Prin fişă psihopedagogică ne referim la acel instrument de lucru care serveşte organizării şi prezentării informaţiilor referitoare la un elev privit în totalitatea sa sau referitoare la anumite aspecte din viaţa acestuia. Fişa destinată studiului individualităţii elevului reprezintă un document cu valenţe practice care permite desfăşurarea unei acţiuni programate în scopul desăvărşirii personalităţii elevului prin intermediul procesului de învăţământ. Se impune însă o precizare şi anume: eficienţa nu trebuie căutată în valoarea analizei psiho-pedagogice efctuate, ci în rolul ei de factor dinamizant al procesului de învăţământ.

În general, în alcătuirea unei fişe psihopedagogice a elevului cadrul didactic trebuie să ia în considerare câteva principii dintre care amintim: considerarea unitară a personalităţii copilului, cercetarea variabilelor de personalitate în interdependenţa lor, distingerea caracteristicilor dominante de personalitate, a celor de mediu şi de educaţie, repere privind procesul de formare a elevului (de exemplu, în orice fişă vom intâlni ca indicatori datele personale ale copilului, date starea de sănătate, date asupra mediului familial, date asupra şcolarităţii, date asupra structurii psihologice a elevului, date privind orientarea şcolară şi profesională a elevului respectiv etc.).

 

Fişa psihopedagogică poate reprezenta un instrument extrem de util cadrului didactic, realizabilă la orice nivel de învăţământ sau cuclu curricular, atâta vreme cât este completată corect, cu responsabilitatea cuvenită şi cu conştiinţa valorii ei în munca educativă. Din păcate, aceasta a ajuns să constituie una din multiplele sarcini care cad, ca o povară, peste umerii cadrelor didactice (educatori, învăţători, diriginţi), iar completarea ei îşi pierde uneori din utilitate atunci când ea este efectuată în grabă, sub ameninţarea unui termen de timp limită de prezentare sau cu subiectivitate. În prezent, circulă o multitudine de modele de fişe (mai mult sau mai puţin detaliate şi atotcuprinzătoare), fapt ce dă posiblitatea alegerii uneia din ele în funcţie de compatibilitatea ei cu scopurile urmărite. Prezentăm mai jos două modele de fişe psihopedagogice, cu valoare orientativă, care să vină în sprijinul tuturor celor care doresc să îşi conceapă singuri modelul de fișă pe care îl vor adopta în activitatea lor didactică, model în care am punctat majoritatea aspectelor care constituie resurse importante în cunoașterea elevului.

MODEL 1:

 FIŞA DE CUNOAŞTERE PSIHOPEDAGOGICĂ ŞI SOCIALĂ  A ELEVULUI

  Şcoala:_____________________

Localitatea________________________

 Întocmită de la ________până la_______

 I.                   Date personale:

1.      Numele şi prenumele:________________________________

2.      Locul şi data naşterii:______________________Vârsta____________

3.      Domiciliul:__________________________________________

4.      Înscris la aceasta şcoală din anul şcolar:____________________

 II.                Date cu privire la ruta şcolară anterioară (inclusiv perioada preşcolară):

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 III.             Date familiale:

 Ocupaţia şi locul de muncă al părinţilor:

Tatăl:______________________________

Mama:______________________________

2.      Structura şi componenţa familiei

a.       tipul familiei:

□   normală

□   părinţi divorţaţi

□   un părinte decedat

□    părinţi vitregi

 b)      Fraţi/surori mai mici sau mai mari:

Nr.crt

Nume şi prenume

Vârsta

Ocupaţia

1.

2.

3.

4.

5.

3.  Condiţiile materiale şi de locuit ale familiei:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.Atmosfera şi climatul afectiv:

□   raporturi armonioase, de înţelegere între ei;

□   raporturi punctate de mici conflicte trecătoare;

□   dezacorduri puternice în familie, conflicte frecvente;

□   familia destrămată sau pe cale de destrămare.

 5.      Atitudinea sau conduita părinţilor faţă de

            Copil_____________________________________________________________

            Şcoală____________________________________________________________

            Rezultatele la învăţătură ale elevului____________________________________

 6.      Planuri ale familiei pentru copil

7.      Influenţe din afara familiei (vecini, prieteni, colegi etc.):

□   reduse

□   ample, frecvente

□   întâmplătoare

  

IV.             Dezvoltarea psihică şi starea sănătăţii:

 Anamneza

a.       Antecente familiale

 ________________________________________________________________________________________________________________________________________________

dezvoltarea timpurie a copilului (naştere, îmbolnăviri, deficienţe):

 _______________________________________________________________________________________________________________________________________________                       V.                Date psihologice:

1.      Percepţia (vizuală, auditivă etc.):

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________           

2.      Reprezentările (tipuri de reprezentări preponderente):

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.      Memoria

□   preponderent logică

□   preponderent mecanică

 4.      Gândirea

□   caracter concret

□   caracter abstract

 Limbajul

a)    Caracteristicile vocabularului (fluenţa verbală, volum)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

b) Înţelegerea informaţiei verbale:

□   întotdeauna înţelege

□   înţelege de obicei

□   uneori înţelege

□   înţelege în ritm lent, după multe repetări

c) Redarea unui text:

□   redă cu precizie conţinutul textului

□   redă parţial

□   are multe lacune în redare

d)        Specificul limbajului scris (referitoare la exprimarea ideilor, structură semantică şi sintactică)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________           

6.      Atenţia (calităţi ale atenţiei evidenţiate în activităţile elevului) :

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7.      Afectivitatea

a) emotivitate

                                      1   2   3    4   5   6    7

·         Stabil, echilibrat     □   □   □   □   □   □   □     instabil, dezechilibrat

·         Matur emoţional     □   □   □   □   □   □   □     imatur emoţional

·         Îşi exprimă deschis □   □   □   □   □   □   □     îşi ascunde sentimentele

      sentimentele

a.       dispoziţii afective predominante

□   vesel, optimist

□   trist, deprimat

8.      Motivaţia învăţării (tipuri şi forme de motivaţie dominante, mod de funcţionare)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________          

9.      Voinţa (calităţi manifeste, caracteristici ale procesului deciziei):

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________                      

 Trăsături de personalitate

a.       temperament (încadrare tipologică justificată prin trăsături comportamentale)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________          

 caracter_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 aptitudini (inteligenţă, creativitate, spirit de observaţie, aptitudini speciale)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________           

11.  Comportament social

                                   1   2   3    4   5   6    7

prietenos, sociabil     □   □   □   □   □   □   □     neprietenos, nesociabil

acceptă autoritatea    □   □   □   □   □   □   □     respinge autoritatea

lider                           □   □   □   □   □   □   □     se lasă condus

activ în grup              □   □   □   □   □   □   □     pasiv

popular printre colegi□   □   □   □   □   □   □     nepopular

mulţumit cu poziţia   □   □   □   □   □   □   □     nemulţumit

socială ocupată

VI.             Caracterizare generală finală:

·         Dominante pozitive (puncte tari din caracterizarea anterioară)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________           

·         Dominante negative (puncte slabe din caracterizarea anterioară)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________           

  • Recomandări (în funcţie de dominantele menţionate mai sus - recomandări pentru cadrele didactice sau părinţi astfel încât dezvoltarea copilului să fie una dorită)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Întocmit de:-------------------------------------------------------

 Data:-------------------------------------------------

MODEL 2:

FIŞĂ DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ A ELEVULUI

1. Numele şi prenumele elevului ....................................................................

 A. Procesele cognitive şi stilul de muncă intelectuală

1. Caracteristici ale funcţiei senzorio-perceptice:

o    predomină modalitatea vizuală de recepţie a informaţiei;

o    predomină modalitatea auditivă de recepţie a informaţiei;

o    percepţie difuză, superficială a materialului de învăţare;

o    percepţie complexă (spirit de observaţie=;

2. Nivelul de inteligenţă:

Nivelul de inteligenţă

Inteligenţă bună

Inteligenţă medie

Inteligenţă scăzută

  • Inteligenţă sub medie

3. Memoria:

Nivelul de inteligenţă

Inteligenţă bună

Inteligenţă medie

Inteligenţă scăzută

Inteligenţă sub medie

 4. Imaginaţia:

  • săracă;
  • bogată;
  • reproductivă;
  • reproductiv-creatoare;
  • pentru activităţi tehnice;
  • pentru activităţi artistice.

  

5. Limbajul:

Vocabular bogat;

Exprimare frumoasă şi corectă

Exprimare uşoară şi corectă

Vocabular redus;

Exprimare greoaie;

Vocabular foarte sărac;

Exprimare incorectă

6. Stilul de muncă:

a) Cum lucrează

o    sistematic, ritmic, organizat;

o    inegal, cu fluctuaţii, în salturi;

o    neglijent, copiază temele de la alţii, aşteaptă să i le facă părinţii;

o    mari lacune în cunoştinţe, rămâneri în urmă la învăţătură şi alte activităţi;

o    alte meţiuni;

b) Sârguinţa

Foarte sârguincios

De obicei sârguincios

Puţin sârguincios

Nesârguincios

c) Autonomie, creativitate

o    inventiv, cu manifestări de creativitate;

o    manifestă uneori iniţiativă, independenţă;

o    se conformează de regulă modelului, procedează rutinant;

o    nesigur, dependent, fără iniţiativă;

o    alte caracteristici;

B. Conduita elevului la lecţii şi în clasă

1. Conduita la lecţie

o    atent, participă activ cu interes;

o    atenţia şi interesul inegale, fluctuante;

o    de obicei pasiv, aşteaptă să fie solicitat; prezent numai fizic, cu frecvente distrageri;

2. Purtarea în general

o    exemplară, ireproşabilă;

o    corectă, cuviincioasă, bună;

o    cu abateri comportamentale relativ frecvente, dar nu grave;

o    abateri comportamentale grave, devianţă;

C. Conduita în grup, integrarea socială a elevului

1. Participă la viaţa de grup

o    mai mult retras, rezervat, izolat, puţin comunicativ;

o    participă la activitatea de gruip numai dacă este solicitat;

o    este în contact cu grupul, se integrează, dar preferă sarcinile executive;

o    caută activ contactul cu grupul, sociabil, comunicativ, stabileşte uşor relaţii, vine cu idei şi propuneri;

o    activ, sociabil, comunicativ, cu bună iniţiativă de organizator şi animator al grupului;

2. Cum este văzut de colegi

o    bun coleg, sensibil, te înţelegi şi te împrieteneşti uşor cu el;

o    bun coleg, săritor la nevoie, pe poţi bizui pe el;

o    preocupat mai mult de sine, individualist, egoist;

3. Colegii îl apreciază pentru

o    rezultate la învăţătură;

o    performanţele extraşcolare;

o    pentru că este prietenos, apropiat;

D. Trăsături de personalitate

1. Temperamentul

o    puternic exteriorizat, impulsiv, nestăpânit, inegal, iritabil, uneori agresiv, activ, rezistent la solicităti, cu tendinţe de dominare a altora;

o    exteriorizat, energic, vioi, mobil, echilibrat, uşor adaptabil, vorbăreţ, guraliv, nestatornic;

o    calm, controlat, reţinut, lent, uneori nepăsător, mai greu adaptabil, rezistent la solicitări repetative;

o    hipersensibil, interiorizat, retras, nesigur, anxios;

o    tip combinat;

2. Emotivitate

o    foarte emotiv, excesiv de timid, emoţiile îi perturbă activitate;

o    emotiv, dar fără reacţii dezadaptive;

o    neemotiv, îndrăzneţ;

3. Dispoziţie predominantă

o    vesel, optimist;

o    mai mult trist, deprimat;

4. Însuşiri aptitudinale

o    lucrează repede, rezolvă corect sarcinile de învăţare;

o    rezolvă greoi, consumă mai mult decât investeşte;

o    lucrează greoi, cu erori, nu se încadrează în timp;

5. Trăsături de caracter în devenire

a) atitudini faţă de muncă:

o    pozitive;

o    negative;

b) atitudinea faţă de alţii:

o    pozitive;

o    negative;

c) atitudinea faţă de sine:

o    pozitive;

o    negative;

Întocmit de:-------------------------------------------------

                                                Data:--------------------------------------------

 

Fișele psihopedagogice prezentate mai sus acoperă majoritatea informațiilor pentru cunoașterea psihopedagogică și socială a copiilor și pot fi completate /îmbunătățite cu ajutorul consilierului școlar sau a profesorului psihopedagog. Acete informații constituie un reper important pentru organizarea activităților instructiv-educative, pentru discuții cu elevii în vederea dobândirii / perfecționării capacităților de autoeducație, de autoapreciere și de orientare școlară și profesională, dar și pentru activitățile de consiliere a părinților.