Abordarea individualizată este un principiu psihopedagogic, care ordonează demersul educațional în conformitate cu particularitățile individuale de dezvoltare și condițiile de viață ale fiecărui copil. În abordarea individualizată își găsește reflectare tratamentul uman al copilului, acceptarea acestuia drept valoare excepțională. În acest sens, fiecare copil trebuie să fie un participant activ al procesului educațional. Fiecare copil este unic în felul său și aduce cu sine în procesul complex al învățării și dezvoltării o experiență, un stil de învățare, un model social, o interacțiune specifică, un ritm personal, un model de abordare.

 

Cunoașterea și valorificarea acestora constituie condiția inerentă pentru asigurarea progresului în dezvoltarea copilului.

 

 

Abordarea individualizată este chintesența educației incluzive și se realizează în baza politicilor educaționale incluzive, practicilor educaționale incluzive, realizate printr-o cultură incluzivă la nivel de instituție și comunitate.

 

Tendințele moderne de abordare individualizată a copilului cu CES diferă de cele tradiționale. Acestea vizează incluziunea copilului în medii comune de învățare, crearea structurilor și serviciilor de suport educațional, asigurarea accesului la programe școlare prin diversificarea formelor de incluziune, flexibilizarea curriculumului, adaptarea tehnologiilor didactice.

 

 

 

Abordarea individualizată a copilului se realizează în baza analizei riguroase, multidisciplinare a particularităților de dezvoltare și competențelor acestuia, în rezultatul căreia se proiectează asistența.

 

Planificarea individualizată a procesului educațional se realizează în conformitate cu concluziile și recomandările formulate în rezultatul evaluării complexe a dezvoltării copilului și are drept scop asigurarea progresului pe domeniile de dezvoltare.

 

Echipa multidisciplinară are un rol important atât în evaluarea complexă a copiilor cu nevoi speciale, cât și în elaborarea și implementarea planului personalizat de intervenție. Echipa colaborează cu familia pentru a crea un plan individualizat care are ca scop abordarea deficitelor copilului - pornind de la punctele forte și punctele slabe identificate în procesul de evaluare - și propunerea unor strategii și tehnici de intervenție pentru a facilita atingerea obiectelor pentru dezvoltarea copilului. Pentru a realiza planul de intervenție personalizat, echipa utilizează informațiile furnizate de familie, rezultatele evaluărilor realizate de fiecare membru al echipei, toate dosarele medicale disponibile și avizul informat al profesioniștilor care lucrează în echipa.

 

Dat fiind faptul că există o multitudine de factori care pot afecta indeplinirea cu succes a obiectivelor echipei multidisciplinare - obiective precum: colectarea și organizarea informațiilor de bază, astfel încât membrii săi să aibă o imagine completă a punctelor forte și a nevoilor unui copil pentru a lua decizii în cunoștință de cauză - este necesară investigarea unor abilitati care pot facilita îndeplinirea obiectivelor. Astfel, pornind de la niste valori comune, precum: orientarea spre beneficiar, respect pentru colegi și deschidere, acțiunile echipei multidisciplinare vor fi ghidate de colaborare pe tot parcursul procesului de evaluare și implementare a planului de intervenție.

 

Conform OMECTS 5574 din 7 octombrie 2011 privind Organizarea serviciilor de sprijin educațional pentru copii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale, integrați în învățământul de masă, la articolul 3 punctul K, planul de intervenție personalizat este un ,,instrument de proiectare și implementare a activității educațional- terapeutice, utilizat pentru eficientizarea activității de intervenție și atingerea finalităților prevăzute în planul de servicii individualizat’’( focalizat pe nevoile de dezvoltare ale copiilor/ elevilor/tinerilor cu cerințe educative speciale integrați în învățământul de masă).

 

 

 

Planul de intervenție personalizat se întocmește pe baza evaluărilor inițiale. Aceste evaluări inițiale, sunt de regulă adaptări ale evaluărilor cadrului didactic de la clasa unde este integrat elevul cu cerințe educative speciale. Pe baza acestor evaluări se stabilește dificultățile de învățare ale elevului respectiv. În urma depistării dificultăților de învățare și a nivelului de achiziții cognitive, se conturează strategia de intervenție.

 

În realizarea planului de intervenție personalizat se utilizează obiective operaționale și activități de învățare adaptate, stabilite în colaborare cu profesorul de la clasa unde este integrat elevul. Astfel apare parteneriatul și negocierea proiectării în vederea asigurării sprijinul adecvat dezvoltării copiilor/elevilor cu cerințe educative speciale.

 

Strategia de intervenție se propune pe o perioadă limitată, de regulă un semenstru și este revizuită periodic în funcție de progresul/ regresul elevului integrat. Proiectarea planului de intervenție personalizat reflectă o bună cunoaștere a programei școlare, implică responsabilitate împărțită și centrare pe elev.

 

În continuare voi detalia un model de proiect de intervenție personalizat pe care îl utilizez în activitatea mea didactică ca profesor de sprijin pentru un elev cu cerințe educaționale speciale.  

 

COSP Nr: .../ .......

 

Numele şi prenumele beneficiarului:

 

Data şi locul nașterii:

 

Domiciliul: 

 

Şcoala/Instituţia:

 

Prof. itinerant si de sprijin:

 

Înv. /Profesor

 

Probleme cu care se confruntă copilul / elevul (rezultate ale evaluării complexe): tulburări instrumentale,  tulburări de învăţare

 

Priorităţi pentru perioada: an şcolar 2017-2018

 

-          formarea deprinderilor de a se exprima corect din punct de vedere gramatical, îmbogăţirea vocabularului;

 

-          dezvoltarea abilităţilor de scris-citit;

 

-          dezvoltarea abilităţilor de calcul matematic în concentrul 0-1000000, cu sau fără suport concret;

 

-          dezvoltarea abilităţilor psihomotrice;

 

-          stimularea încrederii în sine.

 

Domenii / arii de intervenţie: cognitiv, psihomotric, socio-afectiv

 

 

Domeniul de intervenţie: cognitiv

 

Obiective/ Conţinuturi

Metode şi mijloace de realizare

Perioada de intervenţie

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Dezvoltarea abilităților de comunicare și limbaj:

- să comunice oral

·   Formularea unei păreri; dialoguri pe diverse teme; reguli de vorbire eficientă; povestirea unor întâmplări.

- să citească corect propoziţii

·   Citire de propoziţii cu dificultăţi variabile; citirea de propoziţii cu respectarea semnelor de punctuaţie; exerciţii de lexie ritmică, poezii, ghicitori, texte scurte; reconstituire de propoziţii din cuvinte scrise pe jetoane.

- să scrie corect propoziţii

·   Copiere şi dictare de propoziţii însoţită de analiza şi sinteza cuvintelor; copiere de propoziţii cu dificultăţi progresive; exerciţii de copiere sau dictare, numărarea cuvintelor, scrierea sau sublinierea lor în culori diferite; completarea propoziţiilor lacunare; alcătuire de propoziţii pornind de la cuvinte date, imagini.

- să scrie un text scurt

·   Exerciţii de copiere a unor texte scurte;  dictare de texte scurte respectând regulile de ortografie; exerciţii de formare a unor texte scurte pornind de la cuvinte date; scris selectiv; copiere, dictare; autodictare; alcătuirea unor compuneri cu cuvinte/expresii/date date sau cu temă la alegere.

- să citească corect un text scurt

·   Citirea unor texte cu o bună coordonare a respiraţiei; citirea pe roluri; citit selectiv; citirea simultană şi scris sub control; citire în pereche; citire pe roluri.

- să construiască oral şi scris un text scurt

·   Exerciţii de exprimare corectă orală şi scrisă cu utilizarea unor materiale didactice de suport în care cuvintele scrise să fie însoţite de imaginea concretă a acestora; ordonarea unor propoziţii simple pentru a obţine un text scurt.

-   să recunoască şi analizeze părţile de vorbire şi de propoziţie

·  identifiarea părţilor de vorbire şi de propoziţie; alcătuire de propoziţii cu părţi de vorbire şi de propoziţii date; ortografiere corectă a părţilor de propoziţie.

Dezvoltarea abilităților logico-matematice:

·   să opereze cu conceptul de număr 

·   Numere naturale  0- 1000000, numărare crescător şi descrescător; ordonarea numerelor crescător şi descrescător; identificarea vecinilor unui număr dat.

- să efectueze operaţii de adunare şi scădere cu numere mai mici decât 1000000

·   Exerciţii de adunare şi scădere cu numere naturale mai mici decât 1000000 fără şi cu trecere peste ordin, oral sau scris.

- să aplice în rezolvarea problemelor operaţiile de adunare şi scădere

·   Rezolvarea unor probleme prin efectuarea operaţiilor de adunare şi scădere.

- să efectueze operaţii de înmulţire şi împărţire

·   Exerciţii de înmulţire şi împărţire cu numere naturale.

- să aplice în rezolvarea problemelor operaţiile de înmulţire şi împărţire

·   Rezolvarea unor probleme prin efectuarea operaţiilor de înmulţire şi împărţire.

- să conştientizeze şi să opereze cu noţiunile de geometrie, figuri geometrice

·   Exerciţii de recunoaştere şi desenare a formelor şi figurilor geometrice (linia, punctul, triunghiul, pătratul, dreptunghiul, cercul, ovalul etc.

- să opereze cu unităţi de măsură 

Diferenţierea unităţilor de măsură; însușirea corectă a unităților de măsură.

Conversaţia

Explicaţia

Dialogul

Exerciţiul

Demonstraţia

Joc didactic

Manualul de limba română

Cărţi şi caiete speciale

Soft educaţional

Fişe de lucru

Planşe

Jetoane

Domino literar

Cuvinte încrucişate

Tablă magnetică

Exerciţiul

Demonstraţia

Problematizarea

Conversaţia

Explicaţia

Dialogul

Joc didactic

Manualul de matematică

Cărţi şi caiete special

Soft educaţional

Fişe de lucru

Planşe

Jetoane

Tablă magnetică

septembrie 2017

octombrie -

decembrie 2017

ianuarie -

martie 2018  

aprilie -

iunie 2018

septembrie 2017

octombrie -

decembrie 2017

ianuarie -

martie 2018  

aprilie -

iunie 2018

·   comunică eficient; participă şi construieşte dialoguri; povesteşte întâmplări adevărate sau imaginare;

- alcătuieşte oral propoziţii simple, cu şi fără suport imagistic, cu şi fără cuvinte date;

- citeşte corect propoziţii;

- scrie corect propoziţii la tablă şi pe caiet; completează propoziţii lacunare; scrie propoziţii după dictare; alcătuieşte propoziţii cu cuvinte date;

- scrie un text scurt după dictare;

- transcrie un text în timp dat;

- alcătuieşte un text  cu sau fără suport imagistic;

- citeşte corect un text cunoscut;

- citeşte un text la prima vedere respectând regulile de punctuaţie;.

-  ordonează propoziţii simple pentru a obţine un text scurt;

-  construieşte oral şi în scris un text cu sau fără sprijinul profesorului.

·   identifică şi analizează părţile de vorbire şi de propoziţie

·   numără crescător şi descresător în concentrul 0 – 1000000;

·   identifică vecinii unui număr;

- efectuează adunări şi scăderi în concentrul 0 – 1000000, oral sau scris;

- rezolvă probleme cu operaţii de adunare şi scădere;

- rezolvă diverse probleme utilizând terminologia matematică;

·    efectuează operaţii de înmulţire şi împărţire;

- rezolvă diverse problem cu operaţii de ordinal doi;

- recunoaşte şi reproduce forme şi figuri geometrice;

·    operează cu unităţile de măsură învăţate.

Evaluare orală

Evaluare scrisă

Aprecieri verbale

Fişe de evaluare

Observaţia

Evaluare orală

Evaluare scrisă

Aprecieri verbale

Fişe de evaluare

Observaţia

 

 

 

 

 

 

DOMENIUL SOCIO-AFECTIV

 

 

Obiective / conţinuturi

Metode şi mijloace de realizare

Perioada de intervenţie

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Maturizare socio-afectivă

- dezvoltarea abilităţilor necesare pentru participarea activă şi responsabilă la viaţa socială

·   Se prezintă în manieră proprie – nume şi prenume, şcoala, clasa, localitatea, adresa;

·   Sesizează potenţialele pericole; respectă reguli în diferite contexte, urmează o succesiune de instrucţiuni date;

·   Participă activ la activitatea şcolară;

·   Iniţiază jocuri în grupuri de colegi; îşi manifestă preferinţa pentru pentru alegerea unui anumit tip de joc;

·   Este responsabil pentru o animită activitate acasă / la şcoală;

·   Respectă drepturile şi lucrurile altora;

·   Respectă reguli de comportament în diferite contexte – familie, şcoală, locuri publice, ocazii speciale;

·   Îşi exprimă ataşamentul faţă de diverse persoane; îşi exprime emoţiile; îşi manifestă interesul faţă de o persoană prin observarea mişcărilor acesteia;

·   Abordează adecvat persoanele necunoscute;

·   Cere ajutorul la nevoie;

·   Solicită diverse obiecte ale altor copii; împarte anumite obiecte/ mâncare/ jucării cu alţii copii.

- exerciţii;

- conversaţia;

- demonstraţia;

- joc de rol;

- ilustraţii;

- cărţi tematice;

- diverse obiecte.

septembrie - decembrie 2017

ianuarie – iunie 2018

-                      se prezintă fără a avea nevoie de ajutor;

-                      respectă reguli de comportament;

-                      participă activ la activităţile şcolare şi extraşcolare;

-                      caută activ contactul cu grupul;

-                      capabil să îţi exprime emoţiile;

-                      manifestă intersul faţă de alte persoane;

-                      se exprimă fără reţinere în prezenţa altor persoane necunoscute;

-                      capabil să ceară ajutor la nevoie;

-                      evită pericolele care apar în activitatea cotidiană;

-                      respectă reguli impuse de adult;

-                      împarte jucării sau diverse obiecte cu alţi copii.

Observaţia

Evaluare orală

Fişe de evaluare