ajuta școlile să promoveze și să răspundă nevoilor de cresșterea a starii de bine a elevilor. Evaluarea a fost realizată în trei etape. Prima etapă presupune elaborarea unui set de indicatori de evaluare pentru bunăstarea elevilor. A doua etapă implică o evaluare națională a modului în care școlile promovează bunăstarea elevilor în școlile primare și secundare. A treia etapă a proiectului implica o evaluare națională a bunelor practici.
Indicatorii prezentați în documentul de mai jos au trecut cele trei etape, fiind revăzuți (2017) în urma finalizării rapoartelor naționale de evaluare și bune practice.
|
Concluzie
|
Nevoile și prioritățile fiecărei școli vor fi diferite și se pot concentra pe procesele care susțin starea de bine sau pe o anumită provocare cu care se confruntă elevii în orice moment. Școlile promovează bunăstarea prin viziunea, valorile și prioritățile lor strategice și prin proiectarea deliberată a curriculumului lor. În același timp, școlile răspund și la problemele emergente de bunăstare. Procesele de evaluare internă și de alaliză ale școlilor trebuie să se axeze pe eficacitatea a ceea ce fac pentru a promova bunăstarea tuturor elevilor.
|
Resurse
|
https://www.ero.govt.nz/publications/wellbeing-for-success-a-resource-for-schools/improving-wellbeing-in-your-school/
|