Bune practici privind proiectarea materialelor de studiu și încărcarea aplicațiilor pentru cursantul pe platforma educațională sunt dezvoltate prin cerințele aplicațiilor fiecărui modul și evidențiate de formator la nivelul grupei de formare pe platforma educațională. La nivelul grupei nr. 10 s-a evidențiat prof. inv.primar Flavia POPOVICI și prof. Monika BORU cu planul de intervenție personalizat la clasa a VI-a, disciplinele Matematică și Fizică.

Planul de intervenție personalizat de prof. Monika Boru este pentru un elev din clasa a VI-a, la disciplina Fizică, elev care se confruntă cu dificultăți de învățare (ușoare dificultăți de înțelegere, disgrafie și discalculie). Proiectul prezintă modalități de valorificare a conținuturilor științifice prin  instrumente compensative utilizate pe unități de învățare, cu detalii de conținuturi, obiective operaţionale, metode şi mijloace de realizare, criterii minimale de apreciere a progreselor (PMA – performanța minimă admisă).

SCOALA GIMNAZIALĂ NR. 2 BOCŞA

PROGRAM DE INTERVENŢIE PERSONALIZAT

  1. INFORMAŢII GENERALE:

 Numele: G. A.

 Data naşterii: 03.07..2010- 8 ANI

 Clasa:  a II-a

       Domeniul de intervenţie: Limba şi literatura română şi Matematică

  1. EVALUARE INIŢIALĂ

Instrumente folosite în evaluare: fişa psihopedagogică, observaţia spontană şi dirijată, convorbirea individuală şi de grup, sarcini de lucru pentru automatizarea și comprehensiunea citirii (pretest).

Diagnostic:

·         Medical: clinic sănătos;

·         psihologic: deficienţă mentală, deficit de atenţie, percepţie slabă, labilitate emoţională şi instrumentală;

·         psihopedagogic: dificultăţi de învăţare-dislexo-disgrafie, discalculie;

·          pedagogic: nu face faţă cerinţelor educaţionale; adaptare inferioară la cerinţele programei şcolare pentru clasa a II- a şi a curriculumului de citire–scriere-calcul.- fetiţa s-a transferat în septembrie 2018 în această clasă. Din cauza nefrecventării cursurilor ea nu avea nici cunoştinţele de bază ale unui copil, dezvoltat normal , din clasa pregătitoare.

3.OBIECTIVELE PROGRAMULUI:

Pe termen lung:

·               Descoperirea şi folosirea potenţialului psihic de învăţare ale subiectului, a ritmului propriu de achiziţie, prin observarea zilnică şi prin concentrarea tuturor informaţiilor din cadrul familiei;

·               Dezvoltarea exprimării orale, înţelegerea şi utilizarea corectă a semnificaţiilor structurilor gramaticale;

·               Dezvoltarea expresivităţii şi creativităţii;

·               Dezvoltarea motricităţii mâinilor, dar şi a altor părţi ale corpului;

·               Dezvultarea capacităţilor de calcul matematic;

Pe termen scurt:

·               Formarea abilităţilor de comunicare;

·               Formarea abilităţilor de participare la lecţii;

·               Dezvoltarea capacităţilor de scriere;

·               Partciparea la activităţi de grup;

·               Participarea la activităţi specifice matematicii;

·               Dezvoltarea capacităţilor de numărare şi efectuare a calculului matematic, oral şi în scris;

  1. SCOPURILE PROGRAMULUI:

·               Reducerea şi eliminarea lacunelor din cunoştinţele elevului;

·               Educarea exprimării verbale corecte din punct de vedere fonetic, lexical şi sintactic;

·               Formarea capacităţilor de cunoaştere a literelor şi citire a cuvintelor şi propoziţiilor;

·               Formarea deprinderilor de scriere corectă a elementelor grafice şi a literelor, precum şi scrierea lizibilă a cuvintelor;

·               Cunoaşterea şi utilizarea conceptelor specifice matematicii;

·               Dezvoltarea capacităţilor de explorare/investigare şi rezolvare de probleme;

·               Formarea şi dezvoltarea capacităţii de a comunica utilizând limbajul matematic;

  1. DERULAREA PROGRAMULUI DE INTERVENŢIE:

Consilier şcolar:

·         Stimulează elevul in vederea reducerii dificultatilor de invatare prin exersarea si dezvotarea proceselor psihice (memorie, atentie, motivatie), a unor trasaturi pozitive de personalitate din domeniul afectiv si motivational, a deprinderilor de munca individuala;

·         Implica mama pentru a o ajuta sa lucreze cu copilul in asimilarea unor cunostinte esentiale: cunoasterea mediului, coordonare spatio-temporala, dezvoltarea limbajului si a vocabularului, abilitati de relationare sociala;

OBIECTIVE

METODE SI TEHNICI

MATERIALE UTILIZATE

- efectuarea unor exercitii de relaxare, pentru concentrarea atentiei si dezvoltarea memoriei;

- convorbirea

- povestirea

- problematizarea

- exercitiul de relaxare

- planse

- fise de lucru

- jocuri de constructie

- plastilina

- carti

- puzzle

- educarea auzului fonematic, a atentiei vizuale, a analizei auditive si imbogatirea vocabularului;

- exercitii de gimnastica respiratorie, linguala;

- exercitii pentru formarea priceperilor si deprinderilor de pronuntie corecta a silabelor si cuvintelor;

- exercitii de formulare a unor propozitii simple cu sunetul corectat in diferite pozitii;

- povestiri dupa imagini, planse;

- demonstratia;

- planse

- fise de lucru

- jocuri

- carti

- stapanirea si motivarea personala prin gestionarea adecvata a trairilor afective negative;

- exercitii de autocunoastere;

- exercitii pentru cresterea stimei de sine si a increderii in fortele proprii;

- exercitii pentru managementul emotiilor negative;

- convorbirea;

- problematizarea;

- lauda, incurajerea;

-fise de lucru

-desene

-minge antistres

-joc de rol

- explicarea si formarea unor deprinderi eficiente de studiu;

- efectuarea temelor la cabinet cand este posibil;

- efectuarea temelor si invatarea pentru oferirea unui model de lucru;

- explicatia;

- exercitiul

-carti, caiete;

-fise de lucru si cartonase

- organizarea locului de invatare cu eliminarea elementelor distractoare;

- convorbirea;

- exercitul;

- incurajarea

- sprijinirea copilului in parcurgerea materiei in ritm propriu si ajutor la cererea doamnei invatatoare;

- tratarea diferentiata;

- relatie empatica invatator-elev, consilier-elev;

- activitati ajutatoare

-planse

-jocuri

-casete

-carti

- construirea unui orar si respecterea lui astfel incat elevul sa isi faca temele, oferirea de recompense de catre familie;

- convorbirea;

- exercitiul

-cartonase cu sarcini expuse in camera

- masuri unitare de sustinere a copilului de catre familie;

- motivarea familiei in continuarea tratamentului medicamentos;

- consultarea;

- informarea

- empatia

-monitorizarea succesului prin acordarea de fete vesele

ÎNVĂŢĂTOR:

·         Antrenează elevul în activităţile specifice pe arii de stimulare sau recuperatorii şi recreative, cu respectarea particularităţilor de vârstă şi individuale;

·         În cadrul lecţiilor se lucrează diferenţiat, cu respectarea planificării materiei (cu revizuiri şi adaptări);

MIJLOACE: probe de evaluare, fişe de lucru, planşe, jetoane, jocuri didactice, rechizitele şi manualele şcolare, obiecte de uz general;

Domeniul de intervenţie: limba şi literatura română

Eleva pronunţă corect cuvintele dar are un vocabular foarte sărac. Răspunsurile sale sunt monosilabice sau în propoziţii incomplete. Nu reuşaşte să povestească texte auzite în clasă ori întâmplări din viaţa personală, pierde firul logic al acestora. Capacitate scăzută de organizare şi coordonare a acţiunilor în conformitate cu comanda verbală. Scrie semne grafice cu trăsături tremurate, fără a respecta spaţiul de scris, pierde rândul, mâzgăleşte foaia.

Obiective

pe termen scurt

Obiective

operaţionale

Activităţi de învăţare

Criterii minimale pentru evaluarea progresului

Metode şi instrumente de evaluare

1.                  Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului oral

2.                  Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală

3.                  Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris (citirea / lectura)

Să identifice literele alfabetului

(a, m, n, i, o, l, b, p, d, t, ş, ţ, z, v, h, j, x, y, g, f, ă, â, î,)

Să citescă cuvinte din 2-3 silabe

4.                  Dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă

Să formuleze propoziţii simple

- să formuleze cu cuvinte proprii semnificaţia globală a mesajului oral

- să sesizeze intuitiv corectitudinea unei propoziţii ascultate

- să distingă cuvintele dintr-o propoziţie dată, silabele dintr-un cuvânt şi sunetele dintr-o silabă

- să explice sensul cuvintelor într-un enunţ dat

- să formuleze clar şi corect enunţuri verbale potrivite unor situaţii date

- să integreze cuvintele noi în enunţuri

- să identifice litere, grupuri de litere, silabe, cuvinte şi enunţuri în textul tipărit şi în textul de mână

- să sesizeze legătura dintre enunţuri şi imaginile care le însoţesc

- să desprindă semnificaţia globală a unui text citit

- să citească în ritm propriu, corect un text cunoscut

- să scrie corect litere, silabe, cuvinte

- să scrie corect, lizibil şi îngrijit propoziţii scurte

-exercitii de delimitare a cuvintelor in enunturi;

-exercitii de stabilire a pozitiei unui cuvant intr-o propozitie;

-jocuri de identificare a pozitiei silabelor in cuvant;

-exercitii de distingere a sunetului initial, final sau din interiorul unei silabe sau al unui cuvant;

-identificarea cuvintelor ce contin sunetul învăţat si despartirea lor in silabe;

-jocuri de punere in corespondenta a unui cuvant auzit cu imaginea corespunzatoare;

-exercitii de despartire a cuvintelor in silabe;

- exerciţii de trasare a elementelor grafice;

- exerciţii de adoptare a poziţiei corecte si comode pentru scris;

- exerciţii de scriere a unor elemente grafice pregătitoare, care sa faciliteze scrierea literelor si scriere în duct continuu;

- exerciţii de scriere a literelor, silabelor, cuvintelor si propoziţiilor;

- exerciţii de scriere a literelor si a cuvintelor, respectând forma, mărimea lor;

- exerciţii de încadrare corecta în pagina a textului (data, alineat);

- exerciţii de apreciere corecta a spaţiului dintre cuvinte;

- dictări de cuvinte si propoziţii;

- înţelege semnificaţia globală a unui text scurt, după ascultarea repetată a acestuia, sau după lămuriri suplimentare;

- formulează răspunsuri la întrebările puse, uneori cu imprecizii, corectate la solicitarea învăţătorului;

- distinge şi delimitează cuvintele în propoziţii de două cuvinte, rostite clar de învăţător;

- distinge, după auz, silabele şi sunetele, dintr-un cuvânt dat, de 1-2 silabe;

- pronunţă, corect, cuvântul integral şi pe silabe, cu imprecizii corectate cu sprijinul învăţătorului;

- asociază sunetul cu litera de tipar, sau de mână; citeşte în ritm propriu silabe, cuvinte şi propoziţii alcătuite diin 2-3 cuvinte, uneori cu inversiuni sau repetări, corectate la intervenţia învăţătorului;

- citeşte cuvinte scrise, formate din silabe cunoscute;

- citeşte fluent şi corect enunţuri  cunoscute, cu ezitări sau pauze mai lungi, atunci când întâlneşte cuvinte care conţin aglomerări de consoane, grupuri de litere etc.;

- copiază, transcrie şi scrie după dictare litere, silabe şi cuvinte cu abateri de la regulile grafice;

- construieşte  în scris propoziţii formate din 2-3 cuvinte, cu mici abateri de la regulile grafice, ortografice şi de punctuaţie, corectate la intervenţia învăţătorului;

-copiază/ transcrie/ scrie după dictare, cu unele omosiuni, inversiuni de litere, uneori cu abateri de la normele de aşezare în pagină, sau de la folosirea corectă a semnelor de punctuaţie;

Evaluarea orală şi scrisă

Aprecieri stimulative

Evaluare cu mai multe reveniri

Evaluări curente formative

Probe scrise, fişe de lucru

Domeniul de intervenţie: matematică

Eleva formează mulţimi, recunoaşte culorile, numără crescător până la 5, dar are probleme în ceea ce priveşte număratul până la 10 sau număratul descrescător, chiar şi cu ajutorul obiectelor. Capacitate scăzută de organizare şi coordonare a acţiunilor în conformitate cu comanda verbală. Scrie semne grafice cu trăsături tremurate, fără a respecta spaţiul de scris, pierde rândul, mâzgăleşte foaia.

Obiective

pe termen lung

Obiective

de referinţă

Activităţi de învăţare

Criterii minimale pentru evaluarea progresului

Metode şi instrumente de evaluare

1. Cunoaşterea şi utilizarea conceptelor specifice matematicii

2. Dezvoltarea capacităţilor de explorare/investigare şi rezolvare de probleme

3. Formarea şi dezvoltarea capacităţii de a comunica utilizând limbajul matematic

4. Dezvoltarea interesului şi a motivaţiei pentru studiul şi aplicarea matematicii în contexte variate

- să scrie, să citească numerele naturale de la 0 la 10;

- să compare două numere cu diferenţă de o unitate;

- să completeze un şir de numere;

- să scrie vecinii numerelor;

- să exploreze modalităţi variate de compunere şi descompunere a numerelor, în concentrul 0 – 10 cu obiecte de sprijin;

- să efectueze operaţii de adunare şi de scădere cu numere naturale de la 0 la 10 fără trecere peste ordin cu obiecte de sprijin;

- să rezolve probleme care presupun o singură operaţie dintre cele învăţate.

- exerciţii de numărare cu obiecte de la 0 la 10;

- exerciţii de citire şi de scriere a numerelor naturale de la 0 la 10;

- compararea şi ordonarea numerelor de la 0 la 10;

- exerciţii compunere şi descompunere cu numere naturale de la 0 la 10;

- exerciţii de alegere a unei descompuneri potrivite pentru efectuarea unui calcul;

- rezolvarea de probleme cu obiecte sau cu desene simple: puncte, cerculeţe, linii etc.;

- rezolvarea de probleme cu obiecte sau cu desene simple: puncte, cerculeţe, linii etc..

-ex. de descompunere a numerelor în sume şi diferenţe ;

-ex. de adunare şi scădere cu numere de la 0 la 20 ;

-ex. de aflare a numărului necunoscut ;

-ex. de verificare a rezultatului prin probă ;

-ex. – joc pentru verbalizarea etapelor de calcul

-ex. de analiză a părţilor componente ale unei probleme ;                                                                                                                                                                             -ex de transformare a unei probleme păstrând numerele date

-ex. de numărare cu pas dat „înainte” şi „înapoi” cu şi fără sprijin de obiecte sau desene ;

-ex. de comparare a numerelor folosind diferite reprezentări ale acestora ;

-compunerea şi descompunerea numerelor în z şi u .

- asociază mulţimi (alcătuite din obiecte identice, uşor de numărat), cu numărul lor (cardinalul mulţimii);

- identifică cifra zecilor şi cifra unităţilor în scrierea unui număr de două cifre;

-numără corect, crescător şi descrescător, din 1 în 1, în concentrul 0-30;

- copiază, transcrie şi scrie după dictare cifrele, cu greşeli privind corectitudinea elementelor grafice, încadrarea în spaţiul de scriere, înclinarea;

-efectuează adunări şi scăderi în concentrul 0-30, fără trecere peste ordin, utilizănd simbolurile +, -, = în scrierea unui exerciţiu;

- efectuează corect 50-60% dinexerciţiile cu o singură operaţie cuprinsă într-o listă dată;

- descompune numere naturale mai mici decât 10 în sume sau diferenţe, utilizând obiecte;

-rezolvă probleme cu date numerice şi enunţ sintetic, care presupun o singură operaţie, cu numere mai mici decât 10, recurgând la modelarea figurală a datelor problemei;

- execută, parţial corect, în ritm propriu, comanda dată, după lămuriri suplimentare; 

Evaluarea orală şi scrisă

Aprecieri stimulative

Evaluare cu mai multe reveniri

Evaluări curente formative

Probe scrise, fişe de lucru

Prin acest program s-a urmărit:

·         recuperarea laturilor disfuncţionale;

·         structurarea unor comportamente dezirabile (elaborarea unor modele de comportament cu un grad mare de adaptare şcolară şi socială);

·         consilierea comportamentală;

·         antrenarea elevului în activităţi plăcute pentru a-l stimula;

·         antrenarea elevului în activităţi extracurriculare;

·         dezvoltarea motricităţii generale şi a finei motricităţi;

·         dezvoltarea abilităţilor de numeraţie şi calcul matematic;

·         dezvoltarea abilităţilor de cunoaştere a literelor şi citire a cuvintelor şi propoziţiilor;

·         formarea deprinderilor de scriere corectă şi respectare a spaţiului de scris;

·         îmbogăţirea, precizarea şi activizarea vocabularului;

·         dezvoltarea autonomiei personale şi sociale;

·         dezvoltarea capacităţii de orientare şi adaptare la mediu;

·         dezvoltarea atitudinilor pozitive de relaţionare în grup;

Rolul si modul de implicare a părinţilor in program:

Tin legatura cu cadrele didactice;

Nu participa la sedinte de consiliere;

omunica periodic cu cadrul didactic de sprijin, d-na invatatoare;

Nu pot ajuta copilul in realizarea sarcinilor

PLAN DE INTERVENTIE PERSONALIZAT

Numele şi prenumele:                                                      Locul şi data naşterii:

Domiciliul:

Vârsta: 15 ani

Unitatea de învățământ: Liceul teoretic TATA OANCEA Bocsa

Clasa: a VI-a

Informatii despre starea de sănătate a elevului: sănătate buna, nevazator

Tipul de deficienţă/handicap de tipul: nevazator

Informaţii despre mediul social:

1. Numele si prenumele părinților:

tata: mama:

2. Structura şi componenţa familiei: 2 copii gemeni, ambii nevazatori

Domeniul de intervenţie: FIzica

Numele cadrului didactic: Prof. BORU MONIKA

Data elaborării P.I.P.: 12.09.2018

Data revizuirii P.I.P.:

Derularea programului de intervenție

Scopul:

- înlăturarea şi diminuarea dificultăţilor determinate de deficienţele pe care le are elevul, urmărind realizarea unei pregătiri şcolare şi unei socializări la nivelul maxim al potenţialului său.

-        asigurarea unei baze instrumentale care influenţează fundamental evoluţia ulterioară a elevului.

Planificarea intervenției:

a) La nivelului elevului

b) La nivelul cadrelor didactice

c) La nivelul clasei: acordare de sprijin de către colegii de clasa

d) La nivelul familiei: recomandări pentru supravegherea pregătirii lecţiilor, relaţionarea cu şcoala prin participare la consultaţii cu părinţii, şedinţe şi efectuarea de vizite la domiciliul elevului.

Instrumente de evaluare:

a) Probe şi teste psihologice: Intelligence Test for Visually Impaired Children (ITVIC) (Dekker, 1993). El reprezinta un test nonverbal aplicabil copiilor intre 6 si 15 ani, si este bazat pe modelul inteligentei elaborat de Thurstone. 10 dintre subtestele tactile continute sunt noi masurand factorii de Rationament perceptiv si cel Spatial, in timp ce alti factori precum cel Verbal, Fluenta verbala, Memoria si factorul Numeric sunt preluati din WISC-R si R-AKIT (Revised Amsterdam Intelligence Test for Children)

-povestire a unor întâmplări de viaţă sau a unor povestiri scurt

b) Analiza documentelor şcolare

c) Discuţie cu profesorul de sprijin şi părinţii.

Metode şi instrumente de aplicare: conversaţia, explicaţia, demonstraţia, metodele gândirii critice, aplicaţiile practice, exerciţiile, fişele de lucru adaptate, activităţile individualizate, beţisoarele, creioanele, nucile, ghindele, bilele, jocul de rol, figurinele ca și premii.

Dificultăţi în învăţare:

ARII CURRICULARE DIFICULTĂŢI DE ÎNVĂŢARE

ARII CURRICULARE DIFICULTĂŢI DE ÎNVĂŢARE

Matematica si stiinte

- deficitara intelegerea reprezentarilor grafice

- lipsa corelarii intre real si imaginar

- calculează relativ repede exerciții de înmulțire și împărțire;.

CAPACITĂŢI LOGICO – MATEMATICE ŞI RAŢIONALE:

- bune, la nivel concret - intuitiv;

Fizica

Obiective

pe termen lung

Obiective

pe termen scurt

Activităţi de învăţare

 Criterii minimale

pentru evaluarea

progresului

Metode şi

instrumente de

evaluare

1. Cunoaşterea şi utilizarea

conceptelor specifice

Dezvoltarea capacităţilor de explorare/ investigare

şi rezolvare de probleme

3. Formarea şi dezvoltarea

capacităţii de a

comunica utilizând

limbajul matematic

4. Dezvoltarea interesului şi

a motivaţiei pentru

studiul şi aplicarea

matematicii în contexte

variate

Sa inteleaga conceptele de marime fizica si unitate de masura

-să recunoasa formele

plane şi spaţiale;

-să clasifice figuri geometrice

sau obiecte după criterii

variate

-să rezolve probleme care presupun o singură operaţie dintre cele învăţate

-să formuleze, oral şi scris exerciţii şi probleme cu marimi fizice, care se rezolva printr-o singură operaţie

-să exprime oral, în cuvinte proprii, etape ale rezolvării unor probleme

-să manifeste o atitudine pozitivă pentru aflarea rezultatelor unor exerciţii şi probleme

–să manifeste

disponibilitate în utilizarea marimilor fizice si a fenomenelor  în viaţă cotidiană

Sa recunoasca marimile fizice, precum si unitatile de masura si instrumentele de masura ale acestora

-exerciţii de recunoaştere şi

descriere verbală a formei

obiectelor din mediul

înconjurător;

- exerciţiu de identificare şi

discriminare a formelor

geometrice plane şi spaţiale

utilizând obiecte, modele şi

mulaje;

-exerciţii de ordonare a diferitor obiecte

- exerciţii de rezolvare a unor probleme date de un mulaj  care presupun o singură operaţie

sub stricta indrumare a

profesorului

-exercitii orale de exprimare în cuvinte proprii, etape ale

rezolvării unor probleme

-exerciții de aflare a

rezultatelor unor exerciţii şi

probleme

Asculta un mesaj si

confirma intelegerea lui.

Exercitii de .. citire.. cu simtul tactil al riglei, al cilindrului gradat, al ceasului

Rezolvă probleme cu o

singură operație sub

îndrumarea profesorului

Rezolvă exerciții și

probleme cu suport

intuitiv-concret sub

îndrumarea profesorului

Evaluarea orală şi

scrisă

Aprecieri

stimulative

Evaluare cu mai

multe reveniri

Evaluări curente

formative

Aprecieri stimulative

Work-shopuri cu

ajutorul celoralţi

copii din clasă