îmbunătățite pentru sesiunea online pentru dezvoltarea personală și profesională a resurselor umane din școlile țintă  în vederea încărcării pe platforma educațională desfășurată în luna iulie 2018 pentru proiectul EduForm

Pregatirea on-line sau off-line, pe platforma e-learning

Aplicarea tehnologiilor informatice de vârf sau avansate în cadrul platformei de e-learning a însemnat nu numai o conversie de metode, tehnici, proceduri de derulare a proceselor educaţionale, ci şi o modificare a modului de gândire şi a mentalităţii cadrelor didactice titulare de discipline deveniți și tutori. Utilizarea tehnologiilor informatice de vârf sau avansate în învățământ a permis trecerea de la învăţarea prin memorare la învăţarea prin aplicare, efectuarea de studii și proiecte, precum şi optimizarea întregului proces educaţional.

Materialele de studiu destinate cursantului pe platforma de e-learning sunt asigurate  participării la activitățile directe, clasice în sala de clasă și care, ulterior se regăsesc în format electronic pe platforma educațională. Suplimentar, la fiecare modul, fiecare formator poate asigura materiale de studiu multimedia specifice disciplinei și adaptate la grupa de formabili.

Pregătirea on-line schimbă radical abordările tradiţionale ale educaţiei şi pregătirii pretutindeni în lume. Dezvoltarea sistemelor de tehnologia informaţiei şi a comunicării înseamnă alocarea de timp şi resurse care, pe termen lung, se transformă în beneficii importante atât pentru școală, cât şi pentru formabil/educabil, indiferent de vârsta cronologică a acestuia. În acest sistem, principalele materiale informaționale sunt electronice, în suporturi de curs disponibile on-line, forumuri de discuţii, teste de evaluare, rapoarte statistice etc. Indiferent cum sunt dezvoltate sistemele informatice care sprijină procesul de instruire, acestea trebuie gestionate şi întreţinute permanent. În prezent, pe platforma e-learning a instituţiei există un număr important de suporturi de curs şi manuale, pentru toate modulele programului de formare. De asemenea, există un număr important de utilizatori care pot accesa simultan platforma, fără ca aceasta să se blocheze.

Bune practici privind proiectarea materialelor de studiu și formularea cerințelor aplicațiilor pentru cursantul pe platforma educațională sunt dezvoltate prin respectarea unor cerinţe minime impuse la proiectarea materialelor de studiu pentru cursantul pe platforma educațională. Câteva dintre aceste sunt:

  • să fie redactate sintetic, cu accent pe principiile fundamentale din domeniul abordat, evidențiind cu italic sau bold cuvintele-cheie;
  • unităţile de învăţare (modulele sau temele) trebuie să aibă dimensiuni în funcţie de capacitatea de concentrare a cursantului, pe timpul studiului individual, cu mobilizarea atenţiei continue a cursantului pe o durată de maximum 2-3 ore;
  • aplicaţiile practice trebuie să reprezinte soluţii adecvate ale problemelor de rezolvat, în funcţie de complexitatea acestora;

-        materialele de studiu (didactice) trebuie prezentate în forme sugestive.

-        să satisfacă obiectivele prevăzute pentru curs (disciplină);

-        să conţină rezultatele aşteptate şi competenţele ce vor fi dobândite prin învăţarea conţinutului materialelor de studiu (conţinut divizat în module, lecţii şi unităţi de învăţare);

-        să faciliteze învăţarea graduală şi structurată;

-        să se precizeze timpul mediu de studiu individual pentru fiecare unitate de învăţare;

-        să conţină subiecte tratate secvenţial cu referiri la predecesoare şi succesoare;

-        să fie folosite procedee diverse de reţinere a elementelor esenţiale din materialele studiate: concluzii, rezumate, exemple semnificative, desene, tabele, fotografii, secvenţe video, animaţie, enumerări etc.

-        să aibă incluse întrebări şi teste de autoevaluare;

-        să fie incluse instrucţiuni de ajutor pentru cursant în ceea ce priveşte modul de parcurgere a materialului de studiu;

-        să aibă o formă atractivă de prezentare.

Dacă sunt prevăzute teme individuale de studiu, ele trebuie să fie incitante, atractive, să reclame dorința de căutare, de explorare, să solicite participări interactive între cursanți, să ofere o motivație; să ofere tot sprijinul necesar; să prevadă activități de monitorizare și de feedback. Prin urmare, tehnologia aleasă trebuie să ofere materiale capabile să indeplinească toate funcțiile menționate mai sus.

Modalități de realizare a activităților de formare pe platforma educațională

Activitățile pe platforma educațională trebuie să fie realizate îî conformitate cu necesitatile de formare ale cadrelor didactice valorificând toate tipurile diferite de relatii ce intervin între “actorii” din sistem și diferitele contexte de studiu care se pot crea. În principiu, aceste modalități sunt: studiul individual, studiul individual asistat, studiul în grupa virtuală, studiul în colaborare.

  1. Studiul individual accesând contul creat pe platforma educațională

Activitățile specific cursantului sunt:

  • parcurge suportul de curs și recomandările privind efectuarea aplicațiilor.
  • caută noi resurse pentru completarea informațiilor: bibliografia online
  • rezolvă aplicațiile care pot fi solicitări de materialele didactice, produse curriculare menite să crescă atractivitatea activităților de învățre pentru elevi. Astfel de materiale trebuie sa fie “complete” si “consistente” de vreme ce trebuie să îdeplineasca funcții variate și diferite.
  • Încarcă aplicațiile pe platforma educațională în timpul destinat acestora:
  • Rezolvă testul on-line cu itemi din modulul parcurs, respectând perioada și, pentru punctaj validat, încercând să se încadreze în timpul destinat rezolvării acestuia.
  1. Învățarea independentă asistată

Pentru aplicațiile pe parcurs, fiecare grupă de cursanți beneficiază de sprijinul unui formator cu rol de tutor.

Situatii de tutoriat pot fi:

  1. în activitatea directă, respectiv la Modulul nr.1 Tehnologii de prelucarare a Informatiilor, de Comunicație (TIC) și e- Learning în educație
  2. instructorii/formatorii care monitorizează și sprijină cursantul în mod individual pe tot parcursul procesului de învățare.
  3. rol de îndrumare pentru pregătirea testului din etapa finala de evaluare

Platforma educațională trebuie să faciliteze comunicarea dintre cursant și tutor prin intermediul poștei electronice, discuțiilor pe forum și a conferințelor de web.

În acest mod, relația online este similară cu cea desfășurată direct între cei implicați, adică este o relație între profesor și student.

Acest tip de învăţare este foarte des utilizat în cadrul activităţilor de formare profesională. În situaţia în care beneficiază de un sprijin informatic adecvat, poate deveni una dintre cele mai eficiente metode de formare.  De asemenea, acest tip de formare implică mult studiu individual (lectură, cercetare etc.) în legătură cu o anumită tematică, permiţând aprofundarea unor detalii privind tematica abordată. Studiul individual este urmat de o sesiune de întrebări şi răspunsuri, sesiune desfăşurată între formator şi cursant, pentru a se asigura că tematica a fost înţeleasă şi astfel poate fi aplicată la clasă.

Învăţarea asistată poate fi utilizată în paralel cu alte forme de pregătire, ca de exemplu ca activitate premergătoare unei prelegeri în sala de curs.

  1. Clasa/ Grupa virtuală

Cursantul nu este singur în procesul de invățare; el aparține unei grupe / clase virtuale care este ”dotată” cu materiale de studiu online și cu asistență tutorială. Chiar și acest scenariu este caracterizat de :

  • grupă abordează aceleași teme de studiu și de aplicații;
  • fiecare modul are un program fix cu date limită de finalizare a proiectelor, pe parcursul căruia fiecare cursantt își poate alege liber ritmul de lucru, își poate utiliza propriile metode de studiu;
  • rezolvă aplicațiile în echipă de 2-3 cursanți.

În fiecare caz, existența grupelor de lucru are funcții importante cum ar fi: menținerea motivației și obținerea unui randament optim: membrii grupului pot face sugestii, pot compara soluții sau își pot da sfaturi unii altora.

Platforma favorizează comunicarea în cadrul grupei și crearea unui sistem relațional prin intermediul e-mail, forum –fir de discuții, baze de date, studiu de caz, chat, un spațiu liber destinat crearii unor legături personale intre membrii grupei. Un astfel de scenariu corespunde modelului tradițional al lecției la clasă: fiecare membru al clasei beneficiază nu numai de atenția profesorului, ci și de atenția celorlalți membri, cursantul nu învață numai din materiale, ci și de la colegii săi, din greșelile lor.

Grupul astfel constituit este atât o sursa de răspândire a informațiilor, cât și un sprijin.

  1. 4. Învățarea prin colaborare în mediul on-line

Contextul este același ca si cel descris mai sus, adică presupune existența unui grup de lucru, dar se schimbă cadrul în care se desfașoară activitatea.

În modelele 1, 2 si 3 “conținuturile” învățării, sunt, in mod obligatoriu, definite dinainte:

-        in modelul 1 ele sunt exprimate de materialele de lucru;

-        in modelul 2 ele sunt incă aduse la cunoștința de materiale și sunt monitorizate de către un tutor/formator care il poate ajuta pe cursant;

-        in modelul 3 conținuturile sunt furnizate de materiale și asistate de către formatorul-tutor, iar cursantul se poate baza pe ajutorul celorlalți membri ai grupului.

Spre deosebire de acestea, în scenariul studiului în colaborare, studiul devine rezultatul unei munci colective in care fiecare membru devine creatorul/furnizorul conținuturilor științifice. Rolul inițial al materialelor didactice se schimba, pentru ca ceea ce numim “conținutul cursului” nu mai exista ca realitate definitiva inainte de inceputul activitatii, ci reprezinta rezultatele ei. Propunerile initiale legate de curs, insotite de cateva materiale fundamentale vor fi imbogatite in timpul derularii unitatii de studiu online, cu materiale noi create de profesori sau de catre studentii insisi. Tehnologia aleasa trebuie, chiar mai mult decat in modelul 3, să asigure cadrul optim pentru desfasurarea activitatilor, adica un spațiu virtual pentru comunicare, cercetare și găsire de noi resurse. Un astfel de scenariu corespunde aceluia al unei clase/grupe care realizează un proiect. El reprezinta unul dintre cadrele/contextele ce corespunde cel mai bine trasaturilor lucrului în rețea: el pune in prim plan rolul educabilului.

Alte bune practici:

Interacţiunea și comunicarea cu elevii, cu colegii și cu părinții în mediul on-line sau pe aplicațiile social-media:

Învăţarea combinată (b-learning)

Practica din ultimii ani a arătat că toate metodele de instruire au unele avantaje şi dazavantaje, dar rezultate deosebite se obţin atunci când se utilizează metode combinate. În acest sens, se poate menţiona combinarea metodei teoretice cu cea practică. Cursanţii primesc noţiunile teoretice în cadrul unei şedinţe de instruire la clasă, după care merg într-un laborator sau direct în teren, pentru a exersa noţiunile primite şi însuşite.

Dar cea mai modernă şi eficientă metodă de instruire combinaţă este metoda b-learning, care îmbină avantajele învăţării on-line (e-learning) cu cea la clasă. Cursanţii accesează, mai întâi, suportul de curs de pe platforma e-learning şi îşi însuşesc noţiunile conţinute în acesta. La scurt timp, se organizează şedinţa de evaluare pe parcurs, în cadrul cărora se aprofundează noţiunile teoretice şi se dezvoltă abilităţile şi deprinderile cursanţilor, prin studii de caz, jocuri de roluri etc., în funcție de cerințele aplicațiilor de la fiecare modul.

Metoda cascadei

În scopul eficientizării activităţilor de formare profesională şi pentru ca întregul personal didactic să beneficieze de informaţiile transmise în cadrul activităţilor de formare profesională pentru utilizarea TIC în instrucție și educație, este necesară organizarea unor activităţi de pregătire profesională în cascadă. Principiul acestei metode de formare profesională constă în aceea că profesorii care au fost incluşi în diferite programe de formare profesională transmit/împărtăşesc informaţiile primite, în momentul reîntoarcerii la școală, colegilor. În acest fel, ca urmare a participării la o formă de instruire la nivel central sau în afara instituţiei, ei devin formatori pentru ceilalţi colegi.