Sănătatea este o problema socială, economică si politică, dar si o problema ce vizează drepturile omului.

Dreptul la sănătate este unul dintre drepturile fundamentale ale omului.

"Educație pentru sănătate" vine în întâmpinarea nevoilor fundamentale de educație ale oricărui copil, iar formarea unui stil de viața sănătos, dobândirea de repere in orientarea școlara si profesionala, devin condiții esențiale pentru dezvoltarea armonioasa a personalității elevului.

"Educatie pentru sanatate"  urmareste promovarea cunostintelor corecte privind diferite aspecte ale sanatatii si formarea de atitudini si deprinderi indispensabile unui comportament responsabil si sanatos.

Scoala îi învata pe copii cum sa se poarte in  natura si in societate, cum sa se raporteze la ceilalti semeni, cum sa traiasca frumos, demn si sanatos.

Educatia pentru sanatate trebuie sa inceapa la varste mici pentru ca in aceasta etapa se dobandesc obiceiuri care sunt relevante pentru activitatile ulterioare.

În continuare voi prezenta o activitate derulată la o clasă de liceu:

SUBIECTUL: EFECTUL NOCIV AL FUMATULUI ASUPRA STĂRII DE SĂNĂTATE

SCOPUL LECTIEI: Prevenirea  şi combaterea comportamentelor de risc pentru sănătate în vederea dezvoltării unui stil de viață responsabil și sănătos.

O1 : Să informeze elevii cu privire la aspecte precum conținutul unei țigări, consecințele și cauzele fumatului, alternative contra fumatului.

O2 : Să sensibilizeze elevii cu privire la riscurile la care se expun fumând.

O3: Să formeze elevilor conduite benefice pentru dezvoltarea unui stil de viață sănătos prin conștientizarea efectelor fumatului asupra sănătății.

O4: Să asigure un climat de învățare interactiv, securizant și plăcut.

METODE SI PROCEDEE: Prezentare power point, conversaţie, expunere, chestionar, studiul pliantelor, activităţi ludice folosind improvizația: joc de rol, fișă de evaluare, tehnica follow-up.

MIJLOACE DE INVATAMANT: laptop, videoproiector, ciocan de lemn, pliante, baloane.

ORGANIZAREA ACTIVITATII: frontala, pe grupe, individuala

BIBLIOGRAFIE : Ghid pentru cadre didactice - suport informativ - programul national de educatie pentru sanatate

Importanţa temei:

·         Fiecare are dreptul de a alege liber - de a fuma sau de a nu fuma - dar până a ne cunoaşte pe noi înşine, valorile sau ţelurile noastre, şi nu suntem conştienţi de presiunile exterioare care influenţează deciziile noastre, alegerile pe care le facem s-ar putea să fie făcute în mod aleator şi nu în interesul nostru.

·         Decizia cu privire la fumat se poate lua cel mai bine după ce am înţeles cine suntem, ce vrem să fim şi cum putem deveni ceea ce vrem să fim. Abia atunci putem decide liber dacă fumatul se potriveşte sau nu cu planurile noastre pe termen scurt sau lung.

·           Tema oferă o deschidere spre cunoaşterea motivelor care determină tinerii să fumeze. Cu toate dovezile copleşitoare că tutunul le distruge sănătatea şi le scurtează viaţa, mulţi tineri continuă să fumeze.

·           Fumatul este mai mult decât o problemă de sănătate. Milioane şi milioane de tineri din toată lumea încep să fumeze în fiecare an.

·           Tema şi metodele de învăţare aplicate oferă elevilor libertatea de a face investigaţii, profesorului revenindu-i rolul de mediator pentru a realiza obiectivele lecţiei.

·             Reluarea acestei teme în fiecare an îi va ajuta pe elevi să-şi stabilească propria identitate, să-şi definească un ţel, să cunoască informaţia de care au nevoie înainte de a putea lua o decizie în privinţa fumatului.

DESCRIEREA ACTIVITĂȚII

 

Salutul de bun venit

Se scrie foaia de prezență.

2. Evaluarea activității de ora trecută:  Elevii prezintă ce au lucrat pe tema ”Stil de viață sănătos”.

3. Ice-breaking exercise: ”Salată de fructe cu surprize”.

     Prezentarea verbală şi scrisă a temei activităţii (titlului), a scopului şi a obiectivelor.

Scurtă introducere în care explic motivaţia alegerii temei, fumatul fiind una dintre tentațiile cu care se confruntă tinerii adolescenți și un obicei frecvent în rândul tinerilor. Se realizează verificarea cunoștințelor elevilor despre fumat  prin adresarea unui mic chestionar privind cunoștințele despre fumat.

4.  Parcurs informativ (10 min.): Prezentare Power Point cu rol informativ referitor la aspecte precum conținutul unei țigări, consecințele și cauzele fumatului, alternative contra fumatului. Discuții pe marginea prezentării.

5. Improvizație teatrală: Judecata unui ucigaș (25 min.): Se aleg 7 voluntari dintre elevi cărora li se repartizează rolurile, restul rămași jucând rolul juraților, după cum urmează:

Personajele: Dl Tutun-condamnatul; avocatul apărării; doi martori pro-fumat; avocatul acuzării; doi martori contra-fumat; jurații și judecătorul (care este profesorul consilier)

Descrierea jocului de rol: fiecare parte (pro și contra-fumat) vor primi materiale ajutătoare pe care sa le consulte si sa le folosească în pledoarie drept dovezi + ideile gândite de ei (este recomandat să le expună).

Martorii au rolul de a povesti cu exemple și argumente, experiențe legate de fumat. Jurații au rolul de spectatori, ei vor primi toate materialele resursă (dovezi) de la ambele părți. Judecătorul decide în final că Dl Tutun este condamnat, întrucât dovezile contra-fumat sunt mult grăitoare. Pentru mai mult impact și divertisment judecătorul va da verdictul ajutat de un ciocan ca cel dintr-o sală de judecată adevărată!

7. Activitate de follow-up

Elevii sunt invitaţi să scrie  mesaje care să descurajeze fumatul, pe care le vor introduce în baloane, pe care le vor umfla ulterior. Elevii vor împărți baloanele altor colegi din liceu.

EVALUARE: ELEVII COMPLETEAZĂ  FIŞA DE EVALUARE.

SE  FAC  APRECIERI  ASUPRA  ACTIVITATII

Fişa de evaluare

 

J1.Enumeră câteva aspecte care ți-au plăcut la această activitate.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............

 

 

 

 

 

 

 

LEnumeră acele aspecte care nu ți-au plăcut la această activitate. Sugestii.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anexa 1.

TEST PENTRU EVALUAREA CUNOŞTINŢELOR PRIVIND CONSECINŢELE FUMATULUI

Apreciaţi prin : adevărat sau fals

1.                Fumatul produce un miros şi un gust plăcut, contribuind la înlăturarea ridurilor faciale.…………

2.                Fumătorii sunt de trei ori mai mult supuşi riscului de a face infarct decât nefumătorii …………..

3.                Fumătorii nu fac infecţii respiratorii  …….

4.                Cancerul gurii, buzelor, limbii, laringelui şi esofagului apare mult mai des la fumători.  ……….

5.                Fumatul este una din cauzele principale ale afecţiunilor cardiace.  ……

6.                Tinerii fumează înainte de a împlini 16 ani, principalul motiv fiind integrarea într-un anumit grup. ..

7.                Efizemul pulmonar este o boală reversibilă. ………

8.                Nicotina şi gudronul nu sunt substanţe chimice cancerigene.   ……….

9.                Gudronul din ţigări, îngălbeneşte dinţii şi degetele.  ……

10.    Fumatul creşte tensiunea arterială, prin spasmul micilor vase sanguine şi ritmul cardiac.  …..

Răspunsuri corecte: adevărat – 2, 4, 5, 6, 9, 10; fals – 1, 3, 7, 8.

TEST PENTRU EVALUAREA CUNOŞTINŢELOR PRIVIND CONSECINŢELE FUMATULUI

Apreciaţi prin : adevărat sau fals

1.    Fumatul produce un miros şi un gust plăcut, contribuind la înlăturarea ridurilor faciale.…………

2.    Fumătorii sunt de trei ori mai mult supuşi riscului de a face infarct decât nefumătorii …………..

3.    Fumătorii nu fac infecţii respiratorii  …….

4.    Cancerul gurii, buzelor, limbii, laringelui şi esofagului apare mult mai des la fumători.  ……….

5.    Fumatul este una din cauzele principale ale afecţiunilor cardiace.  ……

6.    Tinerii fumează înainte de a împlini 16 ani, principalul motiv fiind integrarea într-un anumit grup.  …..

7.    Enfizemul pulmonar este o boală reversibilă. ………

8.    Nicotina şi gudronul nu sunt substanţe chimice cancerigene.   ……….

9.    Gudronul din ţigări, îngălbeneşte dinţii şi degetele.  ……

10.    Fumatul creşte tensiunea arterială, prin spasmul micilor vase sanguine şi ritmul cardiac.  …..

Răspunsuri corecte: adevărat – 2, 4, 5, 6, 9, 10; fals – 1, 3, 7, 8.

 

 

 

Anexa 2

Știați că...

·         Fumătorii mor mai repede;

·         Fumatul blochează circulaţia sângelui în artere,provoacă infarct miocardic şi acid vascular cerebral;

·         Fumatul provoacă cancer;

·         Fumatul în timpul sarcinii dăunează copilului dumneavoastră;

·         Fumatul poate provoca o moarte lentă şi dureroasă;

·         Fumatul încetineşte circulaţia sângelui şi provoacă impotenţa;

·         Fumatul provoacă îmbătrânirea tenului(pielii);

·         Fumatul poate dăuna calităţii spermei şi scade fertilitatea;

·         Fumul de ţigară conţine benzeni, nitrozamine, formaldehide şi cianuri otrăvitoare;

·         Fumatul dăunează și persoanelor nefumătoare din preajma fumătorilor, deci nu-ți faci rău doar ție !!!

 

...deja știi că tutunul dăunează grav sănătății

Dar de ce? Pentru că are în compoziție multe substanțe toxice, iar efectele asupra sănătății sunt devastatoare:

EFECTELE FUMATULUI ÎN SCURT TIMP:

Ø  creşterea ritmului inimii, în medie cu 20-30 de bătăi pe minut, la fumători faţă de nefumători;

Ø  creşterea tensiunii arteriale;

Ø  lezarea mucoaselor buzelor, limbii şi palatului moale(cerul gurii), cu modificarea în consecinţă a gustului mâncării, favorizând apariţia infecţiilor cavităţii bucale;

Ø  îngălbenirea dinţilor;

Ø  iritarea mucoasei naso-faringiene, cu diminuarea sau modificarea selectivă a mirosului;

Ø  iritarea laringelui şi apariţia tusei;

Ø  reducerea rezistenţei la infecţii respiratorii;            

Ø  creşterea sensibilităţii la boli;

Ø  iritarea ochilor;

Ø  apariţia prematură a ridurilor faciale, îmbătrânire prematură;

Ø  afectarea sistemului nervos;