Bune practici privind proiectarea materialelor de studiu și încărcarea aplicațiilor pentru cursantul pe platforma educațională sunt dezvoltate prin cerințele aplicațiilor fiecărui modul și evidențiate de formator la nivelul grupei de formare pe platforma educațională. La nivelul grupei nr. 6 s-a evidențiat prof. AVRAMESCU-DRANICEANU Anamaria cu planul de intervenție personalizat la un diagnostic de deficienţă mentală medie, cu stabilirea obiectivelor, a metodelor și a mijloacelor de intervenție la Limba română și la Matematică. Cele două domenii de intervenție sunt prezentate coerent, valorificând coresponsența dintre: Obiective pe termen scurt – Obiective operaţionale -Activităţi de învăţare - Criterii minimale pentru evaluarea progresului - Metode şi instrumente de evaluare.

PROGRAM DE INTERVENŢIE PERSONALIZAT

  1. INFORMAŢII DE BAZĂ:

Numele elevului: C.M.

Clasa: a V-a

Psihodiagnostic/Tipul de deficienţă: Deficienţă mentală medie

Informaţii despre starea de sănătate a elevului: Stare bună de sănătate

Informaţii despre mediul social: Locuieşte împreună cu familia lui, având în componenţa sa mama, tata şi o soră de 4 ani. Familia nu are nici un venit şi prezintă condiţii precare de locuit. Mama îi acordă atenţie privind activitatea şcolară, dar acţionează cu violenţă, urmată de satisfacerea poftelor copilului.

  1. ECHIPA DE INTERVENŢIE:

Profesor psihopedagog:

Numele cadrului didactic:

Profesor -educator:

  1. INSTRUMENTE UTILIZATE ÎN EVALUARE:

·               chestionare orale;

·               observaţii curente;

·               aplicaţii practice;

·               fişe de lucru utilizate la diferite activităţi;

·               proba de evaluare;

·               convorbire individuală şi în grup;

·               observaţia spontană şi dirijată.

  1. OBIECTIVELE PROGRAMULUI:

Pe termen lung:

·               Descoperirea şi folosirea potenţialului psihic de învăţare ale subiectului, a ritmului propriu de achiziţie, prin observarea zilnică şi prin concentrarea tuturor informaţiilor din cadrul familiei;

·               Dezvoltarea exprimării orale, înţelegerea şi utilizarea corectă a semnificaţiilor structurilor gramaticale;

·               Dezvoltarea expresivităţii şi creativităţii;

·               Dezvoltarea motricităţii mâinilor, dar şi a altor părţi ale corpului;

·               Dezvultarea capacităţilor de calcul matematic;

Pe termen scurt:

·               Formarea abilităţilor de comunicare;

·               Formarea abilităţilor de participare la lecţii;

·               Dezvoltarea capacităţilor de scriere;

·               Partciparea la activităţi de grup;

·               Participarea la activităţi specifice matematicii;

·               Dezvoltarea capacităţilor de numărare şi efectuare a calculului matematic, oral şi în scris;

  1. SCOPURILE PROGRAMULUI:

·               Reducerea şi eliminarea lacunelor din cunoştinţele elevului;

·               Educarea exprimării verbale corecte din punct de vedere fonetic, lexical şi sintactic;

·               Formarea capacităţilor de cunoaştere a literelor şi citire a cuvintelor şi propoziţiilor;

·               Formarea deprinderilor de scriere corectă a elementelor grafice şi a literelor, precum şi scrierea lizibilă a cuvintelor;

·               Cunoaşterea şi utilizarea conceptelor specifice matematicii;

·               Dezvoltarea capacităţilor de explorare/investigare şi rezolvare de probleme;

·               Formarea şi dezvoltarea capacităţii de a comunica utilizând limbajul matematic;

  1. DERULAREA PROGRAMULUI DE INTERVENŢIE:

OBIECTIVE

METODE SI TEHNICI

MATERIALE UTILIZATE

- efectuarea unor exercitii de relaxare, pentru concentrarea atentiei si dezvoltarea memoriei;

- convorbirea

- povestirea

- problematizarea

- exercitiul de relaxare

- planse

- fise de lucru

- jocuri de constructie

- plastilina

- carti

- puzzle

- educarea auzului fonematic, a atentiei vizuale, a analizei auditive si imbogatirea vocabularului;

- exercitii de gimnastica respiratorie, linguala;

- exercitii pentru formarea priceperilor si deprinderilor de pronuntie corecta a silabelor si cuvintelor;

- exercitii de formulare a unor propozitii simple cu sunetul corectat in diferite pozitii;

- povestiri dupa imagini, planse;

- demonstratia;

- planse

- fise de lucru

- jocuri

- carti

- stapanirea si motivarea personala prin gestionarea adecvata a trairilor afective negative;

- exercitii de autocunoastere;

- exercitii pentru cresterea stimei de sine si a increderii in fortele proprii;

- exercitii pentru managementul emotiilor negative;

- convorbirea;

- problematizarea;

- lauda, incurajerea;

-fise de lucru

-desene

-minge antistres

-joc de rol

- explicarea si formarea unor deprinderi eficiente de studiu;

- efectuarea temelor la cabinet cand este posibil;

- efectuarea temelor si invatarea pentru oferirea unui model de lucru;

- explicatia;

- exercitiul

-carti, caiete;

-fise de lucru si cartonase

- organizarea locului de invatare cu eliminarea elementelor distractoare;

- convorbirea;

- exercitul;

- incurajarea

- sprijinirea copilului in parcurgerea materiei in ritm propriu si ajutor la cererea doamnei invatatoare;

- tratarea diferentiata;

- relatie empatica invatator-elev, consilier-elev;

- activitati ajutatoare

-planse

-jocuri

-casete

-carti

- construirea unui orar si respecterea lui astfel incat elevul sa isi faca temele, oferirea de recompense de catre familie;

- convorbirea;

- exercitiul

-cartonase cu sarcini expuse in camera

- masuri unitare de sustinere a copilului de catre familie;

- motivarea familiei in continuarea tratamentului medicamentos;

- consultarea;

- informarea

- empatia

-monitorizarea succesului prin acordarea de fete vesele

MIJLOACE: probe de evaluare, fişe de lucru, planşe, jetoane, jocuri didactice, rechizitele şi manualele şcolare, obiecte de uz general;

Domeniul de intervenţie: limba română

Elevul pronunţă corect cuvintele dar are un vocabular foarte sărac. Răspunsurile sale sunt monosilabice sau în propoziţii incomplete. Nu reuşaşte să povestească texte auzite în clasă ori întâmplări din viaţa personală, pierde firul logic al acestora. Capacitate scăzută de organizare şi coordonare a acţiunilor în conformitate cu comanda verbală. Scrie semne grafice cu trăsături tremurate, fără a respecta spaţiul de scris, pierde rândul, mâzgăleşte foaia.

Obiective

pe termen scurt

Obiective

operaţionale

Activităţi de învăţare

Criterii minimale pentru evaluarea progresului

Metode şi instrumente de evaluare

1.      Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului oral

2.      Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală

3.      Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris (citirea / lectura)

4.      Dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă

- să înţeleagă semnificaţia globală a mesajului oral

- să sesizeze intuitiv corectitudinea unei propoziţii ascultate

- să distingă cuvintele dintr-o propoziţie dată, silabele dintr-un cuvânt şi sunetele dintr-o silabă

- să sesizeze sensul cuvintelor într-un enunţ dat

- să formuleze clar şi corect enunţuri verbale potrivite unor situaţii date

- să integreze cuvintele noi în enunţuri

- să identifice litere, grupuri de litere, silabe, cuvinte şi enunţuri în textul tipărit şi în textul de mână

- să sesizeze legătura dintre enunţuri şi imaginile care le însoţesc

- să desprindă semnificaţia globală a unui text citit

- să citească în ritm propriu, corect un text cunoscut

- să scrie corect litere, silabe, cuvinte

- să scrie corect, lizibil şi îngrijit propoziţii scurte

-exercitii de delimitare a cuvintelor in enunturi;

-exercitii de stabilire a pozitiei unui cuvant intr-o propozitie;

-jocuri de identificare a pozitiei silabelor in cuvant;

-exercitii de distingere a sunetului initial, final sau din interiorul unei silabe sau al unui cuvant;

-identificarea cuvintelor ce contin sunetul învăţat si despartirea lor in silabe;

-jocuri de punere in corespondenta a unui cuvant auzit cu imaginea corespunzatoare;

-exercitii de despartire a cuvintelor in silabe;

- exerciţii de trasare a elementelor grafice;

- exerciţii de adoptare a poziţiei corecte si comode pentru scris;

- exerciţii de scriere a unor elemente grafice pregătitoare, care sa faciliteze scrierea literelor si scriere în duct continuu;

- exerciţii de scriere a literelor, silabelor, cuvintelor si propoziţiilor;

- exerciţii de scriere a literelor si a cuvintelor, respectând forma, mărimea lor;

- exerciţii de încadrare corecta în pagina a textului (data, alineat);

- exerciţii de apreciere corecta a spaţiului dintre cuvinte;

- dictări de cuvinte si propoziţii;

- înţelege semnificaţia globală a unui text scurt, după ascultarea repetată a acestuia, sau după lămuriri suplimentare;

- formulează răspunsuri la întrebările puse, uneori cu imprecizii, corectate la solicitarea învăţătorului;

- distinge şi delimitează cuvintele în propoziţii de două cuvinte, rostite clar de învăţător;

- distinge, după auz, silabele şi sunetele, dintr-un cuvânt dat, de 1-2 silabe;

- pronunţă, corect, cuvântul integral şi pe silabe, cu imprecizii corectate cu sprijinul învăţătorului;

- asociază sunetul cu litera de tipar, sau de mână; citeşte în ritm propriu silabe, cuvinte şi propoziţii alcătuite diin 2-3 cuvinte, uneori cu inversiuni sau repetări, corectate la intervenţia învăţătorului;

- citeşte cuvinte scrise, formate din silabe cunoscute;

- citeşte fluent şi corect enunţuri  cunoscute, cu ezitări sau pauze mai lungi, atunci când întâlneşte cuvinte care conţin aglomerări de consoane, grupuri de litere etc.;

- copiază, transcrie şi scrie după dictare litere, silabe şi cuvinte cu abateri de la regulile grafice;

- construieşte  în scris propoziţii formate din 2-3 cuvinte, cu mici abateri de la regulile grafice, ortografice şi de punctuaţie, corectate la intervenţia învăţătorului;

-copiază/ transcrie/ scrie după dictare, cu unele omosiuni, inversiuni de litere, uneori cu abateri de la normele de aşezare în pagină, sau de la folosirea corectă a semnelor de punctuaţie;

Evaluarea orală şi scrisă

Aprecieri stimulative

Evaluare cu mai multe reveniri

Evaluări curente formative

Probe scrise, fişe de lucru

Domeniul de intervenţie: matematică

Elevul formează mulţimi, recunoaşte culorile, numără crescător până la 5, dar are probleme în ceea ce priveşte număratul până la 10 sau număratul descrescător, chiar şi cu ajutorul obiectelor. Capacitate scăzută de organizare şi coordonare a acţiunilor în conformitate cu comanda verbală. Scrie semne grafice cu trăsături tremurate, fără a respecta spaţiul de scris, pierde rândul, mâzgăleşte foaia.

Obiective

pe termen lung

Obiective

de referinţă

Activităţi de învăţare

Criterii minimale pentru evaluarea progresului

Metode şi instrumente de evaluare

1. Cunoaşterea şi utilizarea conceptelor specifice matematicii

2. Dezvoltarea capacităţilor de explorare/investigare şi rezolvare de probleme

3. Formarea şi dezvoltarea capacităţii de a comunica utilizând limbajul matematic

4. Dezvoltarea interesului şi a motivaţiei pentru studiul şi aplicarea matematicii în contexte variate

- să scrie, să citească numerele naturale de la 0 la 10;

- să compare două numere cu diferenţă de o unitate;

- să completeze un şir de numere;

- să scrie vecinii numerelor;

- să exploreze modalităţi variate de compunere şi descompunere a numerelor, în concentrul 0 – 10 cu obiecte de sprijin;               

- să efectueze operaţii de adunare şi de scădere cu numere naturale de la 0 la 10 fără trecere peste ordin cu obiecte de sprijin;

- să rezolve probleme care presupun o singură operaţie dintre cele învăţate.

- exerciţii de numărare cu obiecte de la 0 la 10;

- exerciţii de citire şi de scriere a numerelor naturale de la 0 la 10;

- compararea şi ordonarea numerelor de la 0 la 10;

- exerciţii compunere şi descompunere cu numere naturale de la 0 la 10;

- exerciţii de alegere a unei descompuneri potrivite pentru efectuarea unui calcul;

- rezolvarea de probleme cu obiecte sau cu desene simple: puncte, cerculeţe, linii etc.;          

- rezolvarea de probleme cu obiecte sau cu desene simple: puncte, cerculeţe, linii etc..

-ex. de descompunere a numerelor în sume şi diferenţe ;

-ex. de adunare şi scădere cu numere de la 0 la 20 ;

-ex. de aflare a numărului necunoscut ;

-ex. de verificare a rezultatului prin probă ;

-ex. – joc pentru verbalizarea etapelor de calcul

-ex. de analiză a părţilor componente ale unei probleme ;                                                                                       -ex de transformare a unei probleme păstrând numerele date

-ex. de numărare cu pas dat „înainte” şi „înapoi” cu şi fără sprijin de obiecte sau desene ;

-ex. de comparare a numerelor folosind diferite reprezentări ale acestora ;

-compunerea şi descompunerea numerelor în z şi u .

- asociază mulţimi (alcătuite din obiecte identice, uşor de numărat), cu numărul lor (cardinalul mulţimii);

- identifică cifra zecilor şi cifra unităţilor în scrierea unui număr de două cifre;

-numără corect, crescător şi descrescător, din 1 în 1, în concentrul 0-30;

- copiază, transcrie şi scrie după dictare cifrele, cu greşeli privind corectitudinea elementelor grafice, încadrarea în spaţiul de scriere, înclinarea;

-efectuează adunări şi scăderi în concentrul 0-30, fără trecere peste ordin, utilizănd simbolurile +, -, = în scrierea unui exerciţiu;

- efectuează corect 50-60% dinexerciţiile cu o singură operaţie cuprinsă într-o listă dată;

- descompune numere naturale mai mici decât 10 în sume sau diferenţe, utilizând obiecte;

-rezolvă probleme cu date numerice şi enunţ sintetic, care presupun o singură operaţie, cu numere mai mici decât 10, recurgând la modelarea figurală a datelor problemei;

- execută, parţial corect, în ritm propriu, comanda dată, după lămuriri suplimentare.

Evaluarea orală şi scrisă

Aprecieri stimulative

Evaluare cu mai multe reveniri

Evaluări curente formative

Probe scrise, fişe de lucru