“Şcoala va fi şcoală când omul va fi om şi statul va fi stat.”

Mihai Eminescu

             Educaţia este un proces complex care implică decizii nu doar de asigurare a continuităţii activităţii, dar cu implicaţii asupra viitorului indivizilor, organizaţiilor și societăţii. Rolul educaţiei în economia bazată pe cunoaștere nu mai este o problemă controversată, ci universal recunoscută de toţi subiecţii care participă în calitate de furnizori sau receptori de educaţie: preșcolari, elevi, studenţi, profesori, sistemul de învățământ, angajatori, administraţii publice.   

Într-o societate mereu în schimbare, care traversează o perioadă cu transformări rapide și semnificative, domeniul educaţional nu trebuie neglijat. Transformările profunde care se petrec în societatea contemporană impun instituţiilor de învățământ noi exigenţe de pregătire a tinerei generaţii. Asumându-și responsabilităţile de formare a cetăţenilor, acestea se văd nevoite să se adapteze mereu, prin proiecte curriculare reformate, schimbărilor economice și sociale accelerate care influenţează decisiv concepţia privind rolul sistemului de învăţământ.

 

Pentru a răpunde cerințelor beneficiarilor sistemului de învățământ românesc, instituția este obligată să cunoască nevoile acestora și chiar să le anticipeze, acest lucru realizându-se cu ajutorul  studiului pieței educaționale. Această piață este simbolizată prin locul de întâlnire al cererii cu oferta educațională și cu serviciile specifice acestui domeniu.

Situarea instituţiei şcolare în centrul dezvoltării comunităţii locale are ca urmări procurarea resurselor necesare unui management de succes al şcolii. Pentru atingerea acestui scop, trebuie să se facă apel la strategii manageriale eficiente, aplicate în palierul politicilor, al deciziilor instituţionale şi în cel al contextelor situaţionale, specifice. Permanent se are în vedere instaurarea unui climat pozitiv în şcoală, în care toţi factorii care influenţează comportamentul şi performanţele echipei de lucru să fie îndreptaţi spre motivarea individului şi spre instituirea spiritului de echipă.

Expert mentorat didactic, Peptan Mihaiela, martie 2019

În vederea atingerii acestui deziderat, managerul, alături de echipa sa, trebuie să fixeze cu claritate responsabilităţile şcolii, obiectivele şi scopurile propuse, etapele pe care şi le propune şi indicatorii de calitate de care se ţine cont, toate aceste aspecte fiind aduse la cunoştinţa tuturor părinţilor de către echipa managerială a instituţiei, prin distribuirea diverselor materiale de prezentare, în numeroasele întâlniri formale dintre cele două părţi.

Pentru a responsabiliza participanţii la viaţa şcolii, pentru a-i motiva şi a-i implica efectiv în desfăşurarea activităţilor, managerul împreună cu corpul didactic, parte a acestui proces, identifică principalele direcţii de dezvoltare. În alegerea strategiei folosite pentru implementarea planului de eficientizare a instituţiei şcolare, directorul îşi stabileşte anumite puncte de reper şi rezultatele aşteptate.

 Proiectul de dezvoltare instituţională al unităţii şcolare este documentul şi instrumentul de lucru necesar, asigurând o imagine reală şi o analiză a ceea ce este şcoala, şi proiectează pe termen lung activitatea viitoare, pe baza unor repere clare. 

 Proiectul de dezvoltare instituţională a şcolii reprezintă expresia concretă a echilibrului dintre reglementări (tendinţe centripete) şi iniţiative (tendinţe centrifuge).  

           Scopul Proiectului  de dezvoltare instituţională este să contribuie la ameliorarea permanentă a calităţii învăţării şi predării printr-un proces de planificare continuă, regulată, evaluare şi revizuire. Premisa fundamentală a ofertei manageriale este aceea că învăţământul, în general, trebuie să joace un rol fundamental in consacrarea unei economii globale (global economy), a unei societăţi globale a cunoaşterii (knowledge society) şi a unei societăţi a învăţării pe tot parcursul vieţii ( lifelong learning society ).

Cel mai important factor de schimbare este capacitatea de a inova, precum și disponibilitatea de a coopera, de a interconecta activităţi performante şi competitive din sfera cunoaşterii, din economie, din viaţa comunităţii.

            Strategia Inspectoratului Şcolar Judeţean Caraş- Severin are la bază promovarea unui învăţământ performant, a unui învăţământ apt să răspundă nevoilor educaţionale şi să genereze, prin efectele sale, alinierea învăţământului preuniversitar din Caraş- Severin la standardele de exigenţă europeană.

 Expert mentorat didactic, Peptan Mihaiela, martie 2019

Astfel, atât la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean Caraş-Severin, cât şi la nivelul unităţilor de învăţământ din judeţ se promovează diversitatea culturală în educaţie, creşterea mobilităţii cadrelor didactice şi elevilor în spaţiul Uniunii Europene şi dezvoltarea dimensiunii europene a educaţiei prin iniţierea/ continuarea/ consolidarea parteneriatelor/ proiectelor europene, prin participarea la programele comunitare în domeniul educaţiei şi formării profesionale.

La nivelul județului  nostru se derulează 11 proiecte Erasmus+ și alte proiecte de parteneriat strategic din fonduri europene (Liceul Bănățean Oțelu Roșu, Centrul Școlar de Educație Incluzivă ”Primăvara” Reșița, Grădinița cu Program prelungit ”Floarea-soarelui” Reșița, Școala Gimnazială Băuțar, Colegiul Național ”Traian Lalescu” Reșița, Colegiul Național ”Mircea Eliade” Reșița, Școala Gimnazială Nr. 2 Reșița, Liceul Tehnologic ”Sf. Dimitrie” Teregova, Liceul Teoretic ”Traian Vuia” Reșița, Colegiul Național ”Diaconovici - Tietz” Reșița).

Prin participarea la aceste proiecte și programe comunitare, unitățile de învățământ din județul Caraș-Severin urmăresc dezvoltarea  dimensiunii europene a educației în școli, vizând următoarele coordonate:

ü deschiderea spre comunitate prin crearea şi consolidarea de parteneriate cu unități similare din țări ale Europei (Polonia, Italia, Austria, Germania), parteneriate cu părinții și comunitatea locală pentru susținerea acțiunilor comunitare întreprinse;

ü consolidarea atitudinii de toleranță și respect față de semeni, prin vizitele şi excursiile comune, în cadrul schimburilor de experiență realizate;

ü respectarea valorilor europene în spiritul unității prin diversitate în urma experiențelor multiculturale acumulate;

ü valorificarea schimburilor de bune practici în domeniul educației şi formării profesionale;

ü  Colaborarea permanentă cu toți partenerii sociali pentru a asigura elevilor un mediu adecvat de dezvoltare psiho-intelectuală și fizică, științifică și profesională, a constituit  o preocupare majora a unităților de învățământ din județul Caraș-Severin.

Expert mentorat didactic, Peptan Mihaiela, martie 2019

Desfășurarea unor proiecte și programe având ca scop integrarea elevilor cu nevoi speciale și asigurarea egalității de șanse, prevenirea delicvenței juvenile și a abandonului școlar, îmbunătățirea frecvenței la școală și a rezultatelor școlare, educație pentru sănătate, educație ecologică, educație civică, educație prin sport și educație cultural-artistică, a intensificat colaborarea și implicarea în viața școlii a părinților, a factorilor decidenți locali și a agenților economici parteneri.

La nivelul școlilor  există Asociațiile  Părinților, dintre care unele sunt organisme ONG cu tradiție, care susțin toate  demersurile cadrelor didactice, precum și ale Consiliilor  Școlare ale Elevilor (Colegiul Național ”Traian Doda” Caransebeș, Colegiul Național ”Traian Lalescu” Reșița, Colegiul Național ”Mircea Eliade” Reșița).

Colaborarea cu familia s-a concretizat într-un program comun de activități al școlilor cu  părinții (lectorate cu părinții, ședințe, consultații, vizite la domiciliul elevilor, serbări școlare).

Pentru desfășurarea activităților de pregătire-instruire practică, liceele tehnologice din județ  au încheiat parteneriate cu agenți economici. Prin intermediul stagiilor de practică,  elevilor li s-a oferit oportunitatea de a se familiariza cu specificul și cultura unei organizații și de a cunoaște fluxul de activități din cadrul unei unități de muncă. Importanța și atractivitatea efectuării practicii la agentul economic constă în însușirea și dezvoltarea unor abilități profesionale aplicate, precum munca în echipă sau managementul de proiect, abilități de comunicare, șansa de a câștiga experiența profesională reală și, la final, de a obține un loc de muncă permanent în domeniul de lucru ales.

S-a avut în vedere faptul că menținerea unui parteneriat activ cu agenții economici prin convenții de parteneriat,  asigurându-se astfel instruirea practica a elevilor și posibilitatea ocupării unui loc de muncă după absolvire și reducerea abandonului școlar, prin asigurarea unui set de facilități elevilor proveniți din familii sau grupuri defavorizate,  constituie principii de bază, ce răspund nevoilor individuale ale elevilor și priorităților de dezvoltare economică locală, județeană și regională.

Printre agenții economici cu care unitățile de învățământ au încheiat parteneriate, se numără:

·         S.C. LUCAS SRL

·         S.C.  SERVICE AUTOMOBILE CARANSEBEȘ  SA

·         S.C. MICHELINI  PREST S.R.L

·         I.I. GÂLCUE AURELIAN FULL AUTO

·         S.C.  I.V.  MULTICUS SRL

                                       Expert mentorat didactic, Peptan Mihaiela, martie 2019

·         S.C. MEGA COM IMPEX S.R.L.                 

·          S.C. SHOPGSM S.R..L                               

·          S.C. ENERGY R&D 2007 S.R.L.                   

·          S.C. LISIPROD S.R.L.                            

·          S.C. UNIC S.R.L.                                   

·          S.C. COMALEX S.R.L.

·         S.C. CODA SERV S.R.L.

·         S.C. DIA TERMO INSTAL VEST SRL

·         S.C. COMALEX S.R.L

·         S.C. CASA BARAJ  S.R.L.

·         S.C. SHOP  GSM S.R.L.-HOTEL ROGGE

·         S.C.  FORSINED FOR S.R.L.

·         S.C. ENERGY R&D 2007 S.R.L.                 

·         S.C. MEGA COMINTER S.R.L.             

·         S.C. SILSOR SRL

Colaborarea permanentă cu toți partenerii sociali pentru a asigura elevilor un mediu adecvat de dezvoltare psiho-intelectuală și fizică, științifică și profesională, a constituit  o preocupare majora a unităților de învățământ din județul Caraș-Severin.

"Caracterul însă al unei şcoli bune e ca elevul să înveţe în ea mai mult decât i se predă, mai mult decât ştie însuşi profesorul." (Mihai Eminescu)