Lucrul cu elevii cu cerinţe educaţionale speciale presupune o abordare bine structurată, cu o orientare explicită din partea profesorilor şi a şcolilor. Profesorii trebuie să:

 

  • identifice problema sau dificultatea
  • să evalueze punctele tari şi dificultăţile întâmpinate de elev
  • să elaboreze un plan (plan educaţional individual) cu obiectivele, orarul şi strategiile stabilite
  • să examineze progresul făcut de elevi, iar apoi să plănuiască pasul următor

 

 

 

Şcolile trebuie să:

 

 

  • se asigure că abordarea utilizată este pozitivă, la fel ca ambianţa şi etosul ce caracterizează lucrul cu elevii cu cerinţe educaţionale speciale
  • dispună de politici şi strategii care să sprijine atât elevii cât şi profesorii
  • celebreze reuşita şi progresele înregistrate de elevii cu cerinţe educaţionale speciale

 

 

În orice caz, există câteva idei şi strategii de predare de bază ce pot fi folosite la clasă, care îi vor ajuta pe profesori să lucreze cu elevii cu anumite cerinţe educaţionale speciale.

 

 

Nişte strategii eficace de predare

 

 

Unii profesori par să întâmpine mai puţine dificultăţi decât alţii în crearea unei ambianţe eficace de învăţare pentru elevii lor. O clasă bine condusă, cu un potenţial redus de comportament necorespunzător poate prin ea însăşi avea efecte benefice atât asupra procesului de învăţare, cât şi asupra performanţei.

 

 

Care sunt principalele aspecte care trebuie să fie luate în considerare?

 

 

Comportamentul profesorului

 

 

Controlul asupra clasei depinde de comportamentul profesorului, exprimat de obicei prin comunicarea non-verbală. Fiecare din comportamentele de mai jos contribuie la un control eficace asupra clasei şi îmbunătăţeşte prin urmare procesul de învăţare:

 

 

  • contact vizual şi fizic corespunzător cu elevii
  • mişcări relaxate ale corpului
  • comportament verbal relaxat şi controlat
  • capacitatea de a asigura rapid liniştea în clasă
  • capacitatea de a se deplasa în persoană pe lângă toţi elevii din clasă
  • mustrări scurte
  • instrucţiuni clare, evitând repetiţia
  • sincronizarea limbajului corporal cu cel verbal
  • a face faţă întreruperilor din partea elevilor

 

 

Organizarea orei: ambianţa din clasă

 

 

Ambianţa propriu-zisă din clasă va influenţa reacţiile elevilor. Pentru a menţine un proces de învăţare şi un comportament pozitiv din partea elevilor se poate acorda atenţie următoarelor:

 

 

  • Intensitatea zgomotului – activităţile diferite ar trebui să se desfăşoare la niveluri acceptabile de zgomot diferite
  • Tipul de clădire/clasă – unele activităţi pot fi foarte dificil de executat din cauza construcţiei sau mărimii clasei
  • A fi conştient de nevoia de spaţiu specifică fiecărui elev – elevii au nevoie de spaţiul lor propriu în clasă
  • Activităţi diferite necesită diferite aranjări ale locurilor – poate fi necesar ca profesorul să decidă în privinţa unui loc pentru materiale, unor tipare legate de mişcările elevilor şi a băncilor în care stau
  • În cursul fiecărei activităţi sau ore, profesorul trebuie să hotărască dacă el se duce la elevi sau dacă elevii vin la el; aceasta ajută la clarificarea tipului de comportament ce se aşteaptă din partea elevilor în cazul fiecărui tip de activitate.

 

 

 

Îmbunătăţirea procesului de învăţare în cadrul activităţilor/orelor

 

 

Felul în care profesorul îşi desfăşoară activităţile sau orele va influenţa de o manieră decisivă participarea şi reacţia elevului. Următoarele atitudini contribuie de obicei la desfăşurarea unor ore/activităţi eficace:

 

 

  • asiguraţi-vă că activitatea începe la timp şi că toţi elevii se implică de la început
  • asiguraţi-vă că obiectivele activităţii le sunt dinainte clare tuturor elevilor
  • asiguraţi-vă că sunteţi deja familiar cu abilităţile diferite ale elevilor
  • asiguraţi-vă că elevii realizează care sunt obiectivele personale şi de grup până la sfârşitul activităţii sau orei
  • asiguraţi-vă că munca este dusă la bun sfârşit atunci când şi unde trebuie
  • asiguraţi-vă că toţi elevii sunt atenţi
  • în activităţi cu întreaga clasă, asiguraţi-vă că nu i se acordă atenţie unui singur elev sau unui grup restrâns
  • Apreciaţi în continuu efortul depus, făcând comentarii şi reacţionând la performanţa elevului
  • Puneţi întrebări detaliate pentru a facilita dialogul şi a încuraja elevul să vină cu observaţii, explicaţii şi descrieri
  • Lăsaţi elevii să ceară ajutor
  • Ţineţi ocupaţi toţi elevii, punându-i să dea socoteală de felul în care îşi folosesc timpul

 

 

Organizarea activităţii/orei

 

 

Majoritatea profesorilor au avut experienţa unei activităţi sau ore care de abia se târâie. În asemenea circumstanţe, profesorul ştie foarte bine ce efect are o astfel de activitate sau oră asupra procesului de învăţare şi asupra comportamentului elevilor. Organizarea lecţiei este importantă pentru toţi elevii, dar mai ales pentru aceia cu cerinţe educaţionale speciale.

 

 

  • în măsura posibilităţilor, reduceţi întreruperile, intruziunile din afara clasei, ca de pildă apelurile telefonice, biletele de la secretară, biletele aduse în sală de alţi elevi
  • asiguraţi-vă că toate materialele sunt disponibile înainte de începerea activităţii
  • asiguraţi-vă că toate materialele sunt adecvate nivelului abilităţilor elevilor implicaţi în activităţi diferenţiate
  • fixaţi nişte hotare clare între o activitate sau oră şi o alta. Dacă este posibil, la începutul şi sfârşitul activităţilor, adunaţi elevii laolaltă, în grup
  • Interveniţi discret cu prima ocazie în care un elev sau grup începe să dea dovadă de un comportament nepotrivit, nu lăsaţi situaţia să se înrăutăţească
  • Nu vă confruntaţi cu elevii în public, dacă puteţi să rezolvaţi mai bine situaţia între patru ochi

 

 

Unul dintre cele mai importante şi dificile aspecte ale organizării unui program pentru elevi este acela al fixării sarcinilor. Acest proces este indispensabil atunci când lucrezi cu un elev cu cerinţe educaţionale speciale. Profesorii trebuie să fie formaţi pentru a fixa astfel de sarcini, întrucât acestea sunt esenţiale pentru a asigura performanţa şi progresul elevilor. Sarcinile trebuie să fie simple, măsurabile, realizabile, demne de încredere şi să se încadreze în timp.

 

 

Ce anume este o sarcină?

 

 

  • Realizarea sarcinilor presupune nişte etape ce evoluează treptat
  • Etapele trebuie să fie clare, cumulative, concrete şi informative
  • Ţinerea unei evidenţe a sarcinilor ar trebui să furnizeze informaţii amănunţite despre progresul făcut de-a lungul unei perioade de timp, oferind o imagine completă a realizărilor elevului
  • Fixarea sarcinilor trebuie să facă parte integrantă din procesul de evaluare, organizare, predare şi examinare

 

 

Sarcinile contribuie la integrarea procesului de evaluare în procesul de predare de zi cu zi. Este important ca sarcinile să fie stabilite în conexiune cu abilităţile relevante clasei şi/sau cu evoluţia emoţională/socială a elevului. Acestea vor furniza profesorilor informaţii despre evoluţia elevilor în diverse sectoare.

 

 

Elaborarea sarcinilor

 

 

  • Sarcinile trebuie să fie înţelese cu uşurinţă de orice profesor/adult care lucrează cu elevul
  • Sarcinile nu trebuie să fie confundate cu strategiile. Sarcinile trebuie să fie direct legate de abilităţile pe care trebuie să le dobândească elevul într-o anumită perioadă de timp.

 

 

Sarcinile bune sunt:            specifice

 

                                          clare

 

                                           realizabile

 

 

De exemplu:                        ‚va fi capabil să...’

 

                                          ‚va dovedi că...’

 

                                          ‚va arăta că...’

 

 

Folosiţi verbul pentru a descrie sarcina care urmează să fie îndeplinită. De exemplu:

 

 

‚să scrie...’

 

‚să înveţe...’

 

‚să scrie corect...’

 

‚să ştie...’

 

‚să înţeleagă...’

 

‚să recunoască...’

 

 

  • sarcina trebuie să includă timpul alocat îndeplinirii ei. De exemplu, ‚până la următoarea examinare, elevul trebuie să cunoască combinaţiile de consoane finale’
  • sarcinile trebuie să fie în conexiune cu unităţile şi standardele, ori de câte ori este posibil
  • sarcinile trebuie să corespundă abilităţilor şi vârstei

 

 

Exemplu de stabilire a sarcinilor pentru elevi

 

 

Un scop – este un ţel sau obiectiv pe termen scurt sau lung

 

O sarcină – este mijlocul care va permite elevului să atingă acel scop

 

 

Scop: comportament

Sarcini

Îmbunătăţirea disciplinei, concentrării şi atenţiei elevilor

  • să fii capabil să-ţi aminteşti şi să explici corect ce anume s-a spus în timpul discuţiilor la clasă
  • să eviţi distragerea atenţiei de către alţii în timpul orelor
  • să nu strigi în clasă
  • să întrebi profesorul dacă nu înţelegi sarcinile sau lucrul stabilit în clasă
  • să fii punctual şi să ajungi la ore la timp

 

 

Scop: Organizare

Sarcini

Îmbunătăţirea capacităţii elevilor de a pregăti un proiect

  • să te asiguri că ai înţeles ce trebuie să faci
  • să te asiguri că toate informaţiile necesare sunt accesibile
  • să verifici informaţiile cu un prieten sau coleg
  • să consemnezi informaţiile sau instrucţiunile folosind un plan
  • să ceri sfaturi în privinţa prezentării informaţiilor
  • să te asiguri că proiectul este examinat împreună cu profesorul

 

 

Scop: Rezolvarea problemelor

Sarcini

Îmbunătăţirea capacităţii elevului de a rezolva probleme

  • să fii capabil să explici problema cu propriile cuvinte
  • să fii familiar cu materialele şi resursele disponibile pentru realizarea sarcinii
  • să investighezi, explorezi şi consemnezi o diversitate de soluţii posibile
  • să alegi o singură soluţie, în urma unei reflectări atente şi analizării celorlalte opţiuni
  • să ajungi la o soluţie
  • să evaluezi şi explici motivul alegerii făcute

 

 

Scop: Organizarea & alocarea timpului

Sarcini

Să îmbunătăţească capacitatea elevului de a organiza şi stabili sarcinile prioritare

  • să ţii o evidenţă a sarcinilor zilnice în planul tău
  • să vorbeşti despre utilizarea eficace a timpului cu un prieten, profesor ori părinte/tutore
  • să verifici dacă timpul este folosit eficace
  • să identifici, stabileşti priorităţile şi să faci o listă cu diverse activităţi, precum şi cu altele posibile
  • să verifici cât de realiste sunt aceste propuneri în termeni de timp disponibil
  • să investighezi modalităţi de a îmbunătăţi felul în care-ţi foloseşti timpul
  • să foloseşti experienţele din trecut şi să fii capabil să modifici orarul pentru perioada următoare

 

 

Scop: ascultare

Sarcini

Să le dai elevilor posibilitatea de a-şi îmbunătăţi abilităţile de ascultare şi receptivitatea

  • să fii capabil să reproduci verbal sau în scris ceea ce s-a spus sau discutat în timpul orei, într-o formă care să demonstreze înţelegerea clară a sarcinii alocate
  • să foloseşti propriile cuvinte şi să scrii ceea ce ţi s-a cerut să faci
  • să verifici versiunea scrisă a sarcinii respective cu un prieten, profesor sau coleg
  • să pui o întrebare la care te-ai gândit, pentru a înţelege mai clar sarcina sau activitatea ce ţi-a fost încredinţată

 

 

Scop: motivaţia

Sarcini

Să îmbunătăţeşti motivaţia elevilor şi să faci să crească aşteptările lor pe termen lung

  • să fii capabil să explici clar ceea ce vrei să realizezi în şcoală şi de asemenea pe termen lung
  • să identifici şi să enumeri ceea ce este necesar pentru a fi capabil să-ţi împlineşti aspiraţiile
  • să verifici aceasta cu profesorul, părintele/tutorele tău
  • să faci un plan care să-ţi dea posibilitatea să-ţi realizezi scopurile pe termen scurt şi pe termen lung

 

 

Model de formular de fixare a sarcinii

 

 

Elev____________________  Data___________________________

 

 

Aspecte de îmbunătăţit

Sarcini propuse

Observaţii suplimentare

 

 

Următoarele secţiuni prezintă strategii/idei de folosit când se lucrează cu elevii care au:

 

 

  • dificultăţi comportamentale, de dezvoltare emoţională şi socială
  • dificultăţi cognitive şi de învăţare
  • dificultăţi de comunicare şi interacţiune
  • dificultăţi senzoriale şi/sau fizice

 

 

În fiecare secţiune sunt prezentate mai întâi idei generale, iar apoi condiţii/dificultăţi specifice şi implicaţii pentru practica la clasă.