Programul de intervenție personalizat este un instrument de planificare si coordonare, este o parte componenta a planului de servicii. Programul de intervenție personalizat este un instrument de lucru permanent, pentru unul sau mai mulți membri ai echipei interdisciplinare care își coordonează intervențiile in direcția realizării scopurilor stabilite in planul de servicii pentru copilul si familia sa.

 

Elaborarea proiectului planului de servicii individualizat se face de către responsabilul de caz servicii psihoeducaţionale, astfel:

   a) pentru copiii pentru care s-a emis certificat de orientare școlară înainte de începerea cursurilor la nivelul pentru care s-a emis, în termen de 30 de zile de la începerea frecventării cursurilor. Acest lucru este valabil și pentru copilul aflat în situație de repetenție sau de transfer într-o altă clasă/ unitate de învățământ.

b) pentru copiii care frecventează cursurile unei unităţi de învăţământ, în termen de 30 de zile de la numirea responsabilului de caz servicii psihoeducaţionale;

Numirea responsabilului de caz servicii psihoeducaţionale se face de către directorul unităţii de învăţământ unde este încadrat, în termen de 5 zile de la primirea certificatului de orientare şcolară şi profesională. In situația în care responsabilul de caz este un cadru didactic titular, numirea acestuia se face pe întreaga perioadă de valabilitate a certificatului de orientare școlară și profesională. În condițiile în care responsabilul de caz servicii psihoeducaționale este un cadru didactic suplinitor, numirea acestuia se va face până la finalul anului școlar. Înainte de expirarea perioadei pentru care a fost numit responsabilul de caz servicii psihoeducaționale poate fi înlocuit doar în situația în care nu își mai desfășoară activitatea cu elevul pentru care a fost desemnat responsabil de caz servicii psihoeducaționale.

Completarea proiectului planului de servicii individualizat se realizează în raport cu orientarea școlară spre învățământul de masă sau cel special conform modelelor care nu vor fi modificate prin adăugarea sau ștergerea rubricilor. În rubricile care nu se completează se trage linie. Completarea proiectului planului de servicii individualizat va respecta următoareleDrepturi/beneficii  de asistență socială pentru copiii cu CES:

Copiii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale, şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special sau de masă, beneficiază de asistenţă socială constând în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană, a rechizitelor şcolare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei în cuantum egal cu cel pentru copiii aflaţi în sistemul de protecţie a copilului, precum şi de găzduire gratuită în internate sau centrele de asistare pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale din cadrul direcţiilor generale judeţene/a municipiului Bucureşti de asistenţă socială şi protecţia copilului.(sunt precizate în modelul planului de servicii).

·         Obiectivele: pot fi precizate unul sau mai multe obiective care sunt formulate în termeni ce vizează performanțele, competențele, abilitățile …. pe care cadrul didactic/ consilierul/……. consideră că elevul  poate să le achiziționeze/dezvolte în perioada de valabilitate a certificatului (de ex. dezvoltarea…., consolidarea….., însușirea……, exersarea…..). Activitățile sau sarcinile de serviciu ale persoanelor responsabile de acordarea unui serviciu nu pot fi considerate obiective.

·         Perioada de acordare a serviciului: Se precizează ”Pe toată perioada de valabilitate a Certificatului de orientare școlară ” dacă se consideră că serviciul este necesar   pe toată perioada de valabilitate a certificatului de orientare școlară sau se precizează o perioadă exactă (de ex.: ” Clasa ….., anul școlar  …..), dacă se consideră că serviciul este necesar   pe o perioadă determinată. Pentru elevii școlarizați la domiciliu planul de servicii individualizat se întocmește anual și se transmite spre aprobare COSP, la perioada de valabilitate menționându-se ”Clasa…..anul școlar………..”.

·         Persoana responsabilă de acordare a serviciului (date de contact): Servicii educaționale: se precizează cadrele didactice de la toate disciplinele la care elevul are dificultăți și care trebuie să întocmească pentru acesta planuri de intervenție personalizate (și datele de contact), de ex.: geografie – prof. ……, date de contact. Menționarea datelor de contact este obligatorie, fie că sunt datele de contact ale unității de învățământ, fie datele personale, dacă persoanele vizate sunt de acord. Planul de intervenție personalizat se întocmește pentru toate disciplinele unde copilul/elevul/tânărul are dificultăți, nu doar pentru matematică și limba română.

·         Pentru restul serviciilor se precizează numele și datele de contact ale persoanei care le furnizează.

·         Asigurare transport: se precizează persoana desemnată la nivelul școlii ca responsabil pentru transport.

·         Pentru copiii cu certificat de încadrare în gradul de handicap grav este obligatoriu facilitatorul. In acest caz la persoana responsabilă  se trec numele, calitatea (mama/tata/persoană desemnată) și datele de contact ale acesteia. Dacă, la nivelul unității de învățământ, se constată că prezența facilitatorului nu este oportună, școala va transmite, odată cu proiectul planului de servicii individualizat, o adresă prin care va motiva absența facilitatorului pentru un copil cu certificat de încadrare în gradul de handicap grav.

Planul de intervenție se adresează psihopedagogilor, dar cu­prinde si sugestii pentru cadrul didactic de la clasă/grupă, precum si pentru părinți, pentru persoanele din anturajul copilului autist si trebuie individualizat, selectându-se domeniile prioritare, necesare realizării unor progrese in dezvoltare.

Planul de intervenție se axează asupra domeniului comunicării funcționale, in general, al problemelor comportamentale, precum si al autonomiei personale, vizându-se creșterea gradului de independența.

Programul de intervenţie personalizat şi planul serviciilor personalizat sunt două tehnici diferite, ele având funcţii diferite. În timp ce planul serviciilor fixează obiectivele generale şi stabileşte priorităţile pentru a răspunde necesităţilor globale ale individului, programul de intervenţie precizează modalităţile de intervenţie, prin care se ating scopurile vizate. Deoarece planul serviciilor vizează satisfacerea ansamblului cerinţelor individului, câmpul său de aplicare este foarte larg. Câmpul de aplicare a programului de intervenţie se limitează la un singur scop de dezvoltare şi învăţare a acestuia.

Ca atare planurile serviciilor se desfăşoară un timp mai îndelungat, faţă de programele de intervenţie care constituie doar o etapă sau o parte a întregului. Pentru a elabora un plan de servicii ce înglobează mai multe domenii, trebuie constituită o echipă interdisciplinară în timp ce pentru realizarea unui program de intervenţie este necesară o echipă restrânsă. Ea se compune doar din persoane calificate. De exemplu, logopezii vor stabili un program de intervenţie în domeniul lor de activitate.

Vom prezenta un program de intervenție personalizat:

PROGRAM DE INTERVENŢIE PERSONALIZAT (PIP)

Numele şi prenumele beneficiarului:

Data şi locul naşterii:

Domiciliul:

Şcoala/Instituţia:

 Probleme cu care se confruntă copilul/ elevul(rezultate ale evaluării complexe): întârziere în apariţia şi dezvoltarea limbajului/ TSA/alte   dificultăți:

 Tipul de deficienţă/handicap – gradul/nivelul de deficienţă: Deficienţă mintală – Intelect de limită

Domeniul de intervenție : cognitiv, psihomotric, socio-afectiv

 

Specialişti implicaţi: - profesor itinerant: C.R.

                                 - profesor învăţământ primar: E. A.

Priorităţi pentru anul școlar 2018-2019;

Domenii / arii de intervenţie:

  • Psihomotric: creşterea nivelului de dezvoltare şi coordonare psiho- motrică,orientare şi organizare spaţio-temporală;
  • Comunicare: limbajul receptiv, limbajul expresiv, răspunsul la comunicare, capacitatea de a urma instrucţiuni;
  •  Cognitiv: achiziţionarea de informaţii şi menţinerea acestora;
  •  Socializare: imitarea, jocul, interacţiunea;

INSTRUMENTE UTILIZATE ÎN  EVALUARE:

o   aplicații practice;

o   observații curente

o   fișe de lucru;.

o   fișe de evaluare;

o    convorbire individuală;

o    observația spontană și dirijată.

o   Portofoliul.

OBIECTIVELE PROGRAMULUI:

Pe termen lung:

§  Descoperirea și folosirea potențialului psihic de învățare ale elevului, a ritmului propriu de achiziție, prinobservare zilnică  și prin sintetizarea tuturor informațiilor primite de la părinți;

§   Dezvoltarea exprimării orale, înțelegerea și utilizarea corectă a semnificațiilor structurilor gramaticale;

§   Dezvoltarea psihomotricitătii fonoarticulatorii și motricitătii generale;

§  Consolidarea conceptului de număr ca succesiune;

§   Dezvoltarea capacității de a efectua calcul matematic.

Pe termen scurt:

§  Dezvoltarea abilităților de comunicare verbală;

§  Să  participe la activități de grup, inclusiv la activitățile de joc, în calitate de vorbitor, dar si de auditor;

§  Dezvoltarea capacităților de scriere - citire;

§  Participarea la activități matematice (succesiune, calcul);

§  Dezvoltarea capacităților de numărare și efectuare a calculului matematic, oral și în scris;

SCOPURILE PROGRAMULUI:

o Dezvoltarea exprimării orale, înțelegerea și utilizarea corectă a semnificațiilor structurilor verbale orale;

o Educarea unei exprimări verbale corecte din punct de vedere  fonetic, lexical și sintactic;

o Educarea unei exprimări corecte din punct de vedere gramatical:

 

o Dezvoltarea abilităților de pronunție și citire corectă

o Formarea deprinderilor de scriere corectă a elementelor grafice și a literelor, precum și scrierea lizibilă

a cuvintelor;

o Cunoașterea și utilizarea conceptelor specifice matematicii;

o Dezvoltarea capacitaților de explorare/investigare și rezolvare de probleme;

o Formarea și dezvoltarea capacității de a comunica utilizând limbajul matematic;

o Formarea și dezvoltarea capacității de analiză și sinteză;

o Dezvoltarea unor trăsături pozitive de personalitate din domeniul afectiv- motivtitional și a deprinderilor de muncă individuală

DERULAREA PROGRAMULUI DE INTERVENTIE:

Intervenția educațională adaptată vârstei și nivelului de înțelegere stimulează elevul în vederea dezvoltării capacităților de învățare și asimilarea de noi cunoștințe: dezvoltarea structurilor perceptiv - motrice, coordonare spatio-temporală,  dezvoltarea limbajului expresiv, abilități de scriere-citire;

Prin exersarea și antrenarea capacității  de concentrare a atenției se înregistrează progrese in domeniul cognitiv, fapt ce generează dezvoltarea unor trăsături pozitive de personalitate din domeniul afectiv- motivațional și a deprinderilor de munci individuală;

Domeniul de intervenţie: cognitiv

Obiective/ Conţinuturi

Metode şi mijloace de realizare

Perioada de intervenţie

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Dezvoltarea abilităților de comunicare și limbaj:

- să comunice oral

·    Formularea unei păreri; dialoguri pe diverse teme; reguli de vorbire eficientă; povestirea unor întâmplări.

- să recunoască literele alfabetului

·   Exerciţii şi jocuri de dezvoltare a auzului fonematic, de conştientizare a legăturii dintre fonem şi grafemul corespunzător;

·   Asocierea literă – sunet;

·   Asocierea sunet – grafem.

- să citească şi scrie corect litere

·   Citirea şi scrierea literei etc.

·   Exerciţii diverse de scriere şi de citire, cu fixarea semnificaţiei literelor.

- să citească corect silabe

·   compunerea şi descompunerea silabelor.

- să scrie corect silabe

·   silabe scrise: pe tablă, pe caiet prin copiere şi dictare.

- să citească corect cuvinte

·    Exerciţii de analiză a cuvântului; compunerea şi descompunerea unor cuvinte în silabe;citirea silabelor scrise pe tablă şi pe caiet; cuvinte cu sens asemănător; cuvinte cu sens opus; diverse exerciţii şi jocuri didactice.

- să scrie corect cuvinte

·    Silabe/cuvinte scrise: pe tablă, pe caiet, prin copiere şi dictare; completare de lacune în cuvinte; dictări pe silabe şi cuvinte; dictări de cuvinte cu grupuri de litere; exerciţii de reconstituire a cuvintelor din litere /silabe mobile; formare de cuvinte după dictare de silabe; diverse exerciţii şi jocuri didactice.

- să citească corect propoziţii

·    Citire de propoziţii cu dificultăţi variabile; citirea de propoziţii cu respectarea semnelor de punctuaţie; exerciţii de lexie ritmică, poezii, ghicitori, texte scurte; reconstituire de propoziţii din cuvinte scrise pe jetoane.

- să scrie corect propoziţii

·    Copiere şi dictare de propoziţii însoţită de analiza şi sinteza cuvintelor; copiere de propoziţii cu dificultăţi progresive; exerciţii de copiere sau dictare, numărarea cuvintelor, scrierea sau sublinierea lor în culori diferite; completarea propoziţiilor lacunare; alcătuire de propoziţii pornind de la cuvinte date, imagini.

Dezvoltarea abilităților logico-matematice:

·    să opereze cu conceptul de număr 

·    Numere naturale  0- 100, numărare crescător şi descrescător; identificarea vecinilor unui număr dat.

- să efectueze operaţii de adunare şi scădere cu numere mai mici decât 100

·    Exerciţii de adunare şi scădere cu numere naturale mai mici decât 100 fără şi cu trecere peste ordin, oral sau scris.

- să conştientizeze şi să opereze cu noţiunile de geometrie, figuri geometrice

·    Exerciţii de recunoaştere şi desenare a formelor şi figurilor geometrice (linia, punctul, triunghiul, pătratul, dreptunghiul, cercul, ovalul etc.

- să opereze cu unităţi de măsură 

·   Diferenţierea unităţilor de măsură; însușirea corectă a unităților de măsură.

Conversaţia

Explicaţia

Dialogul

Exerciţiul

Demonstraţia

Joc didactic

Manualul de comunicare în limba română

Cărţi şi caiete special

Soft educaţional

Fişe de lucru

Planşe

Jetoane

Domino literar

Cuvinte încrucişate

Tablă magnetică

Exerciţiul

Demonstraţia

Problematizarea

Conversaţia

Explicaţia

Dialogul

Joc didactic

Manualul de matematică şi explorarea mediului

Cărţi şi caiete special

Soft educaţional

Fişe de lucru

Planşe

Jetoane

Tablă magnetică

noiembrie 2018

noiembrie -

decembrie 2018

ianuarie -

martie 2019  

aprilie -

iunie 2019

noiembrie 2018

noiembrie -

decembrie 2018

ianuarie -

martie 2019  

aprilie -

iunie 2019

-    comunică eficient; participă şi construieşte dialoguri; povesteşte întâmplări adevărate sau imaginare;

- recunoaşte toate literele alfabetului;

-          - citeşte şi scrie corect litere;

- compune şi descompune silabe date;

- citeşte şi scrie silabe la tablă sau pe caiet.

- citeşte corect cuvinte mono, bi şi polisilabice;

- scrie cuvinte cu sens după diverse imagini; cuvinte cu grupuri de litere; scrie cuvinte după dictare sau autodictare; completează cuvinte lacunare;

- alcătuieşte oral propoziţii simple, cu şi fără suport imagistic, cu şi fără cuvinte date;

- citeşte corect propoziţii;

- scrie corect propoziţii la tablă şi pe caiet; completează propoziţii lacunare; scrie propoziţii după dictare; alcătuieşte propoziţii cu cuvinte date;

-    numără crescător şi descresător în concentrul 0 – 100;

-    identifică vecinii unui număr;

- efectuează adunări şi scăderi în concentrul 0 – 100, oral sau scris;

- recunoaşte şi reproduce forme şi figuri geometrice;

-      operează cu unităţile de măsură învăţate.

Evaluare orală

Evaluare scrisă

Aprecieri verbale

Fişe de evaluare

Observaţia

Evaluare orală

Evaluare scrisă

Aprecieri verbale

Fişe de evaluare

Observaţia

DOMENIUL PSIHOMOTRICITĂŢII

Obiective / conţinuturi

Metode şi mijloace de realizare

Perioada de intervenţie

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Dezvoltarea abilităţilor pereptiv-motrice

·     Identificarea culorilor unor obiecte cunoscute din mediu apropiat sau din imagini; recunoaşterea în contexte diferite patru culori uzuale - roşu, galben, albastru, verde; gruparea unor obiecte cunoscute după culoare.

·     Asocierea formelor geometrice - cercul şi dreptunghiul - cu obiectele din mediul cunoscut;  identificarea şi discriminarea formelor  geometrice.

-    recuperarea tulburărilor de orientare şi structurare temporală

·     Enumerarea acţiunilor dintr-o zi;  denumirea zilelor săptămânii; denumirea lunile anului; enumerarea anotimpurilor în ordinea lor cronologică.

Conversaţia

Demonstraţia

Exerciţiul

Munca dirijată şi independentă

Jetoane;

Planşe 

Puzzle;

Incastru;

Jucării.

noiembrie 2018

ianuarie – februarie 2019

martie – aprilie  2019

mai  - iunie 2019

- identifică culorile indicate;

- grupează obiecte, jucării după un criteriu dat;

- recunoaşte şi denumeşte formele geometrice simple: pătrat, dreptunghi, triunghi, cerc;

- asociază formele cu obiectele naturale din mediul ambiental;

- relatează activităţi proprii dintr-o anumită zi;

- recunoaşte pe planşă ordinea acţiunilor zilnice;

- denumeşte zilele săptămânii;

- denumeşte lunile anului;

- denumeşte anotimpurile;

Fişe de evaluare

Observaţia

Jocul anotimpurilor

Aprecieri verbale

DOMENIUL LIMBAJ

Obiective / conţinuturi

Metode şi mijloace de realizare

Perioada de intervenţie

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Terapia cu caracter general

- dezvoltarea mobilităţii  – gimnastică generală. Antrenarea tuturor părţilor corpului

·    Exerciţii de gimnastică generală.

- dezvoltarea mobilităţii fono-articulatorii – gimnastica articulatorie

·    Exerciţii de gimnastică articulatorie.

- formarea şi dezvoltarea respiraţiei corecte, a unui echilibru între inspir şi expir – gimnastica respiratorie

·    Exerciţii de gimnastică respiratorie non-verbală.

Exerciţii de gimnastică respiratorie verbală.

·  educarea auzului fonematic

·  Exerciţii de: recunoaştere şi imitare a sunetelor din natură, pronunţare a unor serii de silabe, transformare a cuvintelor prin înlocuire silabe, analiză fonetică, pronunţarea ritmică de ghicitori, poezii, etc.

·   formarea priceperilor şi deprinderilor de pronunţie corectă a sunetelor şi a cuvintelor

·  Exerciţii demonstrative de articulare corectă a sunetului la oglindă, de pronunţie a sunetului de autocorectare

de articulare a sunetului prin imitare şi apoi independent.

Terapia specifică de recuperare

-    emiterea sunetului

·   Exerciţii pentru emiterea corectă a sunetului afectat (poziţionarea limbii, buzelor).

·   Exerciţii de pronunţie: silabe, cuvinte care conţin sunetul impostat.

·   Exerciţii de formare a unor cuvinte.

·   Exerciţii folosind lista de paronime.

·   Rostirea unor propoziţii simple care conţin cuvinte cu sunetul corectat.

-     consolidarea şi diferenţierea sunetului corectat.

·   Introducerea sunetului în silabe.

·   Diferenţierea sunetului în silabe.

·   Introducerea sunetului în cuvinte.

·   Dezvoltarea capacităţii de formare corectă a propoziţiilor care conţin cuvinte cu sunetul corectat.

-     automatizarea sunetului, pronunţia corectă.

·   Introducerea sunetului corectat în vorbirea curentă.

·     Povestiri, repovestiri după ilustrate, tablouri, texte citite.

·     Dictări, copieri, citire.

Memorări de versuri şi ghicitori.

·     Povestiri bogate în conţinut.

·     Apreciere proprie asupra povestirii.

·     Discuţii libere.

·    Dialogul.

Conversaţia

 Explicaţia

 Demonstraţia

 Exerciţiul

Oglindă

Spatulă

Fişe de lucru

Jetoane

Jocul silabelor

Jocul cuvintelor

Oglindă

Cărţi

Conversaţia

 Explicaţia

 Demonstraţia

 Exerciţiul

Oglindă

Spatulă

Fişe de lucru

Jetoane

Jocul silabelor

Jocul cuvintelor

Oglindă

Cărţi

-  an şcolar

2018-2019;

- exerciţiile se repetă până la corectarea sunetului afectat.

-  an şcolar

2018-2019;

- exerciţiile se repetă până la corectarea sunetului afectat.

-     realizează  corect exerciţiile specifice pentru dezvoltarea mobilităţii.

-     realizează  corect exerciţiile specifice pentru dezvoltarea aparatului  fono-articulator.

-     realizează  corect exerciţiile specifice gimnasticii respiratorii.

-   identifică   semnalele sonore  şi  reproduce  diverse  sunete fără ajutor;

- pronunţă serii de silabe, transformă cuvinte, realizează analiza fonetică, pronunţă ritmic ghicitori, poezii, etc.

-    realizează corect  exerciţiile propuse.

-    emite corect sunetele afectate (poziţionează corect buzele şi limba);

-    pronunţă corect sunete şi cuvinte care conţin sunetul afectat;

-    alcătuieşte propoziţii simple cu cuvinte care conţin sunetul afectat.

-    introduce sunetul corectat în silabe;

-    diferenţiază sunetul corectat în silabe;

-    introduce sunetul corectat în cuvinte;

-    formează propoziţii cu cuvinte care conţin sunetul corectat.

-     introduce sunetul corectat în vorbirea curentă;

-    citeşte povestiri, povesteşte după imagini, memorează poezii şi ghicitori;

-    povesteşte un text citit, poartă discuţii libere pe orice temă;

-    se exprimă corect într-o  discuţie liberă şi în

dialoguri.

Proba practică

Fişe de lucru

Jetoane

Jocuri cu reguli

Jocul silabelor

Observaţia

Aprecierea răspunsurilor.

DOMENIUL SOCIO-AFECTIV

Obiective / conţinuturi

Metode şi mijloace de realizare

Perioada de intervenţie

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Maturizare socio-afectivă

- dezvoltarea abilităţilor necesare pentru participarea activă şi responsabilă la viaţa socială

·    Se prezintă în manieră proprie – nume şi prenume, şcoala, clasa, localitatea, adresa;

·    Sesizează potenţialele pericole; respectă reguli în diferite contexte, urmează o succesiune de instrucţiuni date;

·    Participă activ la activitatea şcolară;

·    Iniţiază jocuri în grupuri de colegi; îşi manifestă preferinţa pentru pentru alegerea unui anumit tip de joc;

·    Este responsabil pentru o anumită activitate acasă / la şcoală;

·    Respectă drepturile şi lucrurile altora;

·     Respectă reguli de comportament în diferite contexte – familie, şcoală, locuri publice, ocazii speciale;

·     Îşi exprimă ataşamentul faţă de diverse persoane; îşi exprime emoţiile; îşi manifestă interesul faţă de o persoană prin observarea mişcărilor acesteia;

·     Abordează adecvat persoanele necunoscute;

·    Cere ajutorul la nevoie;

·    Solicită diverse obiecte ale altor copii; împarte anumite obiecte/ mâncare/ jucării cu alţii copii.

- exerciţii;

- conversaţia;

- demonstraţia;

- joc de rol;

- ilustraţii;

- cărţi tematice;

- diverse obiecte.

noiembrie - decembrie 2018

ianuarie – iunie 2019

-  se prezintă fără a avea nevoie de ajutor;

-  respectă reguli de comportament;

-  participă activ la activităţile şcolare şi extraşcolare;

-  caută activ contactul cu grupul;

-  capabil să îţi exprime emoţiile;

-  manifestă interesul faţă de alte persoane;

-  se exprimă fără reţinere în prezenţa altor persoane necunoscute;

-  capabil să ceară ajutor la nevoie;

- evită pericolele care apar în activitatea cotidiană;

-  respectă reguli impuse de adult;

-  împarte jucării sau diverse obiecte cu alţi copii.

Observaţia

Evaluare orală

Fişe de evaluare