ARGUMENT
Raspunsul la întrebarea: "Cum îmi voi educa propriul copil?" este adesea "Nu știu".
În timp, relațiile tineri și adulți,copii și parinti s-au modificat. Tot mai mulți copii vin din familii destrămate, din medii defavorizate.
Puncte de reper în educarea parinților: educarea viitorilor parinți, educarea parinților cu copii mici, dezvoltarea relației școală-famile- comunitate, rolul mass-mediei în educația părinților, programe de formare a formatorilor pentru educația parinților.
Există o serie de motive pentru care școala si familia trebuie sa stabileasca legaturi: parintii sunt juridic responsabili de educarea copiilor lor, învățământul nu este decât o parte din educația copilului, o bună parte e educației petrecându-se în afara școlii.
Educația copiilor e obligația primordială a parinților. În familie se formeaza cele mai importante deprinderi de comportament (respectul, politetea, cinstea, sinceritatea, decenta in vorbire si atitudini, ordinea, cumpatarea, grija fata de lucrurile incredintate).
Avand in vedere schimbarile rapide care se petrec astazi in lume, diversitatea mediului in care traim ,necesitatea ca orice parinte sa fie activ ,bine informat si in relatii bune cu copiii,se impune realizarea unui nou model de educatie pentru a fi un parinte responsabil. Este un fapt demonstrat ca lipsa timpului alocat comunicarii cu copiii, maturizarea precoce a acestora, diferentele de mentalitati, de opinii duc la o distantare fata de copii si la aparitia unor conflicte ce impun gasirea unor solutii practice.Educatia pentru parinti trebuie sa fie o dimensiune atat a educatiei formale, cat si a educatiei informale, iar in societatea in care traim se impune ca fiecare parinte sa aiba dreptul la o astfel de educatie, pentru a-i usura comunicarea cu copilul.
Modelul parental ajuta cel mai mult, parintele fiind un exemplu pentru copil. Familia il indruma sa fie sociabil, sa fie bun coleg si prieten.
Fiecare parinte porneste de la modelul de educatie primit de el de la parintii sai, ne mai tinand cont de schimbarile survenite in mediul in care traim, de tentatiile care apar la tot pasul si care nu fac intotdeauna bine copiilor. Parintii trebuie sa tina pasul cu aceste schimbari sa se adapteze pentru a intelege nevoile propriilor copii.Daca luam in calcul si faptul ca unii parinti nu cunosc preocuparile copiilor, modelele lor,idealurile lor, prapastia dintre ei se adanceste in timp, iar relatia parinte -copil devine una rigida, protocolara si nu una de prietenie cum ar fi normal si cum doresc copiii. In unele familii, preocuparea pentru cultura estetica c copilului lipseste cu desavarsire, iar in altele aceasta este exagerata. Familia trebuie sa fie ,, un colectiv sanatos", parintii trebuie sa fie un bun exemplu.
In relatiile dintre parinti si copii se impune necesitatea unui simt al masurii ce presupune cunoasterea temeinica de catre parinti a structurii de personalitate a copilului pentru a-si adecva atitudinea si comportamentul acestei structuri.
Noul model de parinte vesnic ocupat cu munca si responsabil doar cu intretinerea financiara a copilului a castigat teren in defavoarea modelului traditional care are rabdare si timp pentru copilul sau.
SCOPUL CURSULUI
Prin acest curs se dorește ca parintii să fie familiarizati cu noile forme de comunicare cu copilul, cu realizarea lucrului in echipa , stimularea dialogului in organizarea activitatilor de cunoastere de sine sau a copilului, pentru a avea o relatie bazata pe respect reciproc, pe adevaratele valori ale familiei.
ANALIZA DE NEVOI
Obiectivele programului de formare s-au stabilit prin evaluarea nivelului competentelor existente si identificarea nivelului de competenta dorit. Nevoia de formare s-a identificat prin analiza temeinica a nevoilor de cunoastere personala si de cunoastere a propriului copil, avand in vedere ritmul alert de viata la care trebuie sa ne adaptam. In acest sens au fost elaborate si implementate instrumente adecvate:
- chestionare de autoevaluare pentru parintii tineri, urmate de interviu, cu respectarea confidentialitatii, pentru a facilita identificarea problemelor reale;
- sondaj de opinie privind valorile familiale traditionale si moderne europene
- chestionare pentru copii privind modul de intelegere cu parintii;
- analiza performantei inregistrate de parinti;
- analiza statistica bazata pe chestionare, vizand opiniile parintilor, copiilor si ale profesorilor;
De ce este nevoie de autoevaluare?
Responsabilizare fata de propria dezvoltare personala
Angajament personal al intervievatului
Identificarea propriilor puncte tari si puncte slabe
Stabilirea unor obiective clare de dezvoltare individuala
Comparatie intre feed-back si punctul de vedere al cadrelor didactice.
In urma aplicarii chestionarelor de autoevaluare si a interviului, se stabileste un plan comun de dezvoltare profesionala.
OBIECTIVE GENERALE
- Responsabilizarea cursantilor cu privire la importanta avantajelor unei relatii armonioase parinte-copil.
- Stimularea parintilor in directia inovatiei didactice.
- Imbunatatirea prestatiei personale a parintelui in raport cu propriul copil
OBIECTIVE SPECIFICE
O1. Dezvoltarea deprinderilor de lucru in echipa.
O2. Cunoasterea politicilor de petrecere a timpului impreuna cu copiii si organizarii unor activitati comune la nivelul familiei si a institutiei de invatamant in care invata copilul.
O3. Abilitarea cursatilor privind:
Continutul curricular
Metodologii de predare
Competente de management
Competente sociale
O4. Stimularea cursantilor in realizarea unui ghid de abordare cross-curriculara a relatiilor parinte-copil.
O5. Elaborarea unor instrumente de evaluare privind atributiile si obligatiile unui parinte, ethos-ul sau climatul familial.
GRUPUL TINTA: parintii interesati in domeniul educatiei pentru familie armonioasa,pentru o mai buna educare a copiilor.
DURATA CURSULUI: 20 ore
RESURSE MATERIALE: Sala de clasa,
Flipchart,
Calculator,
Videoproiector,
Ecran,
Marker,
Suport de curs,
Coli de hartie,
Xerox.
Nr.crt |
Obiective specifice |
Continut tematic |
Metode/forme de activitate |
Mijloace de instruire Materiale de invatare |
Criterii de evaluare |
1. |
O1, O3 |
Notiuni generale - obiective, principii care stau la baza unei relatii parinte-copil(familie) |
Conversatia Expunerea cu explicatii Lucrul pe echipe |
Prezentare Power Point, calculator, coli de scris, flipchart |
Se va urmari: -capacitatea de colaborare in cadrul grupului; -capacitatea de valorificare a cunostintelor teoretice. |
2. |
O2 |
Familia-necesitatea comunicarii cu copiii |
Expunere cu explicatii Dezbatere Conversatia |
Prezentare Power Point, calculator, coli de scris, flipchart |
Se va urmari: - capacitatea de transfer teoretic si practic - capacitatea de corelare cu experienta practica anterioara |
3. |
O2, O3 |
Continut curricular, alegerea uor subiecte comune de discutie,pareri personale,solutii comune |
Expunere cu explicatii Dezbatere Conversatia Brainstorming Lucru pe echipe |
Prezentare Power Point, calculator, coli de scris, flipchart |
Se va urmari: - capacitatea de colaborare in cadrul grupului - capacitatea de argumentare - capacitatea de transfer teoretic si practic - capacitatea de corelare cu experienta practica anterioara |
4. |
O1, O3, |
Rolul psihologului in medierea unor discutii contradictorii parinte-copil si in consilierea acestora. |
Experimentul Lucrul pe echipe Conversatia Brainstorming |
Fise de lucru, Prezentare Power Point, calculator, coli de scris, flipchart |
Se va urmari: - capacitatea de colaborare in cadrul grupului - capacitatea de argumentare - capacitatea de transfer teoretic si practic - capacitatea de sinteza si de luarea unor decizii |
5. |
O1, O3, |
Competente de management,competette sociale.(Intocmirea unui program recreativ si a unor activitati comune). |
Lucrul pe echipe Conversatia Brainstorming |
Fise de lucru, Prezentare Power Point, calculator, coli de scris, flipchart |
Se va urmari: - capacitatea de colaborare in cadrul grupului - capacitatea de argumentare - capacitatea de transfer teoretic si practic - capacitatea de sinteza si de luarea unor decizii |
6. |
O1, O3, |
Modalitati de realizare a asigurarii caliatii educatiei pentru parinti in familie si societate. |
Lucrul pe echipe Conversatia Brainstorming Documentare |
Materiale de laborator, reactivi, fise de lucru, Prezentare Power Point, calculator, coli de scris, flipchart |
Se va urmari: - capacitatea de colaborare in cadrul grupului - capacitatea de comunicare si argumentare - capacitatea de transfer teoretic si practic - capacitatea de sinteza si de luarea unor decizii - capacitatea de corelare cu experienta practica anterioara |
7. |
O3, |
Ameliorarea situatiilor conflictuale prin prezentarea unor studii de caz si gasirea unor solutii. |
Documentare Lucrul pe echipe Conversatia Studiu de caz |
Prezentare Power Point, calculator, coli de scris, flipchart, manuale alternative, programe scolare |
Se va urmari: - capacitatea de colaborare in cadrul grupului - capacitatea de comunicare si argumentare - capacitatea de sinteza si de luarea unor decizii - capacitatea de corelare cu experienta teoretica si practica anterioara |
8. |
O1, O4 |
Prezentarea materialelor realizate in echipa(Realizarea unui album de familie cu activitati comune parinte-copil). |
Conversatia Lucrul pe echipe Expunere cu explicatii |
Prezentare Power Point, calculator, coli de scris, flipchart |
Se va urmari: - capacitatea de colaborare in cadrul grupului - capacitatea de comunicare si argumentare - capacitatea de sinteza si de luare a unor decizii |
9. |
O4, O5 |
Evaluarea cursului . Concluzii. |
Chestionare Portofoliul Interviul |
Chestionare, calculator, coli de scris, flipchart |
Se va urmari: - capacitatea de integrare in echipa si de identificare a rolului celui mai potrivit pentru fiecare cursant in vederea cresterii eficientei activitatii de grup - capacitatea de implementare a notiunilor legislative si a normelor SSM - capacitatea de autoevaluare - capacitatea de inovatie didactica si de imbunatatire a actului didactic individual - capacitatea de sinteza si de luare a unor decizii -capacitatea de realizare a unui ghid de laborator |
Fondul de timp
NR. TEMA |
TOTAL ORE |
ACTIVITATI PRACTICE |
EXPUNERE SI ANALIZA |
1. |
1 ora |
1 ora |
30 min |
2. |
2 ore |
1 ora |
1 ora |
3. |
2 ore |
1 ora |
1 ora |
4. |
2 ore |
1 ora |
1 ora |
5. |
2 ore |
1 ora |
30 min |
6. |
3 ore |
2 ore |
1 ora |
7. |
2 ore |
1 ora |
1 ora |
8. |
2 ore |
1 ora |
1 ora |
9. |
4 ore |
3 ore |
1 ora |
Total |
20 ore |
12 ore |
8 ore |
Evaluare |
4 ore |
|