Dezvoltarea personală presupune în primul rând o alegere a unei persoane de a acorda mai multă atenție sieși și de a interacționa în cadrul unui grup în afara vieții sale cotidine. Astfel spus reprezintă o pauză în care suntem mai atenți la aspectele emoționale, fiziologice și psihologice în vederea descoperirii acelor elemente prin are ne putem îmbogăți viața, la nivel spiritual, rațional și spiritual. Se acumulează noi cunoștințe sau informații despre sine pentru a crea noi strategii pentru succes, a redefini echilibrul interior și a armoniza mediul interior cu cel exterior. 

 

Tot timpul, atât cât gândim, ne formăm păreri. Avem o părere despre partenerul de viață, avem o părere despre un coleg, avem o părere despre un om politic, avem o părere despre despre nutriție, avem o părere despre mama sau tata, avem o părere despre noi, avem o părere despre zona în care locuim, avem o părere depre țara noastră, avem păreri despre oameni în general sau despre oameni în mod special. Toate aceste păreri pe care le avem ne influențează în mod categoric comportamentul față de lucrurile respective.

Care sunt barierele, fie ele interne sau externe, care împiedică lucrurile să capete direcția pe care tu ți-o dorești? De obicei, barierele ni le punem singuri și găsim fel și fel de răspunsuri atunci când întâlnim o piedică:

–       Nu am bani!

–       Nu am timp!

–       Îmi este frică!

–       Am alte griji care mă absorb!

–       Ceilalți nu mă sprijină!

–       Este prea greu!

–       Este imposibil!

–       Nu am starea potrivită!

–       Este prea târziu!

–       Nu știu dacă voi vedea rezultate!

–       Sunt riscurile prea mari!

–       Nu cred că pot!                                                        

–       Am încercat, dar nu a mers!

–       Necesită un efort prea mare!

–       Nu am resursele necesare!

–       Nu am energia necesară!

–       Nu știu dacă o să meargă!

Părerile noastre sau convingerile noastre, determină acțiunile sau lipsa acțiunilor noastre. Orice părere pe care o avem se va traduce într-un comportament. În cele mai multe cazuri vom acționa în funcție de ceea ce considerăm că este bine sau în funcție de șansele de reușită pe care le preconizăm. Dacă considerăm că nu va merge ceva, puțin probabil să intrăm în acțiune, la fel cum atunci când avem convingerea că va merge, ne aruncăm în luptă cu toată energia și puterea nostră.

În general vei avea de-a face cu două tipuri de convingeri:  

–       convingeri care ne limitează potențialul

–       convingeri care ne dezlănțuie potențialul

Convingerile sunt principiile după care îți ghidezi viața, care îți pot pune la lucru potențialul. Convingerile sunt cele care îți îmbunătățesc sau îți dărâmă relațiile. Vrei mai multă iubire, fericire și autoîmplire în viața ta, alege alte convingeri și pentru a mai putea face câțiva pași, alege aceste convingeri acum. Alege convingerile după care tu consideri că merită sa-ți ghidezi viața, alege convingerile care sunt potențatoare, alege convingerile care te vor face să strălucești. Ești un diamant neșlefuit, iar în tine zace o comoară. Adu această comoară la suprafață. Scrie, te rog, mai jos sau pe o foaie de hârtie trei convingeri după care decizi acum să-ți urmezi viața:

1 _____________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

2 _____________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

3 _____________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

Imaginează-ți cum ar arăta viața ta dacă-ți vei urma aceste convingeri. Ce acțiuni vei întreprinde? Ce vei simți, ce vei vedea? Ce vei crede despre tine? Cum te vei percepe? Acționează în concordanță cu convingerile tale!

Există 3 mari niveluri de dezvoltare personală:

-Nivelul instinctual – cu cele 3 elemente:  material, relații, putere interioară

-Nivelul emoțional – rațional

-Nivelul spiritual – cu cele 3 elemente: creativitate, genialitate, spiritualitate

Autocunoaşterea se referă la procesul de explorare şi structurare a propriilor caracteristici (abilităţi, emoţii, motivaţii, atitudini, credinţe, mecanisme de apărare şi adaptare, etc.) în urma căruia rezultă imaginea de sine a persoanei;

Cunoaşterea şi acceptarea de sine sunt variabile fundamentale în funcţionarea şi adaptarea optimă la mediul social, în menţinerea sănătăţii mentale şi emoţionale;

Acceptarea necondiţionată (indiferent de performanţe) şi gândirea pozitivă (convingerea că fiecare avem ceva bun) sunt atitudini care favorizează dezvoltarea personală;

Fiecare persoană este valoroasă în sine, are capacitatea de a se dezvolta şi de a-şi alege propriul destin, de a-şi valida calităţile şi caracteristicile pozitive în măsura în care mediul îi crează condiţiile de actualizare a sinelui.

Imaginea de sine este modul în care o persoana îşi percepe propriile caracteristici fizice, cognitive, emoţionale, sociale şi spirituale, este o reprezentare mentală a propriei persoane, un “tablou” în care sunt incluse cunoştinţe despre sine (abilităţi, comportamente, emoţii, cunoştinţe, valori, etc.) şi care ne ajută să ne reglăm comportamentul în societate.

Consecinţe ale imagini de sine negative / pozitive:

Imagine de sine negativă

Imagine de sine pozitivă

Scăderea performanţelor şcolare sau la locul de muncă, datorită subestimării resurselor, neasumării responsabilităţilor

Creşterea performanţelor şcolare (persoana îşi estimează corect resursele, îşi asumă responsabilităţi în conformitate cu cerinţele şi resursele proprii)

Relaţii nearmonioase în cadrul familiei (lipsa de respect faţă de sine favorizează lipsa respectului manifestat faţă de ceilalţi membri din familie; în timpul conflictelor se învinovăţesc excesiv sau îi critică pe ceilalţi)

Relaţii armonioase în cadrul familiei (respectul de sine determinat de o imagine de sine pozitivă favorizează manifestarea respectului din partea celorlalţi; rezolvarea conflictelor este mai simplu de realizat în condiţiile în care cei implicaţi în conflict nu se autoînvinovăţesc şi nu îi învinovăţesc pe ceilalţi)

Relaţii deficitare cu cei de aceeaşi vârstă (elevii vor să îşi menţină stima de sine crescută impunându-se, însa fac acest lucru nerespectând drepturile celorlalţi şi valoarea lor, ceea ce afectează relaţiile cu aceştia

Relaţii bune cu colegii şi prietenii de aceiaşi vârstă (elevii îşi pot pune în evidentă calităţile fără a le devaloriza pe ale celorlalţi)        

 

Persoane cu stimă de sine ridicată

Persoane cu stimă de sine scăzută

·         interpretează situaţiile noi ca fiind provocatoare, nu ameninţătoare;

·         preferă independenţa;

·         îşi asumă responsabilităţi;

·         se implică în rezolvarea unor sarcini noi;

·         îşi exprimă adecvat emoţiile pozitive şi pe cele negative;

·         îşi asumă consecinţele acţiunilor lor;

sunt mândre de realizările lor

·         sunt nemulţumite de persoana lor în general;

·         evită responsabilităţile sau sarcinile noi;

·         se simt lipsite de valoare;

·         refuză să îşi asume consecinţele faptelor lor;

·         manifestă toleranţa scăzută la frustrare;

·         manifestă rezistenţă scăzută la presiunile negative ale grupului;

·         îşi exprimă într-o manieră neadecvată emoţiile sau şi le neagă;

·         consideră manifestarea emoţiilor o dovadă de slăbiciune;

 

Modalităţi de manifestare a imaginii de sine negative

  • evitare – atitudine de genul “dacă nu încerci nu greşeşti”. Retragerea şi comportamentele timide, de evitare a confruntării cu problemele sunt indici ai imaginii de sine negative;
  • agresivitate defensivă – un elev cu o imagine de sine negativa compensează atacând sursa frustrării (îl ironizează pe un coleg care a luat o nota mai mare);
  • compensare – un elev care nu are succes la unele materii, le minimalizează importanţa şi încearcă să aibă succes la altele, pe care ajunge să le considere mai importante;
  • motivaţie scăzută – un elev cu o imagine de sine negativa va manifesta lipsă de încredere în forţele proprii. În consecinţă, el va fi mult mai puţin motivat să iniţieze sau să se implice în diverse activităţi, deoarece nu se va simţi în stare să le finalizeze cu succes;
  • rezistenţa – elevii încearcă să îşi “conserve” imaginea de sine şi manifestă rezistenţă la schimbări, chiar dacă aceste schimbări pot fi în beneficiul lor. Elevii cu o imagine de sine negativă sunt mai rezistenţi la schimbare, reducând astfel riscul unui eşec în situaţii dificile.

Strategii de optimizare

  • conştientizarea consecinţelor neimplicării în sarcină (ex. pentru activităţi de învăţare – incultura, şomajul, izolarea, dezamăgirea celor dragi, etc.);
  • manipularea consecinţelor – oferirea de recompense pentru angajarea în activitate, respectiv de penalizări pentru evitarea lor (recompensa se va realiza imediat după efectuarea comportamentului aşteptat, nu va viza persoana, ci comportamentul);
  • activarea sau crearea unui context favorabil specific activităţii aşteptate;
  • modelarea – motivaţiile pozitive pentru anumite conduite se declanşează prin motivarea comportamentală (daca membrii de prestigiu ai grupului se angajează intr-o activitate, există şanse mari să se declanşeze motivaţii pozitive pentru acea activitate la toţi membrii grupului);
  • explorarea preferinţelor şi intereselor elevilor
  • asigurarea confortului fizic şi psihic bazal;
  • creşterea sentimentului eficacităţii personale şi al stimei de sine – reamintirea repetată a situaţiilor în care elevul a experimentat sentimente de eficacitate;
  • formarea unor atribuiri realiste ale succesului şi eşecului

Exemple de tehnici ce pot fi utilizate în optimizarea motivaţiei

  • imageria dirijată – elevii trebuie să îşi imagineze ce le-ar plăcea să devină în viitor si de ce ar avea nevoie pentru a urma traseul profesional ales, astfel aceştia vor fi capabili să se focalizeze pe propriile dorinţe / aspiraţii şi să devină mai specifici cu ceea ce-şi doresc;
  • alegerea unui obiect – simbol al aspiraţiilor sale (ex. un elev poartă mereu cu sine un con de brad pentru a-i aminti de dorinţa lui de a deveni biolog);
  • aplicarea subiectelor predate la situaţii personale – identificarea acelor aspecte predate care se pot aplica la situaţii curente sau de interes pentru a creşte atractivitatea informaţiei;
  • crearea unei imagini mentale motivaţionale (ex. “mă văd în faţa clasei de elevi, predând copiilor”, “mă văd în halat alb, examinând pacienţi”)
  • dezvoltarea unor convingeri adaptative prin dialog intern pozitiv (“Ştiu că pot să obţin mai mult dacă muncesc mai mult”;
  • formularea unor scopuri specifice – stabilirea unui scop realist în raport cu sarcina propusă;
  • crearea unei reţele de suport în vederea sprijinirii realizării scopurilor;
  • evitarea suprasolicitării printr-un management eficient al timpului;

 

Chestionar autocunoaștere:

  1. 1. Ce te-a oprit până acum cel mai mult să ai o viață împlinită (notează 3 lucruri/fapte/emoții/etc )?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 2. Ce ai putea face de acum încolo pentru a înlătura fiecare din cele trei bariere?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 3. Ce ai făcut până acum pentru a învăța, pentru a te dezvolta?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  1. 4. Ce ai putea face în continuare pentru a te dezvolta și a învăța mai mult?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  1. 5. Ce ai făcut până acum pentru a fi mai sănătos?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  1. 6. Ce ai putea face în continuare pentru a fi mai sănătos?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  1. 7. Ce lucruri remarcabile ai făcut până în prezent care au adus o contribuție ție, dar mai ales celor din jur?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  1. 8. Ce lucruri remarcabile ai putea să faci în continuare?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  1. 9. Care sunt talentele tale folosite sau nefolosite?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  1. 10. Cum ai putea să le pui în aplicare pentru a fi mai fericit sau mai împlinit?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  1. 11. Ce lucruri bune/ fapte bune ai făcut până acum?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  1. 12. Ce lucruri bune/ fapte bune ai putea face în continuare?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  1. 13. Care sunt oamenii din viața ta cărora le ești recunoscător?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  5. 14. Cum ai putea să-i arăți fiecăruia dintre ei că le ești recunoscător?
  6. a. _________________________________________________________
  7. b. _________________________________________________________
  8. c. _________________________________________________________
  9. 15. Dacă astăzi ai afla că mai ai doar 7 zile de trăit, care ar fi acele 5 lucruri pe care le-ai face?
  10. a. _________________________________________________________
  11. b. _________________________________________________________
  12. c. _________________________________________________________
  13. d. _________________________________________________________
  14. e. _________________________________________________________
  1. 16. Cum ai lăsat până acum să se reverse iubirea ta asupra propriei persoane, asupra familiei și asupra celor din jur?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  5. d. _________________________________________________________
  6. e. _________________________________________________________
  1. 17. Cum ai putea să continui asfel încât să te simți și mai împlinit?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  5. 18. Care sunt cele mai importante lucruri pe care le prețuiești cel mai mult la tine?
  6. a. _________________________________________________________
  7. b. _________________________________________________________
  8. c. _________________________________________________________
  9. d. _________________________________________________________
  10. e. _________________________________________________________
  1. 19. Cum ai putea să valorifici în viață aceste 5 lucruri pentru a te simți mai împlinit?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  5. d. _________________________________________________________
  6. e. _________________________________________________________
  1. 20. Ce ai făcut până acum pentru a sparge rutina vieții tale?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 21. Ce ai putea face în continuare pentru a ieși din starea de confort, pentru a-ți lărgi cercul experiențelor astfel încât să te simți mai împlinit?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 22. Ce te face pe tine unic, diferit și special?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 23. Ce ar trebui să se întâmple pentru a fi tu mai împăcat cu tine?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 24. Cum crezi că ai putea să te bucuri mai mult făcând munca pe care o faci acum?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 25. Cum crezi că ai putea să aduci mai multă împlinire în viața ta?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 26. Ce te oprește acum?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 27. Cum ai putea să servești mai bine scopului vieții tale?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 28. Ce ai putea face astfel încât să simţi că viaţa ta are un sens cu adevărat desăvârşit?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 29. Care sunt acele 3 lucruri care te-au oprit până acum să ai o viață mai împlinită?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 30. Care sunt lucrurile cu adevărat importante din viața ta?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  5. 31. De ce crezi că aceste lucruri sunt importante pentru tine?
  6. a. _________________________________________________________
  7. b. _________________________________________________________
  8. c. _________________________________________________________
  1. 32. Cum ai putea să faci astfel încât să dai mai multă atenție acestor lucruri cu adevărat importante pentru tine?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________
  1. 33. Care sunt acele 3 lucruri pe care le vei face astăzi ca urmare a răspunsurilor pe care ți le-ai dăruit?
  2. a. _________________________________________________________
  3. b. _________________________________________________________
  4. c. _________________________________________________________

Tehnici de dezvoltare personală:  

  1. Zambetul – o armă secretă. Pentru mulți dintre noi, ora de zâmbete a devenit de ceva vreme opțională. Mulți au preferat să urmeze cursurile de regrete, reproșuri și resentimente.Insă, o dată ce această tehnică de înviorare este realizată cât mai des și cât mai autentic posibil, prezența zâmbetului devine obligatorie.
  2. O mult așteptată pauză. Deseori, fiind atât de dornici sa încercăm o serie de tehnici de dezvoltare personală sau, pur și simplu, de trăit viața, uităm ca între două lecții, o pauză este întotdeauna binevenită.
  3. Acceptați o lecție de dans. Dansul – una din cele mai minunate tehnici de dezvoltare personala și creștere interioară. Poate că cea mai delicată și frumoasă cale de a ajunge la noi înșine se petrece adesea prin ceilalți.
  4. Renunțarea la exercițiile inutile. Uneori avem tendința de a ne bloca simțurile în ceea ce privește o situație dăunătoare și deloc folositoare a vieții noastre.
  5. Intenția – primul pas în materializarea dorințelor.
  6. Să nu mai încercăm să schimbăm trecutul!
  7. Să scăpăm de sentimentul de vinovăție!

Exercițiu autocunoaștere - Cum știi dacă ți-ai descoperit vocația?

  • munca pe care o faci îți place foarte mult
  • nu percepi această activitate ca fiind o muncă, ci o pasiune
  • nu te simți obosit fizic, nici chiar după multe ore de muncă
  • mental ești energizat atât în timp ce execuți acea activitate, cât și după ce te oprești
  • aștepti cu nerăbdare să practici din nou acea activitate
  • ești entuziasmat când te gândești la munca ta sau vorbești despre ea
  • ești mai concentrat, mai eficient, mai productiv și mai creativ decât în orice altă activitate pe care ai mai făcut-o
  • inovezi așa cum nu credeai că ești capabil s-o faci
  • ai rezultate mai spectaculoase și mai rapide decât în alte activități
  • dai tot ce ai mai bun din tine, întotdeauna
  • nu te plictisești niciodată
  • te simti împlinit profesional
  • ai putea să practici această activitate toată viața.