Abordarea unor strategii de succes în activitățile destinate copiilor cu dizabilități, cu dificultăți de învățare sau de adaptare școlară presupune parcurgerea următoarelor etape:

·         cunoașterea și evidențierea evoluției fiecărui elev în procesul de învățare, folosind un sistem longitudinal de ănregistrare a randamentului școlar;

·         identificarea elevilor care întâmpină dificultăți sau care nu reușesc să facă față exigențelor programului educativ al școlii;

·         diagnosticarea elevilor cu dizabilități sau cu dificultăți de învățare; 

·         depistarea complexului cauzal care a determinat apariția dificultăților de învățare;

·         proiectarea unui curriculum diferențiat și personalizat în funcție de situațiile și problemele identificate;

·         desfășurarea unui proces didactic activ, formativ, cu accent pe situații motivaționale favorabile învățării și pe evaluarea formati

Organizarea activităților didactice, inclusiv a celor din domeniul terapiei educaționale,  se bazează pe un proces de proiectare didactică, acțiune de anticipare și prefigurare a unui demers educațional care să poată fi operaționalizat cu succes în practică.

            Vom prezenta în continuare un model de proiectare didactică, din dorința de a răspunde nevoilor diferite de proiectare didactică ale cadrelor didactice, în funcție de specificul activității.

Propunător:

Data:

Unitatea de învățământ:

Clasa: a V-a

Disciplina: Socializare

Unitatea de învățare: Relații interumane și de mediu

Tema activității:  ”Învăț să mă descopăr ca să știu cine sunt”

Tipul de activitate: Formare de abilități, atitudini și comportamente

Scop:

Facilitarea cunoașterii de sine și a normelor de comportament necesare integrării persoanei în viața socială – reguli de conviețuire în grup, reguli de muncă în colaborare, reguli de comportare civilizată și întrajutorare – din perspectiva creșterii performanțelor școlare;

Obiective de referință:

·         Intuirea unor trăsături pozitive de caracter ( colaborare, prietenie, altruism, inițiativă etc) derivate din textul analizat și transpuse în viața personală;

·         Identificarea elementelor de identitate personală prin antrenarea capacităților cognitive, afective și volatile , necesare în relaționarea cu ceilalți;

·         Dezvoltarea comunicării asertive în emiterea de judecăți de valoare cu privire la comportamentele proprii sau/și ale colegilor ( ascultarea și respectarea părerilor altora, acceptarea și oferirea de sprijin etc);

·         Exersarea capacității empatice prin găsirea de soluții care să vină în sprijinul celorlalți;

·         Adaptarea comportamentului propriu la diferite situații prin respectarea normelor necesare activității în micro și macro grup;

Obiective operaționale:

O1.- să formuleze puncte de vedere cu privire la însușirile personajelor principale din text;

O2. – să compare fapte, atitudini, personaje raportate la anumite circumstanțe;

O3. – să definească și să înțeleagă semnificația anumitor valori dezirabile: autocontrol, responsabilitate, prietenie, altruism );

O4. – să-și identifice propriile emoții în raport de situațiile date;

O5. – să selecteze trăsătura reprezentativă a fiecărui coleg, asumându-și responsabilitatea de a o declina;

O6. – să –și evalueze propriul comportament în raport cu normele de conviețuire socială dar și cu comportamentul altor persoane/ personaje

Managementul resurselor și timpului

Resurse materiale: fișe, individuale, coli A3, markere,

Resurse procedurale: braistorming, exercițiul, explicația, problematizarea, conversția euristică, posterul de prezentare, turul galeriei

Resurse de timp: 50 min

Forme de organizare: frontal, individual, pe grupuri

Forme și tehnici de evaluare: autoevaluarea, interevaluarea, observația sistematică a comportamentului, posterul de prezentare

Bibiografie:

”Povești raționale pentru copii”, Virginia Waters, ed. ASCR Cluj – Napoca, 2003

” Teoria și practica învățării prin cooperare”, Vasile Flueraș, Colecția științele educației, Casa cărții de știință, Cluj – Napoca, 2005

Nr.

crt.

Etapele activității

Conținut științific

Strategii didactice

Evaluare

Metode și procedee

Mijloace de învățământ

Forme de organizare

1.

Moment organizatoric

Se vor asigura toate condițiile necesare bunei desfășurări a activității.

2.

Captarea atenției

Se va realiza pe baza unei simulări a unei conversații telefonice cu media locală, care dorește să facă o emisiune cu și despre elevi.

- conversația

- telefon

- frontal

3.

Anunțarea temei și a obiectivelor activității

Prin urmare, elevii sunt provocați să accepte invitația de a fi protagoniștii emisiunii, cu tema ” Cine sunteți voi?”

Pentru a ne descurca la interviu, se impune ca astăzi tema noastră de discuție să se axeze pe descoperirea identității proprii. Prin urmare, vă propun titlul

 ” Învăț să mă descopăr ca să știu cine sunt”.

Voi da relații elevilor despre obiectivele ce urmează a fi operaționalizate pe parcursul activității.

- conversația

- frontal

4.

Dirijarea învățării

a)      Reactualizarea cunoștințelor

b)      Desfășurarea propriu-zisă a activității

c)      Realizarea posterului de prezentare

În ora precedentă am ales să discutăm despre una din poveștile raționale ale Virginiei Waters.

Vă aduceți aminte cum se numea și despre ce era vorba în poveste?

Vreau să va rog sa mă ajutați să redefinim trăsăturile de personalitate ale celor trei personaje. Vom lucra pe trei grupe, fiecare echipă urmând a completa fișa nr.1, în care vi se cere să identificați trăsăturile de personalitate și comportamentele fiecărui personaj în parte. Liderul  fiecărei echipe desemnat de voi va prezenta concluziile echipei argumentând relația dintre trăsăturile de personalitate identificate și comportamentele manifestate de personajul extras.

În continuarea activității, m-am gândit că este oportun să completați o fișă personală, în care să vă identificați, imaginându-vă, reacțiile pe care le-ați putea avea în diferite stări emoționale.

Elevii vor rezolva fișa de lucru în raport de intensitatea cu care reușesc să se transpună în starea emoțională menționată, după cum urmează:

Sunt trist atunci când…

Sunt nemulțumit atunci când…

Sunt furios atunci când…

Sunt nefericit atunci când…

Sunt bucuros atunci când…

Sunt mulțumit atunci când…

Sunt recunoscător atunci când…

Sunt fericit atunci când…

Dacă n-aș fi copil, aș alege să fiu…

Dacă n-aș fi timid, aș reuși să…

Dacă aș fi înțeles, nu aș mai fi…

Dacă aș fi apreciat, aș fi capabil să…

Fișele vor fi afișate pe tablă. Vor fi invitați să-și prezinte fișa elevii care vor dori să se dezvăluie public.

Exercițiul acesta, dacă vom face o analiză, se dovedește a vă contura o parte din tabloul vostru de personalitate, exprimat din perspectivă proprie.

În continuare, vă invit să realizăm un alt exercițiu care să vă definească portretul văzut prin ochii colegilor voștri.

Fiecare elev va primi câte o fișă, un ac de siguranță și un marker. Fișa va fi prinsă pe spatele fiecărei persoane iar ceilalți colegi vor fi rugați să consemneze propria lor opinie despre solicitant, reflectată printr-o singură însușire reprezentativă.

Jocul s-a încheiat, vă mulțumesc pentru modul în care v-ați implicat și vă rog ca fișa obținută să o atașați la fișa nr. 1, afișând-o pe tablă.

Prin urmare, însumăm acum informații care ne definesc, văzute prin ochii proprii și ochii colegilor noștri.

Elevii vor fi informați că trec la o etapă superioară de lucru, în care vor avea ca temă realizarea unui poster de prezentare personală, în care se impune, să respecte următoarele reguli:

-          Să găsească un titlu

-          Să-și decline identitatea

-          Să identifice evenimentele importante din viața lui, pornind de la copilărie până în prezent

-          Banca de date, adunată va constitui sursa informațională pentru realizarea posterului, redactarea propriu-zisă a posterului se poate face, la alegere, prin elaborarea de desene, decupaje, fotografii, bilete, tabele, hărți, în funcție de imaginația creatoare a fiecărui individ.

Activitatea elevilor va fi coordonată, la cerere, prin indicații și sugestii .

-  braistorming

- conversația euristică

explicația

exercițiul

expunerea

explicația

joc-exercițiu

conversația

explicația

- fișe de lucru

fișe de lucru

fișe de lucru

markere

ace

carton, marker, foarfeca, imagini, fotografii, CD- player

- pe echipe

frontal

individual

frontal

 individual

individual

- aprecieri  verbale, interevaluarea

observația sistematică

autoevaluarea

aprecieri verbale

observare sistematică

probă practică

aprecieri verbale

5.

Asigurarea feedback-ului

Elevii sunt îndrumați să-și afișeze posterele în locul de destinație, urmând a fi vizionate și apreciate de ceilalți colegi. De asemenea vor fi înștiințați că au libertatea să –și exprime părerea prin consemnarea unui element reprezentativ.

conversația

turul galeriilor

produs finit ( poster)

individual

frontal

expoziție

interevaluare

6.

Încheierea activității

Elevii sunt apreciați pentru modul în care s-au implicat în activitate, fiind informați că expoziția pe care au construit-o poate reprezenta – dacă ei sunt de acord - baza de vizionare pentru ședința cu părinții.

conversația

expoziția

frontal

aprecierea verbală