Planul de intervenție personalizat (P.I.P.) este un instrument de planificare si coordonare extrem de util, ce vizează intervenții de natura să asigure învățarea și dezvoltarea, ca răspuns la cerințele multiple si complexe ale copilului. El reprezintă un document de lucru elaborat pentru a sprijini copilul în învățare, identificând pe de-o parte dificultățile de învățare existente și avansând pe de alta parte modalitățile concrete de intervenție in vederea depășirii acestora si atingerii unor scopuri de învățare si dezvoltare.

 

Planul de intervenție consta in stabilirea activităților personalizate pentru terapie in funcție de caracteristicile psihoindividuale ale copilului. Alcătuirea planului de intervenție individualizat este deosebit de important pentru succesul terapiei.

 

 

Un PIP trebuie conceput pentru orice copil care are nevoi suplimentare fata de cei care participa la lecțiile obișnuite. Avem în vedere aici sfera larga a dificultăților de învățare ce se refera la copii care pot fi încadrați sau nu intr-o categorie de handicap, profesorul trebuind sa-si adapteze metodele cerințelor lor, abordarea unor metode individualizate trebuind sa pornească de la patru ipoteze de baza :

 

-          toți copiii au puncte tari si puncte slabe;

 

-          combinarea acestora se afla la originea capacității de a învăța sau nu;

 

-          aceste forte pot fi cunoscute;

 

-          învățarea se poate axa pe deficientele procesului in sine sau pe punctele tari si cele slabe.

 

 

Vom prezent un model de PIP pentru un preșcolar cu întârziere în achiziţii, sindrom hiperkinetic, întârziere în achiziţia limbajului expresiv, elemente autiste.

 

 

COSP Nr:

 

Numele şi prenumele beneficiarului:

 

Data şi locul naşterii:

 

Domiciliul:

 

Şcoala/Instituţia:

 

Echipa de caz:

 

  • prof. psihopedagog:
  • prof. înv. preşcolar:
  • educatoare:

 

Probleme cu care se confruntă copilul / elevul (rezultate ale evaluării complexe): întârziere în achiziţii, sindrom hiperkinetic, întârziere în achiziţia limbajului expresiv, elemente autiste.

 

Comportament cognitiv:

 

- elevul are minime reprezentări despre mediul înconjurător

 

- limbajul este sărac, se exprimă greoi, are tulburări de pronunție;

 

- atenția este slab dezvoltată;

 

Comportament psihomotric:

 

- deficiență fizică datorată bolii

 

- nu cunoaște schema corporală;

 

- întâmpină dificultăți în orientarea spațială;

 

Relații sociale:

 

- este un copil foarte atașat de mama și mai puțin de tata

 

- este politicos doar cu anumite persoane;

 

 

Priorităţi pentru perioada: an şcolar 2018-2019

 

·      perceperea vizuală a limbajului verbal sub formă orală după mişcările vizibile ale organelor fonatoare şi după fizionomia interlocutorului;

 

·         adaptarea afectivă şi socială la condiţiile impuse de viaţa de grup;

 

·         formarea unor capacităţi adaptative care să vizeze obţinerea autonomiei personale şi sociale;

 

·         dezvoltarea abilităţilor necesare pentru a se integra cât mai armonios în grupul de copii;

 

·         dezvoltarea abilităţilor psihomotrice;

 

·         dezvoltarea proceselor de cunoaştere;

 

 

 

Domenii / arii de intervenţie: psihomotric, socio-afectiv, procese psihice.

 

 

 

Obiective / conţinuturi

Metode şi mijloace de realizare

Perioada de intervenţie

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Dezvoltarea motricităţii fine:

·  Construirea unor turnuri din cuburi; incastre; asamblare a unui  puzzle din mai multe piese mari; realizarea unor mâzgălituri pe foaie; imitarea anumitor gesturi simple; imitarea anumitor acţiuni simple (închide/deschide uşa, învârte cheia, etc.); realizarea după model a unor mişcări repetitive; executarea unor serii de două sarcini simple, succesive; exerciţii de mototolire, înşurubare/ deşurubare; dactilopicturi; colorare respectând conturul; folosirea adecvată a culorilor; realizarea unor  imagini (brăduţ, casă, omul) prin lipirea părţilor componente de dimensiuni mari; scrierea literelor mari de tipar după model.

Dezvoltarea conduitelor şi structurilor  pereptiv-motrice

·                     orientarea, organizarea, structurarea spaţială

·   Noţiuni de mărime (mare-mic, lung-scurt,aproape-departe, gros-subţire, lat-îngust);

·   Noţiuni de formă și constanță (rotund, oval, moale, aspru, dur);

·   Noţiuni de direcţie şi orientare (sus-jos, înainte-înapoi, aproape-departe, în faţă-în spate, lateral, dreapta-stânga);

· organizarea schemei corporale şi a lateralităţii

·  Identificarea părţilor corpului (sine-partener); recompunerea unui întreg; îmbrăcarea şi dezbrăcarea păpuşii; utilizarea unei anumite mâini în efectuarea acţiunilor;

·  Exerciţiu ludic: asocierea obiectelor cu părţile corespunzătoare ale corpului (mănuşă/ tacâm – mână; gheată- picior; căciulă-cap; ochelari ochii;

·  Exerciţii-joc de asociere „parte corporală – organ de simţ” (nasul mirosul;

ochii–văzul; etc);

· Exerciţii de fixare a lateralităţii:

- antrenamente de exersare a membrului superior şi inferior dominant;

- exerciţii de identificare a părţii drepte/ stângi a corpului.

- formarea, exersarea şi dezvoltarea capacităţii de coordonare oculo-motorii

· Tehnici de gimnastică oculară/ motilitate ocular: mişcări ritmate de închidere/ deschidere a pleoapelor; mişcări ritmate de clipire; mişcarea ritmată a globilor oculari pe direcţia dreapta-stânga, sus-jos, pe diagonală, în sens circular, şerpuit, în zig-zag; exerciţii de privit alternativ a unor obiecte apropiate/ depărtate; exerciţii de disciplină oculo-motorie (imobilitatea prelungită treptat a globilor, pleoapelor); exerciţiile de tip palming (cu acoperirea cu palma a ochilor şi

realizarea exerciţiilor pe “întuneric”).

- formarea şi dezvoltarea unor forme alternative de comunicare

·  Exerciţii de comunicare prin: obiecte de  referinţă; pictograme (PECS); mimico-gestual;

limbaj dactil.

- formarea capacităţii de a prelua modelul fono-articulator al rostirii cuvintelor şi structurilor simple/dezvoltate şi de a decodifica prin labiolectură un mesaj verbal

·    Exerciţii de antrenare a atenţiei în preluarea modelului fonoarticulator al profesorului, de la silabe, cuvinte şi de a-l imita în:

-comenzi verbale;

- dialog profesor-elev;

-dialog elev-elev;

- Citire labială: frontal, profil, cu ecran (faţa ascunsă, gura vizibilă)

Conversaţia

Demonstraţia

Exerciţiul

Munca dirijată şi independentă

Soft educaţional

Jetoane;

Planşe 

Puzzle;

Incastru;

Fructe;

Alimente;

Soft educaţional;

Jucării.

-   în funcție de progresul înregistrat

-   în funcție de progresul înregistrat

·  finalizează sarcina primită sau execută parţial sarcina de lucru;

·  realizează construcii diverse; reconstituie un puzzle; reproduce acţiuni simple; mototoleşte hârtia, înşurubează/ deşurubează, realizează modele la cerere; relizează dactilopicturi în manieră proprie;

·  colorează respectînd conturul şi folosind adecvat culorile; realizează un întreg din părţi componente; scrie litere mari de tipar după model.

·  grupează obiecte după diverse criterii; clasifică obiecte după criterii date;  recunoaşte şi denumeşte formele geometrice simple: pătrat, dreptunghi, triunghi, cerc;

asociază formele cu obiectele naturale din mediul ambiental; indică direcţiile cerute; indică poziţiile spaţiale.

· identifică îmbrăcămintea specifică fiecărui anotimp;

·   asociază obiectele cu părţile corespunzătoare ale corpului;

- asociază partea corporală cu organul de simţ;

- fixează lateralitatea prin diverse exerciții.

·  execută mişcări ritmate de închidere.

· comunică prin forme alternative.

·  preia modelul fonoarticulator al profesorului.

Fişe de evaluare

Observaţia sistematică

Aprecieri verbale

Fişe de evaluare

Observaţia sistematică

Aprecieri verbale

 

DOMENIUL SOCIO-AFECTIV

 

Obiective / conţinuturi

Metode şi mijloace de realizare

Perioada de intervenţie

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Maturizare socio-afectivă

- dezvoltarea abilităţilor necesare pentru participarea activă şi responsabilă la viaţa socială

·   exerciții diverse în care să reacționeze adecvat la diferite stări sufletești-emoționale

·   respectarea regulilor de lucru în grup

Exerciţii;

Demonstraţia;

Imitația;

Ilustraţii;

Cărţi tematice;

Obiecte.

-   în funcție de progresul înregistrat

- identifică și denumește stările sufletești;

- reacționează emoțional adecvat în diferite situații concrete sau construite;

- respectă regulile de lucru in grup cu/fără atenționare sau sprijin din partea profesorului.

Observaţia sistematică

Fişe de evaluare

 

 

 

DOMENIUL PROCESE DE CUNOAŞTERE

 

Obiective / conţinuturi

Metode şi mijloace de realizare

Perioada de intervenţie

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Analiza, sinteza, comparaţia,  abstractizarea, generalizarea, clasificarea, perspicacitatea

-dezvoltarea capacităţii operaţiilor gândirii

·  Clasificarea unor jetoane reprezentând animale, fructe, flori, etc.;

·  Ordonarea unui set de imagini unitare în înlănțuirea corectă a întâmplărilor;

·  Asocierea obiectelor cu formele geometrice.

·  Compararea şi clasificarea, după caracteristici simple (mare-mic; aspru-neted, tare-moale, gros-subţire, cald-rece; înalt - scund);

·  Suprapunerea şi asocierea de imagini reprezentând  forme, fiinţe, etc.

·  Clasificare după criterii date (formă, mărime) ;

·  Reconstituirea întregului.

Reprezentarea mentală

-exersarea formării reprezentărilor voluntare

·   Exersarea raţionamentelor logice în domeniul vizual prin completarea unor desene lacunare;

·   Ordonarea unui set de imagini unitare în înlănţuirea corectă a întâmplărilor.

Imaginaţia

- formarea capacităţii de a realiza compuneri, descompuneri, recompuneri, rearanjarea unor elemente

·  Compunerea unor obiecte din piese diferite;

·  Realizarea unor desene.

- formarea şi dezvoltarea atenţiei auditive şi receptivităţii auditive; formarea capacităţii de discriminare, identificare

Atenţia

·    Aranjarea nuanţelor de culoare după criterii date;

·    Exersarea adecvării şi rapidităţii reacţiilor pe incastre (adecvarea la formă și mărime).

Memoria

-   dezvoltarea  volumului memoriei; dezvoltarea fidelităţii actualizării celor memorate; dezvoltarea memoriei logice

·    Asocierea unui obiect sau imagine cu o cifră printr-o convenţie dată;

Gândirea

-    dezvoltarea capacităţilor operaţiilor de gândire: analiza, sinteza, comparaţia, abstractizarea, generalizarea

·   Completarea elementelor care lipsesc unui ansamblu dat;

·  Ordonarea unor seturi de imgini;

·    Identificarea elementelor componente ale unui obiect figurat;

·    Reconstituirea unui obiect din părţile lui componente;

·    Reconstituirea unei imagini desenate, fragmentate în mai multe părţi;

·    Construirea unei imagini din părţile ei componente;

·    Puzzle;

·    Desenarea corpului uman cu ajutorul unor figuri geometrice;

·    Compunerea unor grupări cu obiecte sau imagini reproducând o anumită categorie după criterii variate: formă, mărime, apartenenţa la clase, specii, genuri;

·    Noţiuni contrare;

·    Ordonarea unui set de imagini reprezentând o acţiune logică;

·   Descoperirea elementelor componente ale unui obiect cunoscut.

Explicaţia

Demonstraţia

Imitația

Jocul didactic

Jetoane

Planșe

Calculator

Soft educaţional

Explicaţia

Demonstraţia

Imitația

Jocul didactic

Jetoane

Planșe

Calculator

Soft educaţional

Cuburi

Puzzle

Incastre

Figuri geometrice

- an şcolar 2018-2019;

- activităţile se vor repeta în funcţie de ritmul de asimilare al fiecărui elev.

- an şcolar 2018 - 2019

- activităţile se vor repeta în funcţie de ritmul de asimilare al fiecărui elev.

- clasifică jetoane reprezentând animale, fructe, flori, etc.;

- ordonează un set de imagini unitare în înlănțuirea corectă a întâmplărilor;

- asociază obiectele cu formele geometrice.

- compară şi clasifică după caracteristici simple (mare-mic; aspru-neted; tare-moale, gros-subţire, cald-rece; înalt - scund);

- suprapune şi asociază imagini reprezentând culori, forme, fiinţe etc.

- clasifică criterii date  (formă, mărime);

- reconstituie întregul.

-     completează desene lacunare;

-     ordonează un set de imagini respectând corectă a întâmplărilor.

-  compune obiecte din piese diferite;

-  realizează o compunere cu cuvinte date.

-    realizează imagini din cuburi cu poveşti, puzzle:

-    foloseşte adecvat şi  repede incastre (adecvarea la formă și mărime);

-      asociază un obiect sau o imagine cu o cifră printr-o convenţie dată;

-      completează elementele care lipsesc unui ansamblu dat;

-      ordonează diverse seturi de imgini;

-      identifică elemente componente ale unui obiect figurat;

-      reconstituie un obiect din părţile lui componente;

-      reconstituie unei imagini desenate, fragmentate în mai multe părţi;

-      construieşte o imagine din părţile ei componente.

-      identifică elementele care trebuie adăugate unui model faţă de un model complet;

-      construieşte puzzle;

-      desenează corpul uman cu ajutorul unor figuri geometrice;

-      compune grupări cu obiecte sau imagini reproducând o anumită categorie după criterii variate: formă, mărime, apartenenţa la clase, specii, genuri;

-      ordonează seturi de imagini reprezentând o acţiune logică;

-      descoperă elemente componente ale unui obiect cunoscut.

Aprecieri verbale

Fișe de lucru

Fişe de evaluare

Observaţia

Aprecieri verbale

Fișe de lucru

Fişe de evaluare

Observaţia