Bune practici privind proiectarea materialelor de studiu și formularea cerințelor aplicațiilor pentru cursantul pe platforma educațională sunt dezvoltate prin respectarea unor cerinţe minime impuse la proiectarea materialelor de studiu pentru cursantul pe platforma educațională. Privind redactarea aplicațiilor care evidențiază bune practici, principalele cerințe sunt:

-       să fie redactate sintetic, cu accent pe principiile fundamentale din domeniul abordat, evidențiind cu italic sau bold cuvintele-cheie;

-       proiectele didactice trebuie să aibă formulate obiective operaționale corelate la conținutul adaptat;

-       să evidențieze corelațiile cu obiectivele de referință/ competențele specifice prevăzute în programă pentru domeniul experențial / disciplină școlară;

-       etapele lecției să prevadă timpul necesar desfășurării lor;

-       aplicaţiile practice trebuie să reprezinte soluţii adecvate ale problemelor de rezolvat, în funcţie de complexitatea acestora;

 

-       fișele și alte materialele care susțin bunele practici trebuie prezentate în forme sugestive, adaptate conținutului științific: obiective, cuvinte cheie, scheme, tabele, studii de caz, problem rezolvate, etc.

-       să conţină rezultatele aşteptate şi competenţele ce vor fi dobândite prin învăţarea conţinutului materialelor de studiu (conţinut divizat în module şi unităţi de învăţare);

-       să faciliteze învăţarea graduală şi structurată;

-       să se precizeze timpul mediu de studiu individual pentru fiecare unitate de învăţare;

-       să conţină subiecte tratate secvenţial cu referiri la predecesoare şi succesoare;

-       să fie folosite procedee diverse de reţinere a elementelor esenţiale din materialele studiate: concluzii, rezumate, exemple semnificative, desene, tabele, fotografii, secvenţe video, animaţie, enumerări etc.

-       să aibă incluse întrebări şi teste de autoevaluare;

-       să fie incluse instrucţiuni de ajutor adaptate la dificultățile celui care învață, în ceea ce priveşte modul de parcurgere a materialului de studiu;

-       să aibă o formă atractivă de prezentare.

Dacă sunt prevăzute teme individuale de studiu, ele trebuie să fie incitante, atractive, să reclame dorința de căutare, de explorare, să solicite participări interactive între cursanți, să susțină motivația învățării/formării /perfecționării în acest nou mediu de lucru; să ofere tot sprijinul necesar; să prevadă activități de monitorizare și de feedback. Prin urmare, tehnologia aleasă trebuie să ofere materiale capabile să îndeplinească toate funcțiile menționate mai sus.

Modalități de realizare a activităților de formare pe platforma educațională

Activitățile pe platforma educațională trebuie să fie realizate în conformitate cu necesitățile de formare ale cadrelor didactice, valorificând toate tipurile diferite de relații ce intervin între “actorii” din sistem (formatori, experți, coordonatori IT s.a.), precum și contextul grupei de studiu în mediul online.

Prezentăm în cele ce urmează cele mai reprezentative bune practice identificate individual, la nivelul grupei _________ . Pe baza lor, vor fi extrase și grupate bune practici pe an de studiu sau pe grupe specifice învățământului preșcolar.

a.Bune practici evidențiate la nivel individual: din cadrul fiecărui modul de formare, este identificată o bună practică, considerate a fi cea mai reprezentativă, din perspectiva obiectivelor programului P 2 Metode și instrumente pentru incluziune școlară

Cadru didactic: ______________________________

Unitatea de învățământ: _________________________

MODUL de formare

Titlul aplicației evidențiată ca bună practică

Grupa sau clasa la care se aplică

Dificultăți rezolvate /rezolvabile

1. Tehnologii de prelucrare a Informaţiilor, de Comunicație (TIC)  și e- Learning în educație

2.Cunoaşterea elevului și evaluarea progresului în învățare 

3. Instruirea diferenţiată – teoria inteligenţelor multiple 

4.Evaluare adaptată particularităților individuale ale beneficiarilor educației

5. Parteneriat școala-familie-comunitate pentru incluziune şcolară

6. Managementul carierei prin dezvoltare personală și profesională

b.Bune practici evidențiate pe clase și grupe de înv. preșcolar (propunerea colectării și prezentării informațiilor)

Clasa / Grupa la care se aplică  __________

Titlul aplicației evidențiată ca bună practică

Dificultăți rezolvate /rezolvabile

Autor /

Cadru didactic

OBS.