Bune practici privind proiectarea materialelor de studiu și încărcarea aplicațiilor pentru cursantul pe platforma educațională sunt dezvoltate prin cerințele aplicațiilor fiecărui modul și evidențiate de formator la nivelul grupei de formare pe platforma educațională. La nivelul grupei nr. 8 s-a evidențiat prof. Dana GUGA planul de intervenție personalizat la clasa a VI-a, disciplina Fizică.

Planul de intervenție personalizat de prof. Dana GUGA este pentru un elev din clasa a VI-a, la disciplina Fizică, elev care se confruntă cu dificultăți de învățare (ușoare dificultăți de înțelegere, disgrafie și discalculie). Proiectul prezintă modalități de valorificare a conținuturilor științifice prin  instrumente compensative utilizate pe unități de învățare, cu detalii de conținuturi, obiective operaţionale, metode şi mijloace de realizare, criterii minimale de apreciere a progreselor (PMA – performanța minimă admisă).

PLAN DE INTERVENTIE PERSONALIZAT

Numele şi prenumele elevului  R.A.

Clasa: a VI-a

An şcolar: 2018-2019        

Aria curriculară: Matematică şi ştiinţe

Disciplina: Fizică

Echipa de lucru: prof.G. D. prof. M.I.

Problemele cu care se confruntă copilul (rezultatele evaluării complexe):

·        Nu reuşeşte să scrie după dictare;

·        Are un scris ilizibil, încât nu şi-l descifrează nici ea însăşi;

·        Citeşte foarte greu, iar termenii mai dificili abia îi silabiseşte, neînţelegându-le valoarea în frază;

·        Nu înţelege suficient noţiunile simple astfel că nu poate să opereze cu ele;

·        Recunoaşte operaţiile/fenomenele/proprietăţile simple şi le poate explica individual, dar nu şi relaţiile de cauzalitate şi nici interdependenţa  acestora, având probleme de transfer intra şi transdisciplinar;

·        Copiază corect după manual, dar extrem de încet, fiind mereu în urma colegilor săi;

·        Are deprinderi practice corespunzătoare, abilităţile practice fiind mult superioare capacităţilor intelectuale şi cunoştinţelor teoretice.

Priorităţi pentru perioada 24.09.2018 – 31.05.2019

1.       Aplicarea unui tratament diferenţiat în funcţie de: aptitudinile elevului, competenţele deja dobândite, voinţa de implicare personală şi a părinţilor, existenţa/inexistenţa unui profesor de sprijin specializat etc.;

2.      Însuşirea termenilor de bază din fizică, la nivelul minim acceptat de programa şcolară pentru elevii cu CES;

3.      Întocmirea mai multor fişe de lucru adaptate nevoilor personale şi nivelului intelectual al elevului, mai ales pentru situaţiile când toţi elevii lucrează individual sau în grup;

4.      Delegarea unui coleg de clasă pentru a-i asigura tutoratul şi pregătirea acestuia în acest scop de către profesor;

5.      Organizarea la nivelul şcolii a unor activităţi educative care să prevină/combată dezinteresul elevilor faţă de şcoală.


Structura programului de intervenţie personalizat: 24.09.2018-09.11.2018

U.I.

Conţinuturi

Obiective operaţionale

Metode şi mijloace de realizare

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Perioada de intervenţie

Observaţii

CORP. SUBSTANŢĂ. PROPRIETĂŢI

·  Corpuri şi substan-ţe: clasificare, exemple

·  Stările de agregare ale substanţelor: clasificare

·  Starea solidă: descriere, exemple

·  Starea lichidă: descriere, exemple

·  Starea gazoasă: descriere, exemple

·  Proprietăţile cor-purilor şi substan-ţelor

·  Deformarea corpu-rilor

·  Să clasifice corpurile după diferite criterii de clasificare (însuşiri);

·  Să clasifice substanţele după diferite criterii de clasificare (însuşiri);

·  Să enumere stările de agregare ale corpurilor şi substanţelor;

·  Să descrie fiecare stare de agregare;

·  Să dea exemple de corpuri şi substanţe aflate în diferite stări de agregare;

·  Să explice deformarea corpurilor şi să efectueze experimental diferite deformări;

·  Să distingă între defoarmarea elastică şi plastică;

·  Să rezolve fişe de lucru, rebusuri;

·  Să culeagă informaţii legate de stările de agregare din diferite surse de informare.

·   conversaţia

·  expunerea

·  problematizarea

·  studiul individual

·  exerciţiul

·  lucrul cu manualul

·  experimentul

·  programul AEL

·  explicaţia

·  jocul didactic pe calculator

·  rebusul

·  instruirea programată

·  prezentări PPT

·  met. multisenzoriale: metoda ,,Concurs”, metoda aprecierii pozitive

·  ştiu, vreau să ştiu, învăţ

·  diagrama Venn

·  Identifică substanţe şi corpuri făcând diferenţa dintre ele;

·  Dă exemple de corpuri şi substanţe întâlnite în gospodărie;

·  Enumeră stările de agregare ale substan-ţelor şi caracterizează aceste stări;

·  Dă exemple de corpuri şi susbstanţe aflate în cele 3 stări de agregare;

·  Observă şi realizează diferite experimente (deformări ale corpu-rilor);

·  Explică rolul unor tehnologii în diferite ramuri de activitate;

·  Rezolvă probleme cu caracter aplicativ;

·  Realizează transferuri interdisciplinare;

·  Înregistrează date şi informaţii în tabele (completând însuşiri ale corpurilor);

·  Explică rolul unor tehnologii în diferite ramuri de activitate.

·  probe practice 

·  probe de evaluare teoretică

·  aplicaţii ale elevilor

·  proiecte

·  referate

·  AeL

·  portofoliu

·  fişe de lucru

·  căutarea şi utilizarea informaţiilor ştiinţifice necesare (cărţi, reviste, internet, etc.)

24.09.2018-

09.11.2018


Structura programului de intervenţie personalizat: 12.11.2018-21.12.2018

U.I.

Conţinuturi

Obiective operaţionale

Metode şi mijloace de realizare

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Perioada de intervenţie

Observaţii

FENOMENE TERMICE

·  Stările termice ale corpurilor (cald- rece)

·  Dilatarea termică a solidelor

·  Dilatarea termică a lichidelor

·  Dilatarea termică a gazelor

·  Să descrie starea termică a unui corp cu ajutorul simţului tactil;

·  Să efectueze experimente prin care să observe dilatarea corpurilor aflate în ce-le 3 stări de agregare;

·  Să măsoare diferite dimensiuni ale corpu-rilor (lungime, volum) înainte şi după dilatare;

·  Să descrie prin exemple consecinţele dilatării corpurilor;

·  Să înregistreze imediat după măsurare, datele obţinute;

·   conversaţia

·  expunerea

·  problematizarea

·  studiul individual

·  exerciţiul

·  lucrul cu manualul

·  experimentul

·  programul AEL

·  explicaţia

·  jocul didactic pe calculator

·  rebusul

·  instruirea programată

·  prezentări PPT

·  met. multisenzoriale: metoda ,,Concurs”, metoda aprecierii pozitive

·  ştiu, vreau să ştiu, învăţ

·  diagrama Venn

·  Apreciază starea termică a diferitelor corpuri cu ajutorul simţului tactil;

·  Explică dilatarea cor-purilor aflate în cele 3 stări de agregare;

·  Recunoaşte în activi-tatea practică conse-cinţele dilatării corpu-rilor (ex.îngheţarea apei într-o sticlă);

·  Observă variaţia unor mărimi fizice (volum, lungime) la încălzire-răcire;

·  Observă şi realizează diferite experimente prin care evidenţiază dilatarea corpurilor;

·  Rezolvă probleme cu caracter aplicativ;

·  Realizează transferuri interdisciplinare;

·  Înregistrează date şi informaţii în tabele;

·  Explică rolul unor tehnologii influenţate de dilatare în diferite ramuri de activitate.

·  probe practice 

·  probe de evaluare teoretică

·  aplicaţii ale elevilor

·  proiecte

·  referate

·  AeL

·  portofoliu

·  fişe de lucru

·  căutarea şi utilizarea informaţiilor ştiinţifice necesare (cărţi, reviste, internet, etc.)

12.11.2018-

21.12.2018


Structura programului de intervenţie personalizat: 14.01.2019-15.03.2019

U.I.

Conţinuturi

Obiective operaţionale

Metode şi mijloace de realizare

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Perioada de intervenţie

Observaţii

MĂRIMI FIZICE ŞI MĂSURAREA LOR

·  Unităţi de măsură

·  Dimensiunile corpurilor

·  Masa corpurilor: cântarul

·  Masa corpurilor: balanţa

·  Echilibrul corpurilor

·  Măsurarea timpului – ceasul

·  Măsurarea timpului – cronometrul

·  Compunerea de cantităţi de lichide

·  Evaluare

·  Să recunoască cele mai importante mărimi fizice (timp, masă etc.)

·  Să clasifice unităţile de măsură ale mărimi-lor fizice cele mai folosite (timp, lungi-me, masă, capacitate);

·  Să transforme diferite unităţi de măsură în multipli şi/sau submultipli (m/cm, km/m, zile/ore/minute, kg/g. t/kg);

·  Să efectueze măsurări de lungime, distanţă, timp, masă, folosind corect instrumentele de măsură adecvate;

·  Să înregistreze imediat după măsurare, datele obţinute;

·  Să citească şi să inter-preteze corect instru-cţiunile de folosire a unor aparate de măsură folosite în gospodărie.

·   conversaţia

·  expunerea

·  problematizarea

·  studiul individual

·  exerciţiul

·  lucrul cu manualul

·  experimentul

·  programul AEL

·  explicaţia

·  jocul didactic pe calculator

·  rebusul

·  instruirea programată

·  prezentări PPT

·  met. multisenzoriale: metoda ,,Concurs”, metoda aprecierii pozitive

·  Diferenţiază fenome-nele fizice identificate în viaţa de zi cu zi, a instrumentelor şi mărimilor fizice din domeniul studiat;

·  Recunoaşte în activitatea practică fenomenele studiate din domeniile fizicii

·  Observă variaţia unor mărimi fizice (masă, lungime, timp)

·  Observă şi realizează diferite experimente;

·  Efectuează determinări cantitative cu diferite instrumente de măsură (cântar, balanţă, ceas, cronometru, metru, vase  gradate etc.);

·  Rezolvă probleme cu caracter aplicativ;

·  Realizează transferuri interdisciplinare;

·  Înregistrează date şi informaţii în tabele;

·  Explică rolul unor tehnologii în diferite ramuri de activitate.

·  probe practice 

·  probe de evaluare teoretică

·  aplicaţii ale elevilor

·  proiecte

·  referate

·  AeL

·  portofoliu

·  fişe de lucru

·  căutarea şi utilizarea informaţiilor ştiinţifice necesare (cărţi, reviste, internet, etc.)

14.01.2019-

15.03.2019


Structura programului de intervenţie personalizat: 18.03.2019-31.05.2019

U.I.

Conţinuturi

Obiective operaţionale

Metode şi mijloace de realizare

Criterii minimale de apreciere a progreselor

Metode şi instrumente de evaluare

Perioada de intervenţie

Observaţii

FENOMENE MECANICE

·  Starea de mişcare a corpurilor

·  Starea de repaus a corpurilor

·  Reperul

·  Traiectoria

·  Viteza

·  Tipuri de mişcări: mişcarea rectilinie

mişcarea circulară;

mişcarea oscilato-rie

·  Evaluare

·  Să recunoască stările mecanice ale corpurilor (starea de mişcare şi de repaus);

·  Să dea exemple de corpuri aflate în cele două stări mecanice;

·  Să identifice reperul în diferite situaţii pentru înţelegerea noţiunii de relativitate a stării mecanice a unui corp;

·  Să clasifice traiecto-riile corpurilor, exem-plificând;

·  Să clasifice diferite mişcări după traiecto-rie şi viteză şi să recu-noască în practică ti-purile de mişcări ale corpurilor;

·  Să descrie diferite ti-puri de mişcări: mişca-rea rectilinie, circulară şi oscilatorie;

·   conversaţia euristică

·  expunerea

·  problematizarea

·  studiul individual

·  exerciţiul

·  lucrul cu manualul

·  experimentul

·  programul AEL

·  explicaţia

·  jocul didactic pe calculator

·  rebusul

·  fişele de lucru

·  instruirea programată

·  prezentări Power Point

·  Diferenţiază fenome-nele fizice identificate în viaţa de zi cu zi, a instrumentelor şi mărimilor fizice din domeniul studiat

·  Recunoaşte în activitatea practică fenomenele studiate din domeniile fizicii

·  Observă variaţia unor mărimi fizice (viteză, distanţă, timp)

·  Observă fenomenele, culege şi înregistrează observaţiile referitoare la acestea;

·  Observă şi/sau reali-zează experimente;

·  Efectuează determinări cantitative cu diferite instrumente de măsură (cronometru, metru);

·  Rezolvă probleme cu caracter teoretic sau aplicativ;

·  Realizează transferuri interdisciplinare;

·  Formulează observaţii proprii asupra fenome-nelor studiate.

·  probe practice 

·  probe de evaluare teoretică

·  aplicaţii ale elevilor

·  proiecte

·  referate

·  AeL

·  portofoliu

·  fişe de lucru

·  căutarea şi utilizarea informaţiilor ştiinţifice necesare (cărţi, reviste, internet, etc.)

18.03.2019-

31.05.2019


Evaluarea periodică: ………………………………….

Metode de evaluare aplicate:

o  fişe de lucru                     

o  evaluare scrisă      

o  portofoliu 

o  aplicaţii     

o  probe practice (experimentale)                 

o  evaluare orală

o  AeL                                  

o  joc didactic, rebus

Obiective realizate:

·        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

·        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

·        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Dificultăţi întâmpinate:

¬ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

¬ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

¬ ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Metode cu impact ridicat:

a)      pozitiv: ………………………………………………………………………………………………………………………………………..….…………..

b)      negativ: ……………………………………………………………………………………………………………………………………..………………..

Recomandări particulare:

§  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

§  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

§  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Rolul şi modul de implicare al părinţilor în program:

o  participă la lecţii                                                    o  însoţesc copilul la şcoală                                 
o  însoţesc copilul la centrul de recuperare   

o  ajută copilul la rezolvarea temelor             o  se implică prea puţin în ajutarea copilului           
  
o  nu se implică deloc

Profesor,

Evaluarea periodică: ………………………………….

Metode de evaluare aplicate:

o  fişe de lucru                                              o  evaluare scrisă                                o  portofoliu                    
o  aplicaţii     

o  probe practice (experimentale)                  o  evaluare orală                                 o  AeL                            
o  joc didactic, rebus

Obiective realizate:

·        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

·        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

·        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Dificultăţi întâmpinate:

¬ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

¬ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

¬ ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Metode cu impact ridicat:

c)      pozitiv: ………………………………………………………………………………………………………………………………………..….…………..

d)     negativ: ……………………………………………………………………………………………………………………………………..………………..

Recomandări particulare:

§  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

§  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

§  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Rolul şi modul de implicare al părinţilor în program:

o  participă la lecţii                                                    o  însoţesc copilul la şcoală                                 
o  însoţesc copilul la centrul de recuperare   

o  ajută copilul la rezolvarea temelor             o  se implică prea puţin în ajutarea copilului             
o  nu se implică deloc

Profesor,