Ce reprezintă o practică bună?
O “bună practică” poate fi definită:
O bună practică este o experiență în legătură cu care există dovezi că funcţionează bine şi că produce rezultate bune, ceea ce o recomandă ca model.
Criteriile de identificare a bunelor practici
Următorul set de criterii a stat la baza identificării bunelor practici privind participarea comunităţii, familiei/ a părinţilor la parteneriatul educativ cu şcoala (adaptat după Hancock, J. 2003. Scaling-up for increased impact of development practice: Issues and options in support of the implementation of the World Bank's Rural Strategy. Rural Strategy Working Paper, World Bank, Washington D.C.). Cele șapte criterii sunt utilizate ca o listă de control pentru bune practici:
✔ Eficiența și succesul înregistrat:
Practica se dovedește a fi relevantă și cea mai eficientă cale de a atinge un obiectiv specific. Aceasta a fost adoptată cu succes și s-au înregistrat a avut efecte positive asupra persoanelor și comunităților.
✔ Sustenabilitate socială, de mediu și economică:
Practica răspunde nevoilor esențiale în special ale persoanelor și comunităților defavorizate, fără a amenința capacitatea acestora de a răspunde nevoilor lor viitoare.
✔ Respectarea nevoilor de gen:
Practica are în vedere implicarea și respectarea genurilor și contribuie la îmbunătățirea calității vieții tuturor persoanelor.
✔ Fezabilă tehnic:
Practica este ușor de învățat și de aplicat din punct de vedere tehnic.
✔ Este participativă:
Abordarea participativă este esențială pentru asumarea de către fiecare a deciziilor și acțiunilor.
✔ Poate fi replicată și adaptată:
Practica are potențial de replicare și adaptare la obiective similare, în diferite situații.
✔ Reduce riscurile în situații de criză:
Practica își aduce contribuția la o bună gestionare a situațiilor de criză și la dezvoltarea rezilienței.
Descrierea bunelor practici
Titlul |
Bune practici privind obiectivele, principiile și procesele care stau la baza promovării stării de bine a elevilor în școală (Noua Zeelandă) |
Tipul documentului |
Fisă de informații |
Cui se adresează? |
Acest document este destinat în special profesorilor, managerilor și specialiștilor din sistemul educațional școlar, dar și părinților sau membrilor comunității interesați de crearea unui mediu de învățare suportiv, adecvat, flexibil, incluziv, menit să se axeze pe promovarea stării de bine a elevilor în școală. |
Obiectivul documentului |
Aceast document de teorie a educației descrie rezultatele așteptate pentru asigurarea/ creșterea stării de bine a elevilor în școală, aspect corelat cu incluziunea în educație. Starea de bine este vitală pentru succesul elevilor. Aceasta este premisa care a stat la baza elaborării obiectivelor și principiilor care guvernează toate procesele din șcală, în vederea promovării stării de bine a elevilor. Aceste elemente servesc ca instrument pentru a ajuta școlile să îmbunătățească și să răspundă nevoilor privind starea de bine elevilor, dar sunt mai mult decât atât. Ele oferă o provocare și o oportunitate pentru toate școlile din Noua Zeelandă să examineze starea de bine elevilor lor și să lucreze pentru a răspunde nevoilor pe care le identifică. |
Relevanța locală/ geografică |
În anul 2012, premierul Noii Zeelande a lansat un proiect pentru promovarea sănătății mintale la tineri. Proiectul includea un pachet de 22 de inițiative care se adresau tinerilor cu vârste cuprinse între 12-19 ani cu sau în risc de a dezvolta probleme de sănătate mintală ușoară până la moderată. Indicatorii au fost dezvoltați în consultare cu profesioniștii din domeniul sănătății, copii și adolescenți, părinți, școli și sectorul educației în sens larg. Chiar dacă elaborarea lor a avut în vedere specificul geografic și cultural, acest set de indicatori sunt de interes pentru alte spații geografice deoarece se bazează pe dovezi. |
Introducere |
Starea de bine este vitală pentru succesul elevilor. Aceasta este premisa care a stat la baza elaborării proiectul de indicatori de evaluare pentru starea de bine elevilor. Mandatul acestei lucrări apare în normele profesionale din Noua Zeelandă cu referire la starea de bine, respectiv Codul deontologic al profesorilor, Standardele de acreditare profesională a profesorilor, Ghidul administrației naționale , Convenția Națiunilor Unite privind drepturile copilului și Proiectul de lege al copiilor vulnerabili. Ca atare, starea de bine elevilor nu este doar o obligație etică și morală pentru profesori, manageri și toți cei inplicați, ci și o responsabilitate legală.
|
Actori și părțile interesate |
Aceste informații ar putea fi folosite într-o varietate de moduri de către profesioniști, în special profesori, terapeuți, familie și manageri, pentru a sprijini adecvat și optim învățarea, dezvoltarea și integrarea fiecărui copil. |
Prezentarea modelului |
Starea de bine pentru succes începe cu înțelegerea ceea ce este starea de bine elevilor. Starea de bine elevilor este puternic legată de învățare. Nivelul de stare de bine al elevului la școală este indicat de satisfacția lor față de viața la școală, de implicarea lor în învățare și de comportamentul social-emoțional. Acesta este îmbunătățit atunci când practicile bazate pe dovezi sunt adoptate de școli în parteneriat cu familiile și comunitatea. Starea de bine optimă a elevilor este o stare durabilă, caracterizată prin sentimente și atitudini predominant pozitive, relații pozitive la școală, reziliență, optimism și un nivel ridicat de satisfacție față de experiențele de învățare (Noble et al, 2008, p.30). Această definiție succintă oferă o bază de la care elevii, părinții, profesorii, managerii și autoritătile pot începe să discute și să definească ce aspecte ale stării de bine elevilor sunt cele mai relevante pentru punctele forte ale elevilor și contextul școlii. ERO (Education Review Office) a identificat nouă concepte cheie sinonime cu starea de bine și succesul elevilor. Aceste concepte sunt descrise drept rezultatele dorite pentru starea de bine a elevilor și sunt menționate în toti indicatorii. 1. Elevii au un sentiment de apartenență și de legătură cu școala, cu colegii și cu comunitatea. 2. Elevii experimentează reușita și succesul 3. Elevii sunt rezilienți, au capacitatea de a trece peste situațiile dificile 4. Elevii sunt competenți social și emotional - sunt conștienți din punct de vedere social, au abilități interpersonale, sunt siguri de sine, sunt capabili să decidă responsabil și să se autocontroloze 5. Elevii sunt activi fizic și au stiluri de viață sănătoase 6. Elevii sunt îngrijiți de profesorii de la școală, au adulți care să apeleze pentru a-și crește potențialul, a-și celebra succesele, a discuta opțiunile și a rezolva problemele 7. Elevii se simt în siguranță la școală, relațiile sunt apreciate și așteptările sunt clare 8. Elevii sunt incluși , implicați, angajați, invitați să participe și să aducă contribuții pozitive 9. Elevii își înțeleg locul în lume, sunt încrezători în identitatea lor și sunt optimiști în ceea ce privește viitorul ERO (Biroul de evaluare a educației) a dezvoltat indicatori pentru școli care prezintă exemple/ tipuri ale rezultatelor așteptate pentru starea de bine elevilor din perspectiva elevilor, părinților, comunității, profesorilor și managerilor școlilor. Au fost formulate cinci principii ca teme comune în cercetarea programelor și inițiativelor eficiente care promovează starea de bine elevilor. Principiile consolidează practicile și procesele pentru starea de bine elevilor, sunt puternic legate de o abordare holistică a stării de bine elevilor și recunosc starea de bine elevilor ca fiind multidimensională. Principiile sunt următoarele: 1. Relațiile pozitive și de încredere se află în centrul eforturilor de a promova efficient stare de binea elevilor, creând un sentiment de conexiune și apartenență în cadrul comunității școlare. 2. Punctele tari ale elevilor sunt evaluate și utilizate ca bază pentru promovarea și răspunsul la starea de bine elevilor. 3. Coeziunea politicilor, practicilor, intervenției și inițiativelor contribuie la o abordare integrată, combinată și fără blocaje în promovarea stării de bine elevilor. 4. Cercetarea este dinamică, are în atenție contextul școlar, folosește o gamă largă de surse de informații și acționează asupra constatărilor pentru a îmbunătăți starea de bine elevilor, determinând îmbunătățiri atât în contextul învățării, cât și în cel didactic. 5. Colaborarea permite includerea și implicarea elevilor, profesorilor, managerilor, părinților și comunității în promovarea stării de bine elevilor. Procesele de analiză și revizuire sunt fundamentale pentru școlile care își propun să îmbunătățească starea de bine a elevilor. Aceste procese permit autorităților, managerilor și profesorilor să identifice sistematic, să acorde prioritate, să învețe și să modifice strategiile pentru a îmbunătăți starea de bine a elevilor. Procesele de analiză și revizuire sunt adesea determinate de o întrebare evaluativă generală: „În ce măsură școlile promovează și răspund la starea de bine elevilor?” Liderii școlilor trebuie să-și adapteze analiza în funcție de contextul și prioritățile privind starea de bine. Nu există un singur tip de analiză posibilă, ci mai degrabă o serie de modalități prin care școlile pot proceda pentru a investiga și a reflecta asupra stării de bine a elevilor. Pentru a începe să răspundă cât de bine promovează și reacționează o școală la starea de bine a elevilor, comunitățile școlare trebuie să lucreze împreună pentru a dezvolta o viziune pentru starea de bine elevilor. Construirea unei imagini despre starea de bine elevilorO înțelegere a măsurii în care este promovată starea de bine a elevilor poate fi obținută prin utilizarea unei serii de resurse și date din comunitatea școlară. Școlile colectează deja date care pot aprofunda cunoștințele despre starea de bine a elevilor și procesele care o susțin. Sursele de date pot include, dar nu se limitează la:
Un instrument util pentru identificarea și prioritizarea nevoilor la nivel școlar și individual este o adaptare școlară a triunghiului de intervenție (CASEL., 2008; Chafouleas et al., 2007) prezentată în continuare:. · Baza largă reprezintă aspectul de prevenire potrivit tuturor elevilor. · Mijlocul il reprezintă intervențiile mai specifice pentru numărul mai mic de elevi cu nevoi moderate. · Partea superioară a triunghiului reprezintă intervențiile profesionale intense pentru elevii cu cel mai mare risc.
Nevoile și prioritățile fiecărei școli vor fi diferite și se pot concentra pe procesele care susțin starea de bine sau o anumită provocare cu care se confruntă elevii în orice moment. Triunghiul de Intervenție poate fi utilizat și ca instrument pentru a asigura implementarea programelor și inițiativelor care să corespundă nevoilor identificate ale indivizilor și provocărilor la nivel școlar. În școlile în care se promovează și se răspunde stării de bine a elevilor, următoarele perspective vor fi evidente. Perspectivele elevuluiApartenența și conexiunea
Realizarea/ succesul
Flexibilitatea
Competența socială și emoțională
Activ
Hrănit și îngrijit
În siguranță
Inclus
Simț puternic al identității
Părinții și perspectivele comunității asupra stării de bine a elevilorPărinții și comunitatea sunt fundamentali pentru promovarea și răspunsul la rezultatele dorite pentru starea de bine elevilor. În școlile în care se promovează și se răspunde starea de bine elevilor, vor fi evidente următoarele perspective din partea părinților și comunității.
Perspective ale profesorilor asupra stării de bine a elevilor
Perspectivele managerilor asupra stării de bine a elevilor
|
Factorii care asigură succesul |
Responsabilitatea etică a cadrelor didactice, a managerilor și a administratorilor este să ia în considerare, să promoveze, să echilibreze și să răspundă tuturor nevoilor elevului, inclusiv celor fizice, sociale, emoționale, academice și spirituale. Aceste considerente necesită asumare clară și acțiune deliberată în toate domeniile curriculumului, de la prioritățile strategice până la practicile didactice. Pentru a maximiza rolul pe care școlile îl au în promovarea și intervențiile privind starea de bine a elevilor, sistemul de învățământ, oamenii și practicile au nevoie de un nivel ridicat de coordonare și coeziune la nivel școlar. Parteneriatele sunt vitale în sprijinul școlilor pentru starea de bine elevilor. Parteneriatele cu elevii, părinții lor și comunitatea largă, inclusiv cu serviciile de sănătate publică și serviciile sociale, au potențialul de a găsi soluții pentru îmbunătățirea activă a stării de bine a tuturor elevilor. |
Validarea în practică |
Indicatorii din acest document au fost elaborați pornind de la dovezi de cercetare și evaluare și descriu o imagine clară și concisă a practicilor școlare care promovează și răspund în mod eficient stării de bine a elevilor. În centrul acestor practici se află elevi diferiți, punctele lor forte, interesele și potențialul lor de a avea succes. În sprijinul proiectului, Office Review (ERO) a realizat un proiect de evaluare pentru a ajuta școlile să promoveze și să răspundă nevoilor de cresșterea a starii de bine a elevilor. Evaluarea a fost realizată în trei etape. Prima etapă presupune elaborarea unui set de indicatori de evaluare pentru bunăstarea elevilor. A doua etapă implică o evaluare națională a modului în care școlile promovează bunăstarea elevilor în școlile primare și secundare. A treia etapă a proiectului implica o evaluare națională a bunelor practici. Indicatorii prezentați în documentul de mai jos au trecut cele trei etape, fiind revăzuți (2017) în urma finalizării rapoartelor naționale de evaluare și bune practice. |
Concluzie |
Nevoile și prioritățile fiecărei școli vor fi diferite și se pot concentra pe procesele care susțin starea de bine sau o anumită provocare cu care se confruntă elevii în orice moment. Triunghiul de Intervenție poate fi utilizat și ca instrument pentru a asigura implementarea programelor și inițiativelor care să corespundă nevoilor identificate ale indivizilor și provocărilor la nivel școlar. |
Resurse |