Proiectele didactice trebuie concepute, structurate și prezentate astfel încât să fie cât mai aproape de teoria didactică și de recomandările din lucrările de metodică.
Vom prezenta în continuare o structură de realizare a unui proiect didactic pentru disciplina Limba și literatura română la clasa a V-a, elevi cu deficiență mentală medie și ușoară. Proiectul poate fi privit ca reper în realizarea proiectelor pentru activitățile din cadrul comisiilor metodice, având permanent în vedere potențialul și posibilitățile propriilor elevi.
Data:
Unitatea de învăţământ:
Clasa: a V-a
Aria curriculara: Limbă şi comunicare
Disciplina: Limba şi literatura română
Subiectul lecţiei: Substantivul
Tipul lecţiei: Comunicare de noi cunoștințe
Durata: 50 min.
Profesor:
Competenţe generale
1. Receptarea mesajului oral în diferite situaţii de comunicare
2. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje orale în situaţii de comunicare
3. Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse
4. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse
Competenţe specifice (C.S.):
1.1 identificarea informaţiilor esenţiale dintr-un mesaj oral, în scopul înţelegerii sensului global al acestuia
2.1 înlănţuirea clară a ideilor într-un mesaj oral
2.4 adaptarea vorbirii la parteneri şi la situaţia de comunicare/ situaţii de comunicare diverse
2.3 alcătuirea unor propoziţii corecte din punct de vedere grammatical cu substantive și proprii
Obiective operaţionale / Competenţe derivate (O.O.):
O1. să identifice substantivele comune dintr-un text dat;
02. să identificesubstantivele proprii dintr-un text dat;
03. să alcătuiască liste de substantive pe diferite criterii;
O4. să inițieze discursuri simple și dialoguri tematice;
Strategii didactice:
a) Mijloace şi procedee: lucrul cu textul, conversaţia euristică, explicaţia, exerciţiul oral, scris, expunerea, turul galeriei
b) Mijloace de învăţământ şi materiale didactice: fişe de lucru, caietul de notiţe, tabla, creta, flipchart
c) Forme de organizare a activităţii: activitatea frontală, activitatea individuală, pe grupe, în perechi
d) Resurse: capacităţile de învăţare ale elevilor.
Timp de lucru: 45 min
BIBLIOGRAFIE:
- Gherguţ, A. „Sinteze de psihopedagogie specială”, , Editura Polirom, 2005
- Niculescu, M.R. (2003), Teoria si managementul curriculum-ului, Ed. Universitatii Transilvania, Brasov
- Dumitru, I. A., (2000), Dezvoltarea gândirii critice si invatarea eficienta, Editura de Vest, Timisoara;
- http://www.didactic.ro
Parcurs didactic
Secvenţe didactice
|
Timp |
Obiective operaţionale/ Competenţe derivate |
Conţinutul lecţiei |
Strategii didactice
|
Evaluare / Observaţii |
||
Metode şi procedee |
Mijloace de învăţământ |
Forme de organizare |
|||||
Organizarea clasei |
2 min |
|
Profesorul va asigura climatul necesar începerii lecţiei. El va asigura liniştea şi disciplina clasei pentru o bună desfăşurare a activităţii didactice şi va face prezenţa.
|
Conversaţia
Explicaţia |
Catalogul
|
Frontal |
|
Reactualizarea cunoştinţelor şi captarea atenţiei |
5 min |
|
Se va realiza prin prezentarea unui power point despre substantiv (definiție, exerciții de recunoaștere).
|
Conversaţia
|
|
|
Observare sistematică; aprecieri verbale
|
Anunţarea subiectului şi a competenţelor |
2 min |
|
Astăzi, pe tot parcursul orei vom discuta despre substantiv, vom diferenția substantivele comune de cele proprii, prin intermediul exercițiilor și al jocului didactic
Se scrie titlul pe tablă: SUBSTANTIVUL Astfel, la sfârşitul lecţiei elevii vor fi capabili:
O1. să identifice substantivul;
02. să identifice felul substantivelor;
03. să construiască propoziții după cerințe date;
O4. să inițieze discursuri simple și dialoguri tematice
|
Conversaţia Explicația
|
Tabla |
Frontal |
Observare sistematică; aprecieri verbale
|
Dirijarea învăţării |
30 min |
|
Pe un slide vor fi afișate câteva propoziții în care se regăsesc substantive comune/proprii. Elevii vor identifica substantivelor și le vor analiza. Dintr-o listă de cuvinte, elevii vor elimina substantivele comune și vor introduce substantivele proprii în scurte enunțuri și se va solicita: - gruparea substantivelor în tabel, în funcție de felul lor - definiția substantivelor comune/proprii - identificarea și analiza substantivelor substantivelor comune/proprii - alcătuire de propoziții cu substantive date - alcătuirea unor liste de substantive după anumite criterii Vor fi formate 4 grupe de elevi, conform tehnicii numărării, în cazul nostru până la 4. Fiecare va avea de alcătuit o listă de substantive cu comune/proprii după criteriile: instrumente muzicale, animale, țări și nume de fete, conform anexelor. Elevii vor rezolva sarcina de lucru, prin negociere, desemnându-și fiecare echipă un raportor, pentru exprimarea soluțiilor găsite. Ei vor fi consiliați, în funcție de nevoile pe care le reclamă. Rezultatele vor fi prezentate oral
|
Conversația Explicația Exercitiul
Turul galeriei
|
Tabla
Creta
Caietul
Foi de flipchar
Fişe de lucru
Caiete
Tablă |
Frontal
Pe grupe
Frontal |
Observare sistematică; aprecieri verbale
|
Evaluarea formativă / Asigurarea feed-back-ului |
10 min |
|
- Ca să demonstrăm că parcursul acestor conținuturi au contribuit la dezvoltarea abilităților de comunicare, vă propun jocul : ”Sus jetonul!” Elevii vor primi jetoane de două culori: roșii și albastre. La auzul unor substantive comune, vor ridica jetoanele de culoare roșie, iar la auzul substantivelor proprii, vor ridica jetoanele de culoare albastră.
|
Joc didactic Conversația Explicația |
|
Frontal
Individual |
Observare sistematică; aprecieri verbale
|
Asigurarea retenţiei şi a transferului |
1 min |
|
Alcătuiți, în 8-10 rânduri, o compunere în care să se regăsească cel puțin 5 substantive proprii. |
Explicaţia Conversaţia |
Caietul de teme |
Individual |
|