DEFINITIE

Exista numeroase definitii si acceptiuni ale liderului si ale leadership-ului (vom utiliza aici termenul din limba engleza, preferandu-l termenului de conducere, mai putin cuprinzator).

Etimologic, lider (engl. leader) si leadership vin de la verbul englezesc to lead, care are mai multe sensuri: a conduce; a indrepta; a determina; a indruma; a dirija; a arata drumul; a insoti

Ce intelegem prin LEADERSHIP?

Arta conducerii se defineste prin procesul complex de leadership, care se refera la participarea obtinuta prin mijloace necoercitive (o participare liber consimtita), avand ca finalitate indeplinirea obiectivelor.

In esenta, leadership-ul este procesul prin care se exercita influenta in sensul de capacitate de a-i convinge pe alti oameni de a te urma ( leadership = leader + followers).

Astfel ca LIDERUL este persoana care exercita leadership-ul, este protagonistul acestuia.

Care este portretul ideal al unui lider?

Au fost identificate contexte diferite in care apar tipuri diferite de lider (de exemplu: militar, educational, business, in religie, sport, politica, al minoritatilor, in mass - media, in situatii de munca etc.).

Caracteristicile acestora sunt diferite, dar se remarca anumite atribute care se aplica la toate categoriile:

- capacitate de anticipare (vizionar)

- creativitate, originalitate

- pregatire diversificata, cunostinte foarte bune

- sociabilitate, abilitate in relatiile interpersonale

- disponibilitate la schimbari

- capacitate de asumare a riscurilor

- incredere in sine, control emotional

- dorinta de realizare

- forta de comunicare

Liderul este responsabil fata de:

sine

participanti

profesie

organizatie

In esenta, liderul:

Inspira si stimuleaza membrii grupului, convingandu-i sa-i urmeze viziunea, actiunile, ideile (followership).

Este urmat pentru ca:

- dobandeste incredere si credibilitate, dovedind o capacitate extraordinara de a dezvolta relatii

- dovedeste competenta si integritate

- ii pasa de oameni are o atitudine de valorizare, apreciere a oamenilor si a relatiilor cu acestia, este atent la ei si la problemele lor.

Leadershipul reprezinta un atribut dorit si cerut de organizatii managerilor lor. Liderii au incredere in fortele lor proprii si genereaza incredere celorlalti. In preajma adevaratilor lideri, angajatii se simt mai competenti si gasesc munca mai interesanta. Leadershipul se afla in relatie directa cu capacitatea de a influenta comportamentul oamenilor.

Unii specialisti din domeniu considera ca manager si lider sunt termeni sinonimi si ii folosesc in mod alternativ, insa leadershipul si managementul reprezinta de fapt dimensiuni distincte ale persoanelor din conducere: leadershipul reprezinta capacitatea de a determina oameni sa actioneze. Managerul, in schimb, este individul care asigura atingerea obiectivelor organizationale prin planificare, organizare si orientarea muncii catre finalitate. Prin urmare, o persoana poate fi un manager eficient fara a avea capacitatile unui lider.

Majoritatea companiilor de astazi sunt mai mult gestionate (managed) si mai putin conduse (lead). Ele au nevoie sa-si dezvolte capacitatea de a-si exercita leadership- ul. Companiile de succes nu asteapta ca liderii sa vina spre ele. Ele cauta in mod activ persoane cu potential de a deveni lideri si,in timpul carierei lor ii pun in situatii proiectate pentru ale dezvolta potentialul.

Activitatea echivalenta a leadership-ului este de a ghida (align) oamenii. aceasta inseamna sa comunice noua directie pentru cei care pot crea grupuri ce inteleg viziunea si sunt dedicati transpunerii acesteia in realitate. Managementul asigura indeplinirea planurilor prin control si rezolvarea problemelor- monitorizarea rezultatelor prin rapoarte, intalniri si alte instrumente ; identificarea abaterilor ; apoi planificarea si organizarea pentru rezolvarea problemelor.

Managerii sunt niste persoane care sunt investiti in niste pozitii care cer derularea unor activitati de organizare, planificare, coordonare, conducere si control. Au diferite si variate personalitati. Pot fi si imaginativi, pot fi si non-conformisti. Managerii pot fi lideri in sensul de a manifesta leadership, in sensul de a-i face pe altii sa-i urmeze de buna voie, in sensul de a crea si transmite o viziune, de a-i insufleti pe oameni etc. Liderii pot fi oameni investiti cu functii manageriale sau nu. Daca actul managerial implica asigurarea functiilor managementului, acest lucru nu se intampla neaparat si in cazul tuturor actelor de leadership.

TEORII IN ABORDAREA LEADERSHIP-ULUI

A. Teoria liderilor innascuti - "Liderii se nasc, nu se fac." Conform acestei abordari liderul are trasaturi definitorii innascute prin urmare nu pot fi lideri decat cei care s-au nascut cu aceste trasaturi de personalitate. Aceasta teorie neaga posibilitatea dobandirii de abilitati si competente in ceea ce priveste leadershipul.

B. Teoria trasaturilor personale - "Liderii difera de oamenii echipei lor prin anumite caracteristici."

S-au facut multe studii pentru compararea trasaturilor fizice, intelectuale sau de personalitate ale liderilor si ale celor care ii urmeaza. De exemplu, s-a crezut ca liderii tind sa fie mai bine adaptati si sa aiba perceptii sociale mai precise decat ceilalti. Totusi, in general, aceasta abordare a dezamagit. Teoria trasaturilor personale a fost discreditata ca fiind o abordare simplista a conducerii.

C. Abordarea situationala - "Situatia va determina cine va fi liderul."

Aceasta abordare se bazeaza pe ipoteza conform careia comportamentul liderilor difera in functie de situatie, ceea ce sugereaza nevoia de flexibilitate in procesele de selectie si pregatire a liderilor.

D. Teoria rolului functional

Conform acestei abordari, conducerea ar trebui sa fie preluata in functie de sarcinile de indeplinit. Unele persoane pot fi potrivite pentru mentinerea unei atmosfere de prietenie in grup, altele pot fi potrivite pentru analiza logica a problemei, si asa mai departe. In acest model, grupul este cel mai eficient atunci cand responsabilitatea pentru fiecare sarcina este preluata de catre membrul grupului cel mai potrivit pentru ducerea ei la indeplinire. Liderul formal al grupului va conduce numai in situatiile in care este cel mai competent.

E. Teoria stilurilor de conducere - Stilurile de conducere pot fi clasificate in: autoritar, democratic si “laissez-faire”.

O clasificare a liderilor se poate face dupa urmatoarele criterii:

dupa stilul de conducere: lider democratic, autoritar, neutru

dupa rolul in procesul de conducere: lider formal, informal

1.3. MITURI SI REALITATE despre lideri si leadership

Liderii se nasc lideri, nu devin lideri (club exclusivist) – in realitate arta de a conduce poate fi dobandita, dezvoltata. Nu e usor, dar e posibil sa inveti sa devii lider. Capacitatea de a conduce nu e un talent rar. In realitate toti oamenii au potential, iar leadership-ul este treaba tuturor. Leadershipul autentic este cel impartasit.

Leadershipul se poate manifesta numai la nivele de varf – in realitate leadership-ul tine de moment, de situatie. Un simplu muncitor poate sa intre in rol de lider atunci cand propune o solutie si ideea lui este acceptata si urmata de ceilalti (inclusiv de seful lui).

Liderul controleaza, manipuleaza – in realitate liderii atrag, conving si nu forteaza, nu obliga; liderii inspira, nu ordona, permit si valorizeaza, nu limiteaza si nu descalifica; liderii creaza si provoaca, nu manipuleaza.

Stilul cel mai bun de leadership – in realitate exista rezultate asemanatoare la stiluri diferite pentru ca stilul nu inseamna unde ajung, ci cum ajung; fiecare om are un stil propriu, unic.

Liderul n-are voie sa greseasca – complet fals, in realitate erorile sunt prezente in viata liderilor, doar ca ei, in general stiu sa le abordeze ca feedback la actiunile lor si nu ca pe niste catastrofe. Greselile sunt considerate de ei ca ocazii de a face altfel lucrurile si de a invata.

Liderul ia intotdeauna decizia cea mai buna, actioneaza intotdeauna cel mai eficient – ar fi minunat daca s-ar intampla asa; in realitate, si liderii sunt supusi greselilor, dar au flexibilitate suficienta incat sa-si poata reconsidera deciziile, consecventa suficienta ca sa-si poata atinge obiectivele, suficienta integritate ca sa-si poata asuma responsabilitatea si suficienta indrazneala ca sa-si asume riscul de a lua decizii mai putin reusite.

Seful este lider – in realitate oamenii nu urmeaza titlurile, ci oamenii; titlul/pozitia nu confera leadership.

Leadership inseamna doar liderul singur – in realitate nu poti fi lider daca nimeni nu te urmeaza; leadership = leader + oameni care il urmeaza; followership-ul se castiga nu se obtine de-a gata.

Odata ajuns lider, pentru totdeauna vei fi lider – in realitate, nu toata lumea te va urma. Oamenii sunt foarte diferiti si vad lucrurile intr-o maniera absolut personala. Intotdeauna vor exista persoane care vor avea opinii diferite si perspective diferite, iar aceasta va duce la divergenta intentiilor si, uneori a actiunilor. Astfel de persoane nu-i vor urma pe lideri sau nu-I vor urma intotdeauna.

Rolul de lider versus statutul de lider

De multe ori, termenii de “rol” si “statut” sunt confundati, intre acestia existand totusi o diferenta bine conturata. Astfel, in timp ce rolul este un comportament al tau asteptat de catre ceilalti, statutul este un comportament asteptat de tine de la ceilalti.

In leadership, rolul de lider presupune o serie de comportamente specifice la care ceilalti se pot astepta de la tine, cum ar fi, acelea de a da o viziune grupului condus, de a dirija directia unei echipe, de a-si asuma responsabilitati, si altele.

In schimb, statutul de lider, care, in general, se castiga natural, implica o pozitie recunoscuta de catre ceilalti, constand in comportamentul celorlalti de a se lasa “condusi” de acea persoana si de a-i acorda incredere si respect.

 Principalele roluri ale liderilor:

Ofera o viziune. Liderii creeaza si comunica o viziune motivatoare asupra viitorului si ii angajeaza pe ceilalti in urmarirea ei. Oamenii lucreaza cu mai mult devotament cand sunt ghidati de o viziune si cred ca eforturile lor conteaza. Cu toate acestea, presiunea muncii zilnice adesea distrage oamenii, limitandu-le perspectiva asupra a ceea ce este posibil. Prin impartasirea viziunilor si valorilor, liderii tin misiunea in prim plan ca pe un far calauzitor care ghideaza oamenii catre realizari mai mari.

Creeaza armonie. Oamenii sesizeaza ceea ce liderii spun sau fac luandu-si indicii din comportamentul acestora. Liderii modeleaza comportamente ceea ce creeaza un mediu propice pentru participare si lucrul in echipe. Ei incurajeaza diversitatea opiniilor si pretuiesc perspectivele individuale in timp ce ajuta membrii echipei sa ramana concentrati pe sarcina avuta. Prin facilitarea intelegerii si a armoniei, liderii dovedesc puterea lucrului in echipa de a lua decizii clare si de calitate.

Concep cai de actiune. O buna planificare creste predispozitia pentru o implementare de succes. Liderii facilitatori ii ghideaza pe ceilalti in planificarea rezolvarii de probleme si a crearii de oportunitati, ii ajuta pe oameni sa vada caile alternative catre rezultatele dorite si sugereaza modul de evaluare a celor mai bune directii. Furnizand o harta a drumului ce o sa urmeze, liderii construiesc increderea in faptul ca scopul este realizabil si duc astfel la cresterea predispozitiei pentru o implementare de succes.

Antreneaza pentru performanta. Liderii ii antreneaza pe indivizi pentru a da ce e mai bun din ei. Ei ii incurajeaza pe oameni sa gandeasca dincolo de norme, sa experimenteze si sa-si asume riscuri, sa depaseasca obisnuintele care le limiteaza gandirea. Cel mai valoros instrument al liderului este abilitatea de a asculta ca un aliat, de a sprijini in mod constient exprimarea ideilor celorlalti si a aspiratiilor lor. Lucrand ca antrenori suportivi, liderii construiesc medii in care oamenii invata si se dezvolta.

Recunosc realizarile celorlalti. Zeci de oportunitati de a multumi oamenilor pot reiesi in urma unei ore de munca. Liderii facilitatori valorifica aceste momente pentru a sarbatori micile succese si pentru a recunoaste meritele indivizilor si ale echipelor pentru contributiile avute. Alocand un timp pentru recunoasterea performantelor, liderii dezvolta mandrie, respect de sine si un simt al devotamentului fata de grup sau organizatie.

Dezvolta o gandire de grup. Cand nu sunt siguri cum sa se comporte, majoritatea oamenilor se ghideaza dupa ceea ce fac ceilalti. Acest tip de recunoastere sociala tinde sa devina un pilot automat care dirijeaza comportamentul majoritatii. Aceasta majoritate dezvolta o gandire de grup. Alti factori ai acestui pilot automat pot fi traditiile, consensul celorlalti sau directivele date de diverse autoritati.

Dirijeaza construirea unei echipe (si stimuleaza spiritul de echipa). Liderii construiesc echipe coezive in care fiecare membru joaca un rol distinct pentru o misiune comuna. Atat liderii, cat si cei care ii urmeaza sunt membrii aceleiasi echipe. Liderii arata incredere fata de judecatile si deciziile echipei, atat atunci cand ideile lor functioneaza, cat si atunci cand ele esueaza. Liderii se centreaza asupra rezultatelor si a competentelor. Ei nu lasa problemele nerezolvate; implica echipa in analiza factorilor ce au dus la esec si in corectarea situatiei. Valorifica opiniile, sprijina asumarea riscurilor, sustin ideile echipei si se bazeaza pe munca membrilor calificati pentru diferite probleme. Ei ii provoaca pe oameni sa fie cat pot de buni. Dau un exemplu personal in a performa si ii inspira si pe ceilalti in a face acest lucru. Ii stimuleaza pe oameni sa renunte la prejudecatile care le limiteaza performantele.

Gestioneaza eficient relatiile interumane. Liderii isi cunosc bine oamenii. Acest lucru implica cunoasterea factorilor care ii motiveaza pe fiecare dintre ei, a modului in care le place sa lucreze si a abilitatilor lor si a nivelului de incredere pe care il au. In plus, liderii isi iubesc oamenii. De multe ori, ei se refera la acestia ca la o familie. Ei sunt implicati in viata acestora si tin o legatura apropiata cu ei. Le cunosc aspiratiile si visele, creeaza cai de a-i deschide si de a-i cunoaste la un nivel personal.

BIBLIOGRAFIE

1. Bass, B. – “Stogdill's Handbook of Leadership: A Survey of Theory and Research ”, Free Press, New York, 1989

2. Bennis, W., Nanus, B. – “Liderii. Strategii pentru preluarea conducerii ”, Editura Business Tech International Press, Bucuresti, 2000

3. Biech, E. – “The ASTD Trainer's Sourcebook”, McGraw-Hill Training Series, 1996 4. De Visscher, P., Neculau, A. Dinamica grupurilor", Editura Polirom, Iasi, 2001

5. Katzenbach, J. & Smith, D. – “The Wisdom of Teams“, Harvard Business Review Press, 1986

6. Knowles, H.C., Knowles, M. – “Introduction to Group Dynamics, Association Press/ Folletts, Chicago, 1972

7. Kouzes, J.M., Posner, B.Z. – “The Leadership Challenge”, Jossey-Bass, San Francisco, 1987

8. Maxwell, J. – ”Dezvolta liderul din tine”, Editura Amaltea, Bucuresti, 1999

9. Maxwell, J. – ”Totul despre lideri, atitudine, echipa, relatii ”, Editura Amaltea, Bucuresti, 2005

10. Shannon, C., Weaver, W. – “The Mathematical Theory of Communication”, University of Illinois Press, Urbana, 1949

11. Schmidt, W.H., Tannenbaum, R. – "How to Choose a Leadership Pattern ", Harvard Business Review, 1973

12. Schutz, W. – “The Interpersonal Underworld ”, Science and Behavior Books, Palo Alto, California, 1966.

13. Tichy, N. – “Liderul sau Arta de a conduce”, Editura Teora, Bucuresti, 2000

14. Tuckman, B.W. – “Developmental Sequence in Small Groups”, Psychological Bulletin, 1965

15. Wildblood, P Wildblood, P. – “Leadership Role in Strategic Change ”, Peter Wildblood Enterprises Australia, 2005

16. Yukl, G.A. – “Leadership in organizations”, Prentice Hall, 2001

17. *** Interaction Associates – “Facilitative Leadership

18. *** Opportunity Associates – “Training of Trainers

19. *** Schultz Consulting – “Training of Trainers