Centrului de  resurse  pentru educaţie şi dezvoltare profesională furnizează servicii de consiliere a părinţilor, de formare a abilităţii de a relaţiona cu copiii, de învăţare de strategii pentru valorificarea timpului petrecut cu copiii, strategii de cunoaştere a copilului, precum şi servicii de informare, formare şi diseminare.

Centrul se preocupă de informarea părinţilor, de importanţa frecventării grădiniţei in vederea reducerii eşecului şcolar.

      Valorile Centrului sunt comune personalului angajat şi susţinătorilor organizaţiei –sunt promovate in toată activitatea ei .

Serviciile de consiliere pot fi oferite  de personal specializat – psiholog sau consilier şcolar ,medic ,educatoare ,alte categorii de adulţi care au responsabilităţi in asigurarea protecţiei, educaţiei şi îngrijirii copiilor mai mici de 7 ani– către părinţi , alţi membri ai familiei , copii .

 

Persoanele implicate în furnizarea acestor servicii integrate de educatie,

îngrijire şi protecţie trebuie să dea dovadă de profesionalism, eficienţă , încredere, respect pentru beneficiari , oportunităţi egale , seriozitate , deschidere spre nou , colaborare.

Agrearea unui set de valori şi promovarea acestuia în activitatea organizaţiei constituie cultura acestuia.

     Centrul va furniza servicii integrate în colaborare cu părinţii , cadrele didactice specializate, alte categorii de persoane care au responsabilităţi în asigurarea, educaţiei, îngrijirii şi protecţiei copiilor, şi anume: psiholog,  educatoare, formatori, medic etc.

Determinarea părţilor implicate şi a intereselor acestora. Este foarte important pentru fiecare echipă CRED să înţeleagă că buna funcţionare depinde de persoane, instituţii, organizaţii interesate de activitatea CRED:

- Cadrele didactice (educatoarele ) vor avea de câştigat ca urmare a reducerii abandonului şi eşecului şcolar, formarea de grupe la grădiniţă;

- Psihologul îşi va îmbunătăţi imaginea în cadrul comunităţii, oamenii vor căpăta încredere în serviciile acestuia;

- Medicul îşi va consolida poziţia în faţa comunităţii prin sfaturi utile,  prezenţa acestuia la întruniri etc.

- Părinţii vor avea de câştigat şi de învăţat din experienţa, informaţiile şi sfaturile persoanelor specializate implicate.

Printer punctele  tari ale unui astfel de Centru se pot număra

•      Părinţi interesaţi de ameliorarea relaţiei cu copilul;

•      Specialişti;

•      Existenţa unui spațiu special alocat;

•      Existenţa unor parteneri – relaţii cu CCD ,cu ISJ şi Consiliul Local;

•      Formatori de părinţi;

Ca puncte slabe se pot întâlni

•     Număr mare de părinţi care îşi petrec puţin timp cu copiii şi nu ştiu cum să şi-l petreacă;

•     Părinţi agresivi în relatia cu copilul;

•     Număr mare de copii care sunt dependenţi de părinţi, care se adaptează greu la grădiniţă;

•     Număr mare de familii cu relaţii tensionate , violente;

•     Lipsa de preocupare a unor părinţi pentru igiena personală a copiilor şi pentru respectarea unor norme de conduită;

Oportunități

•      Includerea Centrului de  resurse pentru  educaţie  şi  dezvoltare profesională în proiectele Consiliului Local;

•      Atragerea unor sponsori;

•      Satisfacerea nevoii unor părinţi de informare, comunicare şi indrumare în vederea asigurării unei dezvoltări optime armonioase a copiilor lor;

            Ameninţări

•      Reacţii negative la iniţiative noi;

•      Lipsa de colaborare a părinţilor cu grădiniţa , cu copilul;

•      Lipsa de încredere între parteneri;

•      Nerespectarea programului stabilit din diferite motive.

Portofoliul de servicii

     Serviciile de consiliere aflate sub incidenţa Centrului au ca scop asigurarea promovării comunicării dintre instituţiile de educaţie timpurie şi servicii specializate pentru consiliere educaţională şi consiliere psihologică, ca şi dintre părinţi şi aceste instituţii . De asemenea, Centrul  poate asigura, prin serviciile de consiliere create o punte de legătură între toate instituţiile si agenţiile implicate în serviciile integrate de educaţie, îngrijire si protecţie a copiilor mai mici de 7 ani de la nivel local cu efecte pe termen lung în prevenţia, promovarea stării de bine şi dezvoltarea personală –ca obiectiv al consilierii .

Pentru adecvarea serviciilor oferite la nevoile părinţilor , personalul Centrului pune la dispoziţia instituţiilor de educaţie timpurie şi asociaţiilor de părinţi instrumente sau contexte (întâlniri , focus – grupuri) , pentru ca aceştia să-şi identifice , evalueze şi prioritizeze nevoile.

Aceste servicii sunt necesare pentru facilitarea adaptării copiilor la cerinţele grădiniţei , la tranziţia dintre etapele şcolarităţii şi pregătirea lor pentru şcoală şi viaţă, pentru informarea, formarea părinţilor, a membrilor comunităţii cu privire la modalităţi de depăşire a unor situaţii de criză .

Serviciile de consiliere, în funcţie de  nevoile identificate la nivelul comunităţii şi al expertizei personalului Centrului, pot să dezvolte împreună cu experţii în domeniu ( psiholog , educatoare , formatori , medic etc.) activităţi , precum :

•     Îndrumarea părinţilor în identificarea serviciilor de consiliere educaţională sau psihologică şi a tuturor tipurilor de servicii, în funcţie de caz (optimizarea relaţiei părinte –copil , copil –copil, asigurarea consilierii individuale a copiilor ) cu scopul prevenirii şi diminuării factorilor care duc la eşec în adaptare, formare, dezvoltare, învăţare precum şi la tulburările de comportament ale  copiilor.

•     Organizarea şi susţinerea de sesiuni, întruniri de formare continuă pentru părinţi, pe teme ce urmăresc  calitatea timpului petrecut cu copilul, precum şi dezvoltarea fizică şi psihică armonioasă a copilului.

•     Informarea familiei şi a părinţilor pentru prevenirea şi diminuarea stărilor de discomfort psihic legate de evoluţia copilului prin forme diferite (ex. diseminare de materiale informative).

Planul de activitate

NR. CRT.

DENUMIREA ACTIVITATII

OBIECTIVE SPECIFICE

REZULTATE

1

Rolul si importanta frecventarii gradinitei de la varsta de 3 ani.

- Constientizarea parintilor de rolul gradinitei in viata copilului si de importanta frecventarii acesteia de la varsta de 3 ani.

- x parinti informati;

- formarea unei imagini pozitive a rolului unitatilor de invatamant prescolar;

2

Familia si rolul ei in educarea copilului. Ce fel de parinte esti?

-Constientizarea importantei familiei si a rolului acesteia in viata copiilor;

- Insusirea de metode adecvate pentru eliminarea comportamentelor problematice;

- x parinti formati;

- 1 brosura cu sfaturi pentru parinti;

3

Stiu sa-mi petrec timpul impreuna cu copilul? Cum?

- Invatarea  de catre parinti a unor modalitati  de petrecere a timpului liber si constientizarea faptului ca nu cantitatea acestuia conteaza ci calitatea lui;

- x parinti formati;

- 1 brosura cu diferite activitati pe care le pot desfasura cu copiii in trimpul liber;

4

Invatam sa mancam sanatos. Cum convingem copiii sa manance fructe si legume?

- Dobandirea de catre parinti a unor strategii cu ajutorul carora sa-i convinga

pe copii  sa consume cat mai multe fructe si legume;

- x parinti formati;

-copii sanatosi si dezvoltati armonios;

Proiectul se deruleaza pe perioada unui an scolar.

Activitatile desfasurate se adreseaza tuturor parintilor, membrii ai comunitatii, preocupati de dezvoltarea fizica si psihica armonioasa a copilului in varsta de pana la 7 ani, precum si de invatarea de strategii pentru valorificarea timpului petrecut impreuna, intrucat  acestia fiind tot mai ocupati, acorda din ce in ce mai putin timp copilului.

           

    Grup țintă:

            -membrii ai Consilului Local;

            - manageri ai diferitelor institutii de educatie;

            -parinti;

            -orice membru al comunitatii preocupat de cresterea si dezvoltarea fizica si psihica armonioasa a copilului in varsta de pana la 7 ani;

       Surse de finantare:

            - Consiliul Local;

            - Sponsorizari;

.   Parteneri

•     Părinţii

•     Educatoarele

•     Specialiştii

•     Personalul CRED

•     Membrii ai Consiliului Local

•     Directorul scolii

•     Cadre didactice

Resurse necesare :

a)     Resurse umane: membrii echipei Centrului, parinti, educatoare, psiholog, medic;

b)    Resurse materiale :spatiu  de invatamant, CD-uri,carti, jurnalul proiectului, fise de lucru, fotografii, chestionare, mobilier,echipamente ;

c)     Resurse financiare : sponsorizari

d)    Resurse de informare : cunostinte, contacte

            Evaluarea se face  prin intermediul chestionarelor, anchetei, discutilor, se asteapta urmatoarele rezultate:

•   abilităţi de comunicare, în beneficiul copiilor, al şcolii

•   dezvoltarea capacităţii de a-şi înţelege şi de a-şi  ajuta copiii.

•   mai mulţi părinţi/bunici implicaţi in educatia  copiilor.

•   îmbunătăţirea rezultatelor şcolare ale elevilor .

•   ameliorarea calităţii deprinderilor parentale.

•   dezvoltarea unor atitudini si comportamente civice ale elevilor faţa de şcoala.

•   creşterea motivaţiei şcolare si a stimei de sine la elevi.

•   diminuarea  problemelor de comportament ale elevilor de tipul atenţiei deficitare, agresivităţii, violenţei.

•   elaborarea unor portofolii tematice care se vor folosi in activităţile instructiv-educative.

•   îmbunătăţirea relaţiilor dintre membrii comunităţii.