Bune practici privind proiectarea materialelor de studiu și încărcarea aplicațiilor pentru cursantul pe platforma educațională sunt dezvoltate prin cerințele aplicațiilor fiecărui modul și evidențiate de formator la nivelul grupei de formare pe platforma educațională. La nivelul grupei nr. 4 s-a evidențiat prof. Adrian BOT cu planul de intervenție personalizată, valorificat cu instrumente compensative utilizate pentru susţinerea probei scrise la matematică de către un elev cu discalculie și instrumente compensative utilizate pentru verificare orală la matematică, de către un elev cu discalculie.

PLAN  DE INTERVENŢIE PERSONALIZATĂ

Centrul Școlar de Educație Incluzivă ”Christiana” Bocșa                

An școlar 2018 - 2019

Propunător: BOT ADRIAN

Data elaborării planului: septembrie 2018

Informaţii generale:

            Numele şi prenumele elevului:  T.G.

            Data naşterii: _________

            Şcoala integratoare: Şc. Gimnazială  Nr. 1  Bocșa

            Clasa: a VII – a

Psihodiagnostic:

-          Tulburări  de învățare, tulburări instrumentale

-          Dificultăți de adaptare

Starea de sănătate: - bună.

Recomandarea CIEC / SEOSP

-           integrare în şcoala de masă cu servicii educaţionale de sprijin şi plan educaţional de intervenţie individualizată;

-          Terapii și activități specifice

                   Echipa de caz:

    Miniechipa

- prof. itinerant: ___

- Diriginte: ___

- Prof. Lb. Română: ____

- Prof. Matematică:

- Director

                  - Părinte (mama)

                  - Medic familie

- prof. itinerant: ___

- Prof. Lb. Română:____

- Prof. Matematică: ____

- Părinte (mama)

INFORMAŢII   EDUCAŢIONALE

Comportament cognitiv:

-          vocabular sărac în conţinut;

-          sunt prezente agramatisme;

-          scrie şi citeşte numere în concentrul 0 – 1000 cu ajutor;

-          întâmpină dificultăţi în rezolvarea problemelor cu o operaţie;

-          efectuează operaţii simple de adunare şi scădere, fără trecere peste ordin, cu erori de calcul, necesitând spijin permanent;

-          nu rezolvă probleme.

Comportamentul psihomotric:

-          schema corporală este realizată;

-          recunoaşte culorile;

-          denumeşte zilele săptămânii în ordine;

-           enumeră lunile anului;

-          denumeşte cele patru anotimpuri,

-          recunoaşte formele geometrice;

-          discriminează şi clasifică în funcţie de mărime, culoare, formă.

Autonomie personală:

-          grad scăzut de independență

-           deprinderi de igienă nedezvoltate corespunzător;

Relaţii sociale:

      -     nivel satisfăcător integrare atât în colectivul clasei, cât şi al şcolii;

-          manifestă interes pentru problemele colectivului;

-          este timid, dar îi face plăcere să fie înconjurat de colegi în clasă şi în pauze;

-          lucrează cu plăcere în activităţile de grup în limita potențialului propriu;

Capacităţi şi competenţe, abilităţi, puncte slabe:

-           ușoare dificultăți de relaționare cu cei din jur;

-          nivel mediu de sociabilitate,

-          dorinţa de relaţionare în grup, dar uneori blocată de timiditate exagerată;

-          lipsa de încredere în sine; nevoie de atenţie, afecţiune, sprijin permanent din partea celorlalţi

Obiective pe termen lung:

-          dezvoltarea abilităţilor exprimare corectă,

-          citirea/ povestirea a unor texte scurte cu și fără suport intuitiv (imagistic);

-          dezvoltarea abilităţilor de calcul matematic în concentrul 0 – 1000, cu sau fără suport concret;

-          dezvoltarea identității, dezvoltare emoțională

-          dezvoltarea stimei de sine.

Domeniul de intervenţie: cognitiv

Obiective pe termen scurt

Modalităţi de realizare

Perioada de timp

         Criterii de evaluare

Metode şi instrumente de evaluare

- să citească corect cuvinte;

- să scrie corect cuvinte.

- să despartă corect în silabe cuvinte şi scrierea corectă a acestora.

- să citească corect propoziţii;

- să scrie corect propoziţii.

- să scrie un text scurt;

- să citească corect un text scurt.

- să construiască oral şi scris un text scurt.

- să scrie şi să citească corect numere naturale de la 0 la 1000.

- să aplice în compararea numerelor relaţiile de ordine “mai mare”, “mai mic”, “egal”.

- să efectueze operaţii de adunare şi scădere cu numere mai mici decât 1000.

- să aplice în rezolvarea problemelor operaţiile de adunare şi scădere folosind terminologia specifică (cu atât mai mult, cu atât mai puţin).

-să cunoască unităţile de măsură standard .

-  citire/copiere/ dictare de propoziţii cu dificultăţi variabile, cu respectarea semnelor de punctuație ;

- alcătuire de propoziţii pornind de la cuvinte date, imagini;

- exerciţii de lexie şi grafie ritmică, poezii, ghicitori, texte scurte;

- reconstituire de propoziţii din cuvinte scrise pe jetoane;

- completarea propoziţiilor lacunare;

- exerciţii de recunoaştere a subiectului, predicatului, numeralului precum şi a verbului în propoziţie.

- exerciţii de copiere / dictare / autodictare a unor texte scurte;.

- exerciţii de formare a unor texte scurte pornind de la cuvinte date, imagini de pe suport electronic- soft educațional

- realizarea unor compuneri cu început dat;

- exerciţii de exprimare corectă orală şi scrisă cu utilizarea unor materiale didactice (fişe de lucru în care cuvintele scrise să fie sau nu  însoţite de imaginea concretă a acestora);

- ordonarea unor propoziţii simple pentru a obţine un text scurt.

-

- exerciţii de scriere şi citire a numerelor 0-1000.

- exerciţii de numărare în sens crescător şi descrescător-oral şi scris;

- organizarea numerelor în şir crescător şi descrescător cu riglete, jetoane, piese magnetice;

- diverse jocuri didactice.

-exerciţii de adunare şi scădere cu numere naturale mai mici decât 1000 fără şi cu trecere peste ordin;

- rezolvarea unor probleme prin efectuarea operaţiilor de adunare şi scădere;

- diverse exerciţii de calcul oral şi scris.

- compararea măsurilor unor mărimi;

- ordonarea unor obiecte date în funcţie de lungimea, grosimea, întinderea sau forma lor;

- utilizarea instrumentelor şi a unităţilor de măsură potrivite pentru efectuarea de măsurători;

- plasarea în timp a unor evenimente;

- ordonarea unor imagini în funcţie de succesiunea derulării în timp;

- citirea ceasului, reprezentarea pe un ceas model a diverse ore; recun. valorii banilor.

- scrierea datei (zi, lună, an);

3 – 6 luni

- alcătuieşte oral propoziţii simple, cu şi fără suport imagistic, cu şi fără cuvinte date;

- citeşte corect propoziţii;

- scrie propoziţii la tablă şi pe caiet;

- recunoaşte subiectul, predicatul, numeralul şi verbul într-o propoziţie.

- să scrie un text scurt după dictare;

- să transcrie un text în timp dat;

- să alcătuiască un text  cu sau fără suport imagistic;

- să citească corect un text cunoscut;

- să citească un text la prima vedere respectând regulile de punctuaţie;

- construieşte oral şi în scris un text cu sau fără sprijin

- scrie şi citeşte corect numere naturale de la 0 la 1000.

- numără în sens crescător şi descrescător – oral şi în scris;

- compară numere naturale:mai mare, mai mic, egal.

- efectuează adunări şi scăderi în concentrul 0 – 1000, oral sau scris;

- rezolvă probleme cu operaţii de adunare şi scădere.

- rezolvă diverse probleme utilizând terminologia matematică.

Observaţia

Evaluare scrisă

Evaluare orală

Aprecieri verbale

Portofoliu

- interviuri de evaluare

- lucrările individuale și  de grup

- fișe de lucru

- rezumate

- temele de zi de zi

- teste şi lucrări semestriale

- chestionare de atitudini

Evaluare orală

Evaluare scrisă

Portofoliu

- interviuri de evaluare

- lucrările individuale și  de grup

- fișe de lucru

- rezumate

- temele de zi de zi

- teste şi lucrări semestriale

- chestionare de atitudini

Domeniul de intervenție: comportamental / socio-afectiv

Obiective pe termen scurt

Metode și mijloace didactice

Perioada de timp

Criterii de evaluare

Metode și instrumente de evaluare

- să reacționeze adecvat la anumite stări sufletești-emoționale

 - să înțeleagă consecințele comportamentelor negative (anti-sociale)

-să respecte regulile de grup

- povestea ” Secretul” din  ”Emoțiile- trăire și înțelegere” , coord. G. Boici, Reșița 2009

- exerciții și jocuri de identificare a diferitelor stări sufletești cu suport intuitiv(imagini , jetoane, fișe)

-exerciții de recunoaștere a diferitelor stări sufletești exprimate de figura umană cu ajutorul pictogramelor- culoare-emoție( frică, mânie, tristețe, bucurie, iubire)

- Poveste cu morală: ”După faptă și răsplată”, exerciții de identificare a emoțiilor pe baza relației cauză –efect- Joc exercițiu : ”Dacă și atunci!”

-jocuri de asociere a stării sufletești cu modalități de reacție adecvate.

- joc, exercițiu de autocunoaștere” Privește în interiorul tău”, exercițiu pentru determinarea și exprimarea conștientă a emoțiilor

-joc de cooperare :”Găsește greșeala”- exercițiu pentru reglarea comportamentelor generate de emoții negative.

-joc de cooperare: ” Dă mai departe zâmbetul!”, ”Hai să râdem!”

-poveste terapeutică:”Peștele curcubeu”,

-poveste terapeutică: ”Veverițele Mașa, Dașa și Sașa”- formarea abilităților de gândire rațională.

-joc de cooperare”Reușim numai împreună!”

- povestea ”Puiul”de I.Al. B. Voinești- pt. Dezvoltarea empatiei.

- poveste terapeutică: ”Ariciul cel sfios”, ”Oul roșu din cuibar”, ”Povestea unui strop de ploaie”, ”Clovnul cel trist”, ”Greierașul fără rost”, ”Povestea unui fluturaș”, ”Prințul cel sfios”, „Se caută o greșeală”, ”Dresorul cel tânăr”,

-poveste terapeutică”Curajosul Mihăiță”- mecanisme de apărare la stres.

-poveste terapeutică”Ghetuțele albastre”, ”Visul unei zile de școală”- timiditatea, abilități sociale.

-Poveste terapeutică”O cămilă îngâmfată”, ”Adiel”, ”Întâmplări din împărăția cerului”, ”Planeta viselor”, ”Mii de mâzgălituri” ”Hăinuța nimănui”

-poveste rațională: ”Un nou prieten”, ”Comoara în dar”, ”Vulpea cea șireată și cocoșul cel isteț””Ciorba de cuie”, ”Fructul cel mai murdar”, ”Ai grijă ce îți dorești”, ”Povestea omului singur pe lume”, ”Cei doi vecini”, ”Sculptorii și statuile”, ”Povestea celor doi frați”, ”Cei doi frați și teama de întuneric”, ”O fi bine, o fi rău?”, ”Omul pe care nu-l iubea nimeni”, ”Poveste despre prietenie”, ”Doi vecini gălăgioși”

-poveste terapeutică:”Culorile”- tema abordată va fi agresivitatea fizică și stima de sine.

-poveste terapeutică”Păpădia”- dezv. Identității, trăsături de caracter

-poveste rațională: ”Ariciul Ghimpișor și Ciuperca Fermecată”

- poveste terapeutică ”Măgărușul Zuki” –relația cu familia, depistarea calităților

-jocuri cu reguli fixe : ”Nu te supăra frate!”, ”Labirintul comorilor”, și altele  –respectarea regulilor în joc este recompensată, nerespectarea ei atrage eliminarea din joc..

3-6 luni

--identifică și denumește stările sufletești(emoțiile)

-reacționează emoțional adecvat în diferite situații concrete sau construite.

- stabilește corespondența dintre imaginea din oglindă și comportamentul personajului din poveste.

- identifică, denumește și exprimă emoțiile.

-identifică emoțiile pe baza relației cauză -efect

-are atitudini și comportamente pro-sociale

-acceptarea necondiționată de sine, exprimarea adecvată a emoțiilor

-coeziunea grupului, dezvoltare emoțională, relații sociale, influența grupului

-respectă regulile de lucru în grup cu sau fără atenționare sau sprijin din partea profesorului.

-evaluarea orală prin aprecierea și încurajarea comportamentelor pozitive.

Portofoliu

- interviuri de evaluare

- lucrările individuale și  de grup

- fișe de lucru

- rezumate

- temele de zi de zi

- teste şi lucrări semestriale

- chestionare de atitudini

Portofoliu

- interviuri de evaluare

- lucrările individuale și  de grup

- fișe de lucru

- rezumate

- temele de zi de zi

- teste şi lucrări semestriale

- chestionare de atitudini

Instrumente compensative utilizate pentru susţinerea probei scrise la matematică de către un elev cu discalculie

            Activitățile de recuperare individualizată, modalitățile didactice personalizate și, în aceeași măsură, și instrumentele compensatorii și de dispensare sunt comunicate de către cadrul didactic familiei elevului, cu scopul de a asigura un instrument util continuității didactice și stabilirii de comun acord cu familia a măsurilor întreprinse.

            Pentru a permite elevului să compenseze, din punct de vedere functional, carenţele determinate de prezența discalculiei putem pune la dispoziția elevului una sau mai multe, funcție de vârstă, nivelul de dificultate al probei etc., dintre următoarele instrumente compensative:

- tabla adunării, înmulțirii;

- hărţi mentale;

- corpuri geometrice compacte sau din sârmă;

- tabel cu formule matematice;

- tableta cu software;

- calculator (de masă sau P.C.) care să faciliteze operaţiile de calcul;

- tabele pentru transformarea diferitelor unităţi de măsurare, cântărire, măsurarea a timpului;

- scheme conceptuale.

- citirea cu voce tare de către profesor a sarcinilor de efectuat în timpul verificărilor; subiectele se citesc pe rând, în ordinea în care se elaborează lucrarea.

Instrumente compensative utilizate pentru verificare orală la matematică de către un elev cu discalculie

            Obligația de-a adapta procesul educativ-formativ la nevoile elevului cu TSI revine unității de învățământ, doar pentru elevii pentru care a fost depus certificatul de orientare școlară și profesională.  Cu acordul prealabil al C.A. al unităţii de învăţământ şi la recomandarea specialistului, pentru fiecare caz în parte, elevii cu tulburări specifice de învăţare pot folosi materiale sau instrumente compensatorii, inclusiv tehnologii asistive și de acces, şi vor beneficia de evaluare adaptată pe parcursul semestrelor.

            Instrumentele compensative, care scutesc elevul cu TSI de o prestaţie care devine dificilă din cauza tulburării, trebuie concepute și folosite fără să-i faciliteze prestația din punct de vedere cognitiv. Aceste instrumente compensatorii, inclusiv tehnologiile asistive și de acces se pot folosi și în cazul evaluărilor orale prin:

- anunţarea din timp a verificărilor orale;

- timp suplimentar (30 - 60 de minute) pentru realizarea probelor;

- itemi de recunoaștere;

- itemi la alegere;

- folosirea obiectelor (degete, bețișoare, corpuri geometrice etc.);

- folosirea calculatorului de buzunar;

- folosirea algoritmilor (schemelor) de rezolvare.