Lucrul cu elevii cu cerinţe educaţionale speciale presupune o abordare bine structurată, cu o orientare explicită din partea profesorilor şi a şcolilor. Profesorii trebuie să:
- identifice problema sau dificultatea
- să evalueze punctele tari şi dificultăţile întâmpinate de elev
- să elaboreze un plan (plan educaţional individual) cu obiectivele, orarul şi strategiile stabilite
- să examineze progresul făcut de elevi, iar apoi să plănuiască pasul următor
Şcolile trebuie să:
- se asigure că abordarea utilizată este pozitivă, la fel ca ambianţa şi etosul ce caracterizează lucrul cu elevii cu cerinţe educaţionale speciale
- dispună de politici şi strategii care să sprijine atât elevii cât şi profesorii
- celebreze reuşita şi progresele înregistrate de elevii cu cerinţe educaţionale speciale
În orice caz, există câteva idei şi strategii de predare de bază ce pot fi folosite la clasă, care îi vor ajuta pe profesori să lucreze cu elevii cu anumite cerinţe educaţionale speciale.
Nişte strategii eficace de predare
Unii profesori par să întâmpine mai puţine dificultăţi decât alţii în crearea unei ambianţe eficace de învăţare pentru elevii lor. O clasă bine condusă, cu un potenţial redus de comportament necorespunzător poate prin ea însăşi avea efecte benefice atât asupra procesului de învăţare, cât şi asupra performanţei.
Care sunt principalele aspecte care trebuie să fie luate în considerare?
Comportamentul profesorului
Controlul asupra clasei depinde de comportamentul profesorului, exprimat de obicei prin comunicarea non-verbală. Fiecare din comportamentele de mai jos contribuie la un control eficace asupra clasei şi îmbunătăţeşte prin urmare procesul de învăţare:
- contact vizual şi fizic corespunzător cu elevii
- mişcări relaxate ale corpului
- comportament verbal relaxat şi controlat
- capacitatea de a asigura rapid liniştea în clasă
- capacitatea de a se deplasa în persoană pe lângă toţi elevii din clasă
- mustrări scurte
- instrucţiuni clare, evitând repetiţia
- sincronizarea limbajului corporal cu cel verbal
- a face faţă întreruperilor din partea elevilor
Organizarea orei: ambianţa din clasă
Ambianţa propriu-zisă din clasă va influenţa reacţiile elevilor. Pentru a menţine un proces de învăţare şi un comportament pozitiv din partea elevilor se poate acorda atenţie următoarelor:
- Intensitatea zgomotului – activităţile diferite ar trebui să se desfăşoare la niveluri acceptabile de zgomot diferite
- Tipul de clădire/clasă – unele activităţi pot fi foarte dificil de executat din cauza construcţiei sau mărimii clasei
- A fi conştient de nevoia de spaţiu specifică fiecărui elev – elevii au nevoie de spaţiul lor propriu în clasă
- Activităţi diferite necesită diferite aranjări ale locurilor – poate fi necesar ca profesorul să decidă în privinţa unui loc pentru materiale, unor tipare legate de mişcările elevilor şi a băncilor în care stau
- În cursul fiecărei activităţi sau ore, profesorul trebuie să hotărască dacă el se duce la elevi sau dacă elevii vin la el; aceasta ajută la clarificarea tipului de comportament ce se aşteaptă din partea elevilor în cazul fiecărui tip de activitate.
Îmbunătăţirea procesului de învăţare în cadrul activităţilor/orelor
Felul în care profesorul îşi desfăşoară activităţile sau orele va influenţa de o manieră decisivă participarea şi reacţia elevului. Următoarele atitudini contribuie de obicei la desfăşurarea unor ore/activităţi eficace:
- asiguraţi-vă că activitatea începe la timp şi că toţi elevii se implică de la început
- asiguraţi-vă că obiectivele activităţii le sunt dinainte clare tuturor elevilor
- asiguraţi-vă că sunteţi deja familiar cu abilităţile diferite ale elevilor
- asiguraţi-vă că elevii realizează care sunt obiectivele personale şi de grup până la sfârşitul activităţii sau orei
- asiguraţi-vă că munca este dusă la bun sfârşit atunci când şi unde trebuie
- asiguraţi-vă că toţi elevii sunt atenţi
- în activităţi cu întreaga clasă, asiguraţi-vă că nu i se acordă atenţie unui singur elev sau unui grup restrâns
- Apreciaţi în continuu efortul depus, făcând comentarii şi reacţionând la performanţa elevului
- Puneţi întrebări detaliate pentru a facilita dialogul şi a încuraja elevul să vină cu observaţii, explicaţii şi descrieri
- Lăsaţi elevii să ceară ajutor
- Ţineţi ocupaţi toţi elevii, punându-i să dea socoteală de felul în care îşi folosesc timpul
Organizarea activităţii/orei
Majoritatea profesorilor au avut experienţa unei activităţi sau ore care de abia se târâie. În asemenea circumstanţe, profesorul ştie foarte bine ce efect are o astfel de activitate sau oră asupra procesului de învăţare şi asupra comportamentului elevilor. Organizarea lecţiei este importantă pentru toţi elevii, dar mai ales pentru aceia cu cerinţe educaţionale speciale.
- în măsura posibilităţilor, reduceţi întreruperile, intruziunile din afara clasei, ca de pildă apelurile telefonice, biletele de la secretară, biletele aduse în sală de alţi elevi
- asiguraţi-vă că toate materialele sunt disponibile înainte de începerea activităţii
- asiguraţi-vă că toate materialele sunt adecvate nivelului abilităţilor elevilor implicaţi în activităţi diferenţiate
- fixaţi nişte hotare clare între o activitate sau oră şi o alta. Dacă este posibil, la începutul şi sfârşitul activităţilor, adunaţi elevii laolaltă, în grup
- Interveniţi discret cu prima ocazie în care un elev sau grup începe să dea dovadă de un comportament nepotrivit, nu lăsaţi situaţia să se înrăutăţească
- Nu vă confruntaţi cu elevii în public, dacă puteţi să rezolvaţi mai bine situaţia între patru ochi
Unul dintre cele mai importante şi dificile aspecte ale organizării unui program pentru elevi este acela al fixării sarcinilor. Acest proces este indispensabil atunci când lucrezi cu un elev cu cerinţe educaţionale speciale. Profesorii trebuie să fie formaţi pentru a fixa astfel de sarcini, întrucât acestea sunt esenţiale pentru a asigura performanţa şi progresul elevilor. Sarcinile trebuie să fie simple, măsurabile, realizabile, demne de încredere şi să se încadreze în timp.
Ce anume este o sarcină?
- Realizarea sarcinilor presupune nişte etape ce evoluează treptat
- Etapele trebuie să fie clare, cumulative, concrete şi informative
- Ţinerea unei evidenţe a sarcinilor ar trebui să furnizeze informaţii amănunţite despre progresul făcut de-a lungul unei perioade de timp, oferind o imagine completă a realizărilor elevului
- Fixarea sarcinilor trebuie să facă parte integrantă din procesul de evaluare, organizare, predare şi examinare
Sarcinile contribuie la integrarea procesului de evaluare în procesul de predare de zi cu zi. Este important ca sarcinile să fie stabilite în conexiune cu abilităţile relevante clasei şi/sau cu evoluţia emoţională/socială a elevului. Acestea vor furniza profesorilor informaţii despre evoluţia elevilor în diverse sectoare.
Elaborarea sarcinilor
- Sarcinile trebuie să fie înţelese cu uşurinţă de orice profesor/adult care lucrează cu elevul
- Sarcinile nu trebuie să fie confundate cu strategiile. Sarcinile trebuie să fie direct legate de abilităţile pe care trebuie să le dobândească elevul într-o anumită perioadă de timp.
Sarcinile bune sunt: specifice
clare
realizabile
De exemplu: ‚va fi capabil să...’
‚va dovedi că...’
‚va arăta că...’
Folosiţi verbul pentru a descrie sarcina care urmează să fie îndeplinită. De exemplu:
‚să scrie...’
‚să înveţe...’
‚să scrie corect...’
‚să ştie...’
‚să înţeleagă...’
‚să recunoască...’
- sarcina trebuie să includă timpul alocat îndeplinirii ei. De exemplu, ‚până la următoarea examinare, elevul trebuie să cunoască combinaţiile de consoane finale’
- sarcinile trebuie să fie în conexiune cu unităţile şi standardele, ori de câte ori este posibil
- sarcinile trebuie să corespundă abilităţilor şi vârstei
Exemplu de stabilire a sarcinilor pentru elevi
Un scop – este un ţel sau obiectiv pe termen scurt sau lung
O sarcină – este mijlocul care va permite elevului să atingă acel scop
Scop: comportament |
Sarcini |
Îmbunătăţirea disciplinei, concentrării şi atenţiei elevilor |
|
Scop: Organizare |
Sarcini |
Îmbunătăţirea capacităţii elevilor de a pregăti un proiect |
|
Scop: Rezolvarea problemelor |
Sarcini |
Îmbunătăţirea capacităţii elevului de a rezolva probleme |
|
Scop: Organizarea & alocarea timpului |
Sarcini |
Să îmbunătăţească capacitatea elevului de a organiza şi stabili sarcinile prioritare |
|
Scop: ascultare |
Sarcini |
Să le dai elevilor posibilitatea de a-şi îmbunătăţi abilităţile de ascultare şi receptivitatea |
|
Scop: motivaţia |
Sarcini |
Să îmbunătăţeşti motivaţia elevilor şi să faci să crească aşteptările lor pe termen lung |
|
Model de formular de fixare a sarcinii
Elev____________________ Data___________________________
Aspecte de îmbunătăţit |
Sarcini propuse |
|
|
|
|
|
|
Observaţii suplimentare |
Următoarele secţiuni prezintă strategii/idei de folosit când se lucrează cu elevii care au:
- dificultăţi comportamentale, de dezvoltare emoţională şi socială
- dificultăţi cognitive şi de învăţare
- dificultăţi de comunicare şi interacţiune
- dificultăţi senzoriale şi/sau fizice
În fiecare secţiune sunt prezentate mai întâi idei generale, iar apoi condiţii/dificultăţi specifice şi implicaţii pentru practica la clasă.