Ce reprezintă o practică bună?

O “bună practică” poate fi definită:

O bună practică este o experiență în legătură cu care există dovezi că funcţionează bine şi că produce rezultate bune, ceea ce o recomandă ca model.

Criteriile de identificare a bunelor practici

Următorul set de criterii a stat la baza identificării bunelor practici privind participarea comunităţii, familiei/ a părinţilor la parteneriatul educativ cu şcoala (adaptat după Hancock, J. 2003.  Scaling-up for increased impact of development practice: Issues and options in support of the implementation of the World Bank's Rural Strategy. Rural Strategy Working Paper, World Bank, Washington D.C.). Cele șapte criterii sunt utilizate ca o listă de control pentru bune practici:  

 

Eficiența și succesul înregistrat:
 Practica se dovedește a fi relevantă și cea mai eficientă cale de a atinge un obiectiv specific. Aceasta a fost adoptată cu succes și s-au înregistrat a avut efecte positive asupra persoanelor și comunităților.

  Sustenabilitate socială, de mediu și economică:
Practica răspunde nevoilor esențiale în special ale persoanelor și comunităților defavorizate, fără a amenința capacitatea acestora de a răspunde nevoilor lor viitoare.  

   Respectarea nevoilor de gen:
Practica are în vedere implicarea și respectarea genurilor și contribuie la îmbunătățirea calității vieții tuturor persoanelor.

  Fezabilă tehnic:
Practica este ușor de învățat și de aplicat din punct de vedere tehnic. 

  Este participativă:
Abordarea participativă este esențială pentru asumarea de către fiecare a deciziilor și acțiunilor.

  Poate fi replicată și adaptată:
Practica are potențial de replicare și adaptare la obiective similare, în diferite situații.

  Reduce riscurile în situații de criză:
Practica își aduce contribuția la o bună gestionare a situațiilor de criză și la dezvoltarea rezilienței.

Descrierea bunelor practici

Titlul

Bune practici privind obiectivele, principiile și procesele care stau la baza promovării stării de bine a elevilor în școală (Noua Zeelandă)

Tipul documentului                                                                                                               

Fisă de informații

Cui se adresează?

Acest document este destinat în special profesorilor, managerilor și specialiștilor din sistemul educațional școlar, dar și părinților sau membrilor comunității interesați de crearea unui mediu de învățare suportiv, adecvat, flexibil, incluziv, menit să se axeze pe promovarea stării de bine a elevilor în școală.

Obiectivul documentului

Aceast document de teorie a educației descrie rezultatele așteptate pentru asigurarea/ creșterea stării de bine a elevilor în școală, aspect corelat cu incluziunea în educație.

Starea de bine este vitală pentru succesul elevilor. Aceasta este premisa care a stat la baza elaborării obiectivelor și principiilor care guvernează toate procesele din șcală, în vederea promovării stării de bine a elevilor.

Aceste elemente servesc ca instrument pentru a ajuta școlile să îmbunătățească și să răspundă nevoilor privind starea de bine elevilor, dar sunt mai mult decât atât. Ele oferă o provocare și o oportunitate pentru toate școlile din Noua Zeelandă să examineze starea de bine elevilor lor și să lucreze pentru a răspunde nevoilor pe care le identifică.

Relevanța locală/ geografică

În anul 2012, premierul Noii Zeelande a lansat un proiect pentru promovarea sănătății mintale la tineri. Proiectul includea un pachet de 22 de inițiative care se adresau tinerilor cu vârste cuprinse între 12-19 ani cu sau în risc de a dezvolta probleme de sănătate mintală ușoară până la moderată.

Indicatorii au fost dezvoltați în consultare cu profesioniștii din domeniul sănătății, copii și adolescenți, părinți, școli și sectorul educației în sens larg. Chiar dacă elaborarea lor a avut în vedere specificul geografic și cultural, acest set de indicatori sunt de interes pentru alte spații geografice deoarece se bazează pe dovezi.

Introducere

Starea de bine este vitală pentru succesul elevilor. Aceasta este premisa care a stat la baza elaborării proiectul de indicatori de evaluare pentru starea de bine elevilor.

Mandatul acestei lucrări apare în normele profesionale din Noua Zeelandă cu referire la starea de bine, respectiv Codul deontologic al profesorilorStandardele de acreditare profesională a profesorilorGhidul administrației naționale , Convenția Națiunilor Unite privind drepturile copilului și Proiectul de lege al copiilor vulnerabili. Ca atare, starea de bine elevilor nu este doar o obligație etică și morală pentru profesori, manageri și toți cei inplicați, ci și o responsabilitate legală.

Actori și părțile interesate

Aceste informații ar putea fi folosite într-o varietate de moduri de către profesioniști, în special profesori, terapeuți, familie și manageri, pentru a sprijini adecvat și optim învățarea, dezvoltarea și integrarea fiecărui copil. 

Prezentarea modelului

Starea de bine pentru succes începe cu înțelegerea ceea ce este starea de bine elevilor.

Starea de bine elevilor este puternic legată de învățare. Nivelul de stare de bine al elevului la școală este indicat de satisfacția lor față de viața la școală, de implicarea lor în învățare și de comportamentul social-emoțional. Acesta este îmbunătățit atunci când practicile bazate pe dovezi sunt adoptate de școli în parteneriat cu familiile și comunitatea. Starea de bine optimă a elevilor este o stare durabilă, caracterizată prin sentimente și atitudini predominant pozitive, relații pozitive la școală, reziliență, optimism și un nivel ridicat de satisfacție față de experiențele de învățare (Noble et al, 2008, p.30).

Această definiție succintă oferă o bază de la care elevii, părinții, profesorii, managerii și autoritătile pot începe să discute și să definească ce aspecte ale stării de bine elevilor sunt cele mai relevante pentru punctele forte ale elevilor și contextul școlii.

ERO (Education Review Office) a identificat nouă concepte cheie sinonime cu starea de bine și succesul elevilor. Aceste concepte sunt descrise drept rezultatele dorite pentru starea de bine a elevilor și sunt menționate în toti indicatorii.

1.      Elevii au un sentiment de apartenență și de legătură cu școala, cu colegii și cu comunitatea.

2.      Elevii experimentează reușita și succesul

3.      Elevii sunt rezilienți, au capacitatea de a trece peste situațiile dificile

4.      Elevii sunt competenți social și emotional - sunt conștienți din punct de vedere social, au abilități interpersonale, sunt siguri de sine, sunt capabili să decidă responsabil și să se autocontroloze

5.      Elevii sunt activi fizic și au stiluri de viață sănătoase

6.      Elevii sunt  îngrijiți de profesorii de la școală, au adulți care să apeleze pentru a-și crește potențialul, a-și celebra succesele, a discuta opțiunile și a rezolva problemele

7.      Elevii se simt în siguranță la școală, relațiile sunt apreciate și așteptările sunt clare

8.      Elevii sunt incluși , implicați, angajați, invitați să participe și să aducă contribuții pozitive

9.      Elevii își înțeleg locul în lume, sunt încrezători în identitatea lor și sunt optimiști în ceea ce privește viitorul

ERO (Biroul de evaluare a educației) a dezvoltat indicatori pentru școli care prezintă exemple/ tipuri ale rezultatelor așteptate pentru starea de bine elevilor din perspectiva elevilor, părinților, comunității, profesorilor și managerilor școlilor. 

Au fost formulate cinci principii ca teme comune în cercetarea programelor și inițiativelor eficiente care promovează starea de bine elevilor. Principiile consolidează practicile și procesele pentru starea de bine elevilor, sunt puternic legate de o abordare holistică a stării de bine elevilor și recunosc starea de bine elevilor ca fiind multidimensională. 

Principiile sunt următoarele:

1.      Relațiile pozitive și de încredere se află în centrul eforturilor de a promova efficient stare de binea elevilor, creând un sentiment de conexiune și apartenență în cadrul comunității școlare.

2.      Punctele tari ale elevilor sunt evaluate și utilizate ca bază pentru promovarea și răspunsul la starea de bine elevilor.

3.      Coeziunea politicilor, practicilor, intervenției și inițiativelor contribuie la o abordare integrată, combinată și fără blocaje în promovarea stării de bine elevilor.

4.      Cercetarea este dinamică, are în atenție contextul școlar, folosește o gamă largă de surse de informații și acționează asupra constatărilor pentru a îmbunătăți starea de bine elevilor, determinând îmbunătățiri atât în ​​contextul învățării, cât și în cel didactic.

5.      Colaborarea permite includerea și implicarea elevilor, profesorilor, managerilor, părinților și comunității în promovarea stării de bine elevilor.

Procesele de analiză și revizuire sunt fundamentale pentru școlile care își propun să îmbunătățească starea de bine a elevilor. Aceste procese permit autorităților, managerilor și profesorilor să identifice sistematic, să acorde prioritate, să învețe și să modifice strategiile pentru a îmbunătăți starea de bine a elevilor.

Procesele de analiză și revizuire sunt adesea determinate de o întrebare evaluativă generală: „În ce măsură școlile promovează și răspund la starea de bine elevilor?”

Liderii școlilor trebuie să-și adapteze analiza în funcție de contextul și prioritățile privind starea de bine. Nu există un singur tip de analiză posibilă, ci mai degrabă o serie de modalități prin care școlile pot proceda pentru a investiga și a reflecta asupra stării de bine a elevilor.

Pentru a începe să răspundă cât de bine promovează și reacționează o școală la starea de bine a elevilor, comunitățile școlare trebuie să lucreze împreună pentru a dezvolta o viziune pentru starea de bine elevilor. 

Construirea unei imagini despre starea de bine elevilor

O înțelegere a măsurii în care este promovată starea de bine a elevilor poate fi obținută prin utilizarea unei serii de resurse și date din comunitatea școlară. Școlile colectează deja date care pot aprofunda cunoștințele despre starea de bine a elevilor și procesele care o susțin. Sursele de date pot include, dar nu se limitează la:

  • Observații ale profesorului în clasă, la locul de joacă și la alte activități
  • Rezultate ale sondajului Wellbeing @ School și Eu și Școala mea incluzând elevi, profesori, părinți, comunitate.
  • Profiluri sau portofolii ale elevilor
  • Interviuri și întâlniri cu părinții
  • Date privind rezultatele școlare
  • Date de incidență / risc traumatic
  • Date de prezență și de menținere în școală
  • Rapoarte către consiliu
  • Documentația școlară incluzând statutul, politicile și procedurile
  • Identificarea nevoilor printr-o analiză a planurilor individuale de educație
  • Interviuri și conversații cu furnizori profesioniști de sănătate socială
  • Date de evaluare națională
  • Minute de la ședințe de echipă sau de departament, întâlniri multidisciplinare, inclusiv cu profesori
  • Ratele de trimitere către servicii de consiliere și servicii de sănătate mintală pentru copii și adolescenți.

Un instrument util pentru identificarea și prioritizarea nevoilor la nivel școlar și individual este o adaptare școlară a triunghiului de intervenție (CASEL., 2008; Chafouleas et al., 2007) prezentată în continuare:.

·         Baza largă reprezintă aspectul de prevenire potrivit tuturor elevilor. 

·         Mijlocul il reprezintă intervențiile mai specifice pentru numărul mai mic de elevi cu nevoi moderate.

·         Partea superioară a triunghiului reprezintă intervențiile profesionale intense pentru elevii cu cel mai mare risc.

j ianuarie2020

Nevoile și prioritățile fiecărei școli vor fi diferite și se pot concentra pe procesele care susțin starea de bine sau o anumită provocare cu care se confruntă elevii în orice moment. Triunghiul de Intervenție poate fi utilizat și ca instrument pentru a asigura implementarea programelor și inițiativelor care să corespundă nevoilor identificate ale indivizilor și provocărilor la nivel școlar.

În școlile în care se promovează și se răspunde stării de bine a elevilor, următoarele perspective vor fi evidente.

Perspectivele elevului

Apartenența și conexiunea

  • Sunt apreciat și acceptat și am oportunități de a contribui pozitiv la starea de bine, la învățarea și cultura din școala mea.
  • Mă simt mândru că fac parte din școala mea.
  • Am o mulțime de prieteni diferiți la școală.
  • Îmi plac școala, profesorii și prietenii mei.
  • Mie îmi plac profesorii și sunt implicat în multe lucruri la școală.
  • Aștept cu nerăbdare timpul și activitățile de joacă.
  • Școala mea este de partea mea.

Realizarea/ succesul

  • Învățarea este interesantă și distractivă.
  • Am un cuvânt de spus în ceea ce/ despre / cum învăț.
  • Știu când lucrez bine.
  • Îmi ating obiectivele de învățare și profesorul meu mă ajută atunci când sunt blocat.
  • Profesorii mei premiază lucrurile la care sunt bun.
  • Îmi împărtășesc progresul și ceea ce am obținut la școală cu prietenii și părinții.
  • Mă simt provocat.
  • Profesorii mei văd potențial în mine și vor să reușesc.
  • Știu că sănătatea și starea mea de bine sunt legate de cât de bine pot învăța.

Flexibilitatea

  • Învăț abilități care să mă ajute să mă simt mai bine când sunt jos.
  • Mă descurc bine cu mulți oameni diferiți la școală.
  • Este bine să vă asumați riscuri.
  • Știu ce să fac când am o problemă.
  • Învăț din greșelile mele.
  • Știu că dacă lucrurile sunt dure, am sprijin pentru a continua.
  • Există profesori la școală care mă ajută când sunt trist sau supărat.
  • Pot accesa cu ușurință informații despre subiectele care mă privesc.
  • Școala noastră are o mulțime de adulți cu care pot să vorbesc și să mă ajute

Competența socială și emoțională

  • Iau decizii sensibile.
  • Am relații bune cu prietenii, profesorii mei, liderii de la școală și acasă.
  • Știu ce să fac când văd pe altcineva care are nevoie de ajutor.
  • Știu la ce sunt bun și la ce sunt alții buni.
  • Știu ce mă motivează și am strategii pentru a-mi îmbunătăți situația.
  • Pot comunica ce fel de ajutor am nevoie.
  • Sunt lider la școală.
  • Sunt încrezător și organizat.

Activ

  • Există o mulțime de spații în care mă pot juca, face exerciții fizice, dans și relaxare.
  • Am abilitățile de a avea grijă de corpul meu, inclusiv dieta, igiena și activitatea fizică.
  • Sunt încurajat să particip și mă simt în siguranță să merg în afara zonei mele de confort.
  • Îmi tratez corpul cu bunătate și respect.
  • Există o mulțime de activități la care pot participa alături de prietenii mei.
  • Fac parte dintr-o echipă școlară, un club sau un grup de interese.
  • Știu că a te menține activ, a mânca bine și a obține o cantitate bună de somn face parte din sentimentul de bine.

Hrănit și îngrijit

  • Profesorii și prietenii mei de la școală sunt acolo pentru mine când am nevoie de ei.
  • Toți profesorii mei sunt de încredere, corecți, buni ascultători, nu mă judecă.
  • Profesorilor mei le pasă de mine și de toți ceilalți copii din clasa / școala noastră.
  • Profesorul meu mă ascultă și își face timp să vorbească cu mine despre multe lucruri.
  • Profesorii mei îmi spun când am făcut o treabă bună.
  • Mă simt confortabil și încrezător să primesc ajutor de la mulți adulți la școală dacă sunt jos sau dacă trăiesc momente grele.

În siguranță

  • Mă simt în siguranță la școală; toate spațiile și oamenii de la școală sunt prietenoși.
  • Mă simt încrezător să cer ajutor atunci când am probleme sau supărări.
  • Cunosc rutinele din clasă și din școală.
  • Mă simt susținut de o mulțime de adulți la școală.
  • Știu ce se așteaptă de la mine.
  • Adulții de la școală fac ceva când le spun că există o problemă.
  • Știu ce să fac când văd pe altcineva care ia decizii nesigure.

Inclus

  • Parerile mele conteaza.
  • Prietenii mei mă includ.
  • Sunt invitat la petreceri de naștere și alte activități la care prietenii mei merg.
  • Mă întâlnesc cu alți copii ca mine în leadership, artă, sport, activități academice și culturale.
  • Știu că oamenii din școala mea mă susțin să stau la școală.
  • Există oportunități de a obține ajutor cu învățarea.
  • Fac parte dintr-o echipă sau grup care îmi împărtășește interesele.
  • Există o mulțime de opțiuni, grupuri și oameni la școală care pot ajuta la dezvoltarea mea.
  • Sunt implicat în decizii cu privire la sănătatea și starea mea de bine.

Simț puternic al identității

  • Limba, cultura și identitatea mea sunt recunoscute, apreciate și sărbătorite.
  • Sunt tratat corect și am aceleași oportunități pe care le au alți copii.
  • Îmi plac profesorii mei și le pot vorbi despre lucruri care contează pentru mine.
  • Profesorii mei respectă, acceptă și sărbătoresc toate lucrurile care mă fac, eu.

Părinții și perspectivele comunității asupra stării de bine a elevilor

Părinții și comunitatea sunt fundamentali pentru promovarea și răspunsul la rezultatele dorite pentru starea de bine elevilor. În școlile în care se promovează și se răspunde starea de bine elevilor, vor fi evidente următoarele perspective din partea părinților și comunității.

  • Ne simțim primiți la școala copilului, suntem apreciați și părerea noastră contează.
  • Cultura și valorile școlii reflectă practicile despre care știm că promovează starea de bine a elevilor.
  • Eforturile de a aborda prioritățile privind stare de bine ale elevilor folosesc atuurile comunității.
  • Avem o relație pozitivă cu profesorii și echipa de conducere de la școala copilului nostru.
  • Ne simțim confortabil vorbind cu profesorul (copiii) noștri despre orice griji pe care le avem în ceea ce privește starea lui de bine.
  • Există un flux bun de comunicare între casă și școală: împărtășim informații cu profesorul său (profesorii) care afectează starea de bine a copilului nostrum, iar profesorii împărtășesc informații cu noi.
  • Suntem implicați activ în dezvoltarea de strategii care îmbunătățesc starea de bine a elevilor la nivel școlar.
  • Suntem implicați în dezvoltarea de strategii comune pentru a îmbunătăți starea de bine a copilului nostru.
  • Copilul nostru are acces și sprijin la școală.
  • Suntem conștienți de serviciile și programele la care copilul nostru poate avea acces prin școală și comunitate.
  • Putem accesa resurse de la școală despre subiecte relevante pentru starea de bine.

Perspective ale profesorilor asupra stării de bine a elevilor

  • Construiesc relații puternice cu toți elevii și cu mediul lor.
  • Îmi pasă de elevi și înțeleg că succesul elevilor este sporit atunci când are prioritate starea de bine a elevilor.
  • Elevii mă văd ca pe un profesor abordabil, cunoscător, corect și de încredere.
  • Mă angajez în promovarea stării de bine a elevilor și contribui pozitiv la cultura stării de bine la școală.
  • Sunt un model de rol pozitiv și empatic.
  • Îmi fac timp pentru elevi să vorbească despre probleme care îi privesc.
  • Contribui la activități curriculare și extrașcolare din întreaga școală.
  • Practica mea este centrată pe elev, incluzivă, fără judecată și pentru siguranță culturală.
  • Îmi folosesc cunoștințele pentru a crea oportunități de învățare semnificative și interesante pentru toți elevii.
  • Valorific experiența elevilor în clasă.
  • Folosesc o serie de strategii pentru a angaja elevi diversi.
  • Am o cunoaștere aprofundată a curriculumului și folosesc aceste cunoștințe pentru a promova viziunea și competențele cheie.
  • Folosesc conceptele curriculum-ului pentru sănătate și educație fizică în livrarea Curriculum-ului și promovez starea de bine ca parte a practicii mele de predare de zi cu zi.
  • Predau în mod deliberat abilități sociale și emoționale, inclusiv conștientizarea de sine, autogestionarea, conștientizarea socială, abilitățile de relație și luarea deciziilor responsabile.
  • Am abilitățile și resursele pentru a promova și a răspunde stării de bine a elevilor și identific atunci când un elev este în pericol sau are nevoie de sprijin suplimentar.
  • Îmi place mediul de lucru.
  • Starea mea bună este susținută de o serie de sisteme, procese și oameni.

Perspectivele managerilor asupra stării de bine a elevilor

  • Ne-am angajat să creăm un mediu școlar pozitiv printr-o viziune, o cultură școlară și valori care promovează starea de bine a elevilor.
  • Luăm decizii care sunt informate prin sfaturi și îndrumări ale experților.
  • Implementăm programe eficiente, bazate pe dovezi, care răspund priorităților de stare de bine identificate de datele școlii.
  • Sărbătorim diversitatea și realizările elevilor.
  • Activitățile de conducere sunt împărtășite.
  • Alocăm resurse pentru a acorda prioritate stării de bine a elevilor.
  • Participăm și promovăm inițiativele pentru starea de bine a elevilor.
  • Prioritățile privind stare de bine sunt documentate și se iau măsuri pentru a le aborda.
  • Avem clar rolurile și responsabilitățile pe care le are personalul privind starea de bine a elevilor.
  • Oferim instruire și resurse personalului școlii pentru a promova starea de bine a elevilor.
  • Am stabilit un nivel ridicat de coordonare a sistemelor, oamenilor și inițiativelor care promovează starea de bine a elevilor.
  • Procesele de analiză și îmbunătățire indică faptul că sistemul nostru de orientare este eficient pentru toți elevii.
  • Recrutăm profesori în spiritul siuranței.
  • Creăm oportunități pentru ca personalul să fie motivate și să-și adapteze practicile pentru a promova starea de bine a elevilor

Factorii care asigură succesul

Responsabilitatea etică a cadrelor didactice, a managerilor și a administratorilor este să ia în considerare, să promoveze, să echilibreze și să răspundă tuturor nevoilor elevului, inclusiv celor fizice, sociale, emoționale, academice și spirituale. Aceste considerente necesită asumare clară și acțiune deliberată în toate domeniile curriculumului, de la prioritățile strategice până la practicile didactice. Pentru a maximiza rolul pe care școlile îl au în promovarea și intervențiile privind starea de bine a elevilor, sistemul de învățământ, oamenii și practicile au nevoie de un nivel ridicat de coordonare și coeziune la nivel școlar.

Parteneriatele sunt vitale în sprijinul școlilor pentru starea de bine elevilor. Parteneriatele cu elevii, părinții lor și comunitatea largă, inclusiv cu serviciile de sănătate publică și serviciile sociale, au potențialul de a găsi soluții pentru îmbunătățirea activă a stării de bine a tuturor elevilor.

Validarea în practică

Indicatorii din acest document au fost elaborați pornind de la dovezi de cercetare și evaluare și descriu o imagine clară și concisă a practicilor școlare care promovează și răspund în mod eficient stării de bine a elevilor. În centrul acestor practici se află elevi diferiți, punctele lor forte, interesele și potențialul lor de a avea succes.

În sprijinul proiectului, Office Review (ERO) a realizat un proiect de evaluare pentru a ajuta școlile să promoveze și să răspundă nevoilor de cresșterea a starii de bine a elevilor. Evaluarea a fost realizată în trei etape. Prima etapă presupune elaborarea unui set de indicatori de evaluare pentru bunăstarea elevilor. A doua etapă implică o evaluare națională a modului în care școlile promovează bunăstarea elevilor în școlile primare și secundare. A treia etapă a proiectului implica o evaluare națională a bunelor practici.

Indicatorii prezentați în documentul de mai jos au trecut cele trei etape, fiind revăzuți (2017) în urma finalizării rapoartelor naționale de evaluare și bune practice.

Concluzie

Nevoile și prioritățile fiecărei școli vor fi diferite și se pot concentra pe procesele care susțin starea de bine sau o anumită provocare cu care se confruntă elevii în orice moment. Triunghiul de Intervenție poate fi utilizat și ca instrument pentru a asigura implementarea programelor și inițiativelor care să corespundă nevoilor identificate ale indivizilor și provocărilor la nivel școlar.

Resurse

https://www.ero.govt.nz/publications/wellbeing-for-success-draft-evaluation-indicators-for-student-wellbeing/